جوانان قشر عظیمی از کشور ما را تشکیل می‌دهند که وجود و حضور فعال آنها در جامعه در دوران قبل و بعد  .از انقلاب موجب برکت و رستگاری جمهوری اسلامی ایران خواهد بود  
به گزارش ایسنا منطقه اردبیل، نشست دانشجویی «انقلاب، دفاع مقدس و جوانان» در مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی اردبیل برگزار شد. در این مراسم محمد فروزنده، مدرس دانشگاه و یادگار هشت سال دفاع مقدس در نشست دانشجویی «انقلاب، دفاع مقدس جوانان» که به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی اردبیل در مرکز آموزش عالی علمی کاربردی این نهاد انقلابی برگزار شد، گفت: شرایط داخلی ایران بعد از انقلاب اسلامی در زمینه‌های نظامی و اقتصادی و سیاسی، ماهیت توسعه طلبانه حزب بعث، نگرانی و مخالفت ابرقدرتها از گسترش انقلاب اسلامی از عواملی بودند که دشمنان انقلاب اسلامی را به این جمع بندی رساند، از طریق یک جنگ همه جانبه علیه ایران، قادر خواهند بود تا نظام تازه تأسیس جمهوری اسلامی را به زانو در آورده و ساقط نمایند یا حداقل آن را به تعدیل در مواضع و اقداماتش مجبور سازند. 
وی ادامه داد: از دید امریکایی‌ها در چنین شرایطی، ضربه وارد ساختن به ایران از طریق تجاوز نظامی یک کشور ثالث، می توانست منافعی مانند موارد زیر را برای آنها داشته باشد: فروکش کردن احساسات انقلابی مردم ایران با فشارهای سیاسی و اقتصادی ناشی از جنگ، متقاعد شدن ایران برای برای تأمین نیازمندیهای خود، بویژه نیازهای نظامی و تسلیحاتی از امریکا،  فراموش کردن اهداف انقلابی و یا شکست بر اثر کمبود سلاح ، نارضایتی مردم بر اثر فشارهای اقتصادی، نظامی و سیاسی، ایجاد تفرقه میان مسلمانان و رودر رو قرار دادن کشورهای عربی با ایران و بازداشتن اعراب از توجه به اسرائیل. 
فروزنده ادامه داد: جنگ هشت ساله ایران و عراق به عنوان یکی از طولانی ترین جنگهای معاصر دنیا، با حملات ارتش عراق در 31 شهریور 1359 آغاز شد و در مدت کمی نواحی زیادی از خاک ایران به تصرف دشمن درآمد. 
با آزادسازی شهر خرمشهر، پس از عملیات بیت المقدس در اردیبهشت 1361، موازنه نظامی به نفع ایران عوض شد و ایران با کسب برتری نظامی، درصدد بر آمد تا با اشغال مناطقی از خاک عراق و تهدید نقاط حساس آن (مناطقی مثل بصره) این کشور را به پذیرش خواسته های خود مجبور کرده و بتواند به عنوان پیروز جنگ، به آن خاتمه دهد. 
این مدرس دانشگاه اظهار کرد: عراق که دستیابی به پیروزی در جنگ را غیر ممکن دیده بود و از همان اوایل جنگ، بخصوص زمان از دست دادن خرمشهر به بعد، خواهان اتمام جنگ بود، برای وادار کردن ایران به پذیرش آتش بس و اتمام جنگ، حملات خود را علیه ایران گسترش داد؛ از یک سو اقدام به استفاده از گازهای سمی و شیمیمایی علیه نیروهای ایران در جبهه های جنگ نمود، و از سوی دیگر مناطق مسکونی و غیر نظامی و همچنین نفتکشهای ایران را مورد حمله قرار داد. در این زمینه، طارق عزیز در رابطه با حمله به نفتکشهای ایرانی استدلال کرد که این حمله سبب پایان یافتن جنگ خواهد شد؛ زیرا اگر ایران پول نفت نداشته باشد نمی تواند اسلحه مورد نیاز خود را از بازارهای سیاه تهیه کند.   فروزنده بیان کرد: در زمان حملات گسترده عراق و نیز حمایتهای گسترده بین المللی از آن، نیروهای ایرانی بر اساس سیاست تداوم جنگ، در بهمن 1364 با اجرای عملیات والفجر 8، شهر فاو عراق را تصرف کرده و وضعیت جنگ را به نفع ایران عوض کردند. به طور کلی، فتح فاو زنگ خطر را برای ابرقدرتهای حامی عراق به صدا درآورد و آنها به این فکر افتادند که باید به نوعی این جنگ خاتمه یابد، چون در دنیای غرب این نگرانی به وجود آمد که ایران برنده جنگ خواهد شد، لذا آنها از یک طرف به گسترش حمایتهای خود از عراق پرداختند و از طرف دیگر تحریمهای همه جانبه خود را علیه ایران افزایش دادند و در نهایت با تصویب قطعنامه 598 خواهان اتمام جنگ شدند. 
این مدرس دانشگاه در ادامه گفت: ترس قدرتهای بزرگ و بخصوص امریکا از پیروزی ایران، سبب حضور امریکا در خلیج فارس و در نتیجه رویارویی و در گیری او با ایران شد. امریکا در ادامه فشارهای خود، هواپیمای مسافربری ایران را در تیر ماه 1367 در خلیج فارس ساقط کرد (درودیان، محمد؛ از آغاز تا پایان؛ ص 203) و جدی ترین تهدید خود را علیه ایران به کار برد. این کار امریکا، پیام روشن و قطعی آنها مبنی بر تشدید جنگ در صورت عدم اقدام ایران برای خاتمه دادن به آن بود. بنابراین، ایران که از هر جهت تحت فشار بود، تداوم جنگ را به نفع خود ندانسته و در نامه ای به دبیر کل سازمان ملل در تاریخ 1367 قطعنامه 598 را پذیرفته و شرایط را برای خاتمه یافتن جنگ فراهم ساخت. 
فروزنده در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به نقش جوانان در دوران انقلاب و بعد از آن در طول هشت سال دفاع مقدس گفت: رهبر معظم انقلاب در فرمایشات اخیر خود فرموند: «امروز نسل جوان انقلاب گرایش و پایبندی‌شان و علاقه‌مندی عمیق و پخته آنها به انقلاب، اگر از نسل اول بیشتر نباشد، کمتر نیست»،  حقیقتا اعتلاء و پویایی هر جامعه در گروی وجود جوانانی است که در درون آن جامعه پرورش یافته، برای پیشرفت آن گام برداشته و با کار و تلاش خود، آینده‌ای بهتر برای هم‌نوعان خودشان رقم می‌زنند و جوانان جمهوری اسلامی همواره به‌ واسطه پیروی از قرآن و اهل‌بیت(ع) و با بهره‌مندی از تعهد، تخصص، غیرت، خودباوری و ایمانی که دارند، نقش چشمگیر و قابل توجهی در پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، دوران دفاع مقدس و همچنین سازندگی و عمران کشور داشته‌اند. 
وی ادامه داد: جوانان قشر عظیمی از کشور ما را تشکیل می‌دهند که وجود آنها در جامعه در همان دوران موجب برکت و حضور آنها در جایگاه های مدیریتی قطعا موجب رستگاری جمهوری اسلامی خواهد بود، در این میان با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که یقیناً جوانان آینده این کشور را رقم خواهند زد ، جوانان مؤمن انقلابی وظیفه‌ای سنگین تر دارند که حفظ و پاسداری از انقلاب شکوهمند و کبیر اسلامی ایران به وظایف فوق افزوده خواهد شد. 
فروزنده با اشاره به جنگ نرم دشمن در شرایط کنونی و تهاجم فرهنگی آن اظهار کرد: یکی از مهمترین روش های افزایش توان فرهنگی نسل جوان، مقاوم سازی فکری آنان است؛ چراکه مقاوم سازی فکری یکی از عوامل مؤثر در کاهش تلفات وخسارات جنگ نرم است. مقاوم سازی فکری بدان معناست که این نسل، همواره سپری به همراه د اشته باشند تا از ضربات مصون بمانند. 
وی تصریح کرد: سپر فکری باعث می شود که القائات دشمن به باور تبدیل نشود. در بهترین حالت، فکر مقاوم،  جوسازی های دشمن را به عنوان سمی تلقی کرده وخود را دوراز آن نگاه می دارد ویا اجازه رسوب شدن در ذهن وتبدیل شدن به باور را نمی دهد. 
 فروزنده تاکید کرد: مقاوم سازی فکری یک کار فرهنگی است که باید در یک پروسه بلند مدت پیگیری شود و مسئولین فرهنگی می بایست نقاط حمله دشمن را پیش بینی کرده و برمبنای نوع تهدید، پدافند مناسبی برای آن داشته باشند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.