به گزارش ایرنا، شرکت کنندگان در این میزگرد با اشاره به اهمیت نقش کتاب و کتابخوانی در ارتقای سطح فرهنگ عمومی مردم و نسل جوان ، همکاری تمام نهادهای تبلیغی، آموزشی و رسانه های گروهی را خواستار شدند.
همچنین بر تبیین اهمیت موضوع در جلسات آموزش خانواده در مدارس، برگزاری نشست های کتابخوان، معرفی و تشویق فعالان این عرصه، برگزاری جلسه با حضور مولفان منطقه و گسترش فرهنگ مطالعه از طریق فعالیت های تبلیغاتی در شهر تاکید شد.

** فقط 12 درصد مهریزی ها عضو کتابخانه هستند
رئیس اداره کتابخانه های عمومی مهریز گفت: هم اکنون 12 کتابخانه عمومی با 148 هزار جلد کتاب در این شهر فعالیت دارد که زیر بنای آنها چهار هزار و 662 متر و 6 هزار و 500 نفر عضو فعال زیر پوشش هستند.
سعید قریشی افزود: بر اساس آمار موجود، تنها 12 درصد مردم مهریز عضو کتابخانه های عمومی منطقه هستند که در مجموع به رغم فعالیت های خوبی که برای فرهنگ سازی مطالعه انجام شده هنوز مناسب نیست.
وی خاطر نشان کرد: روزانه به طور متوسط توسط کتابخانه های زیر پوشش 160 جلد کتاب به امانت در اختیار اعضا و علاقه مندان قرار می گیرد که در بین کتابخانه های استان در رتبه ششم قرار داریم.
این مسئول با اشاره به اینکه 22 کتابدار همکاری دارند افزود: امانت کتاب توسط شهروندان در مجموع مناسب نیست و قطعا باید برای ارتقای آن فعالیت های فرهنگی و تبلیغی بیشتری انجام شود.
قریشی به فعالیت های این اداره شامل برگزاری نشست های کتابخوان، معرفی کتاب، فعالیت های رسانه ای، تکمیل و تجهیز فضاهای موجود، راه اندازی بخش کودک و نوجوان، جلسه های هم اندیشی با مسئولان و افراد موثر فرهنگی و جشن کتاب اشاره کرد.
رئیس اداره کتابخانه های عمومی مهریز به اهمیت شروع فرهنگ مطالعه با همکاری معلمان در مدارس، در بین اولیای دنش آموزان و خانواده ها، عضویت روحانیون و فرهنگیان و همکاری دستگاه های اجرایی تاکید کرد.
قریشی با اشاره به اینکه مهریز از لحاظ امکانات و فضای مطالعه در بین تمام شهرستان ها در مکان سوم بعد از یزد و اردکان قرار دارد از تمام فرهنگیان، خانواده ها، دانش آموزان و افراد موثر و الگوساز برای استفاده بیشتر از فضاهای موجود همکاری خواستار شد.

*ایجاد فضای مطالعه در پارک ها ضروری است
شهردار سابق و عضو کنونی شورای اسلامی شهر مهریز گفت: برای گسترش فرهنگ مطالعه راه های زیادی وجود دارد که از جمله آنها که مورد حمایت این شوراست، ایجاد فضاهای مناسب در بوستان ها و پارک ها برای کتابخوانی است.
علیرضا ابویی افزود: استفاده از خیران برای خرید و اهدای کتاب مورد نیاز و به روز بودن کتابخانه ها، ایجاد ایستگاه مطالعه در توقفگاه اتوبوس های درون شهری، معرفی خیرانی که در ساخت کتابخانه همکاری دارند و فعالیت های فرهنگی و رسانه ای بسیار نیاز است.
وی خاطر نشان کرد: منابع مطالعاتی که مورد نیاز دانشجویان و دانش آموزان است از دیگر موارد مهمی است که اگر در کتابخانه ها پیش بینی شود قطعا موجب انگیزه برای جذب افراد است.

**فضای کتابخانه کانون پرورش فکری محدود است
رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مهریز گفت: فضای کتابخانه این مجموعه در شهر نسبت به تعداد دانش آموزان و جمعیت منطقه محدود است که خود عاملی در کندی جذب افراد شده است .
رضوان مهرعلی افزود: هم اکنون 14 هزار و 750 جلد کتاب در این کانون مخصوص کودکان و نوجوانان وجود دارد که سالانه در اختیار اعضا و علاقه مندان گذاشته می شود.
وی افزود: 2 هزار و 200 نفر عضو این کانون هستند که از این تعداد فقط 200 نفرشان فعال و بقیه فقط در برخی از ایام سال به خصوص فصل تابستان بیشتر از منابع موجود و سایر فعالیت های فرهنگی و هنری استفاده می کنند.
این مسئول اظهار داشت: برای گسترش فرهنگ مطالعه، خانواده ها نقش اصلی را دارند و همچنین در مدارس باید فعالیت های بیشتری توسط معلمان در خصوص فرهنگ مطالعه انجام شود.
مهرعلی به اهمیت استفاده از کتاب های جدید و به روز بودن، توجه به نیاز مخاطبان و گروه مراجعه کننده و همکاری بیشتر و بهتر بین ادارات و نهادهای فرهنگی و آموزشی را برای گسترش فرهنگ مطالعه ضروری ذکر کرد.

**رسانه ها برای فرهنگ سازی مطالعه همکاری کنند
کارشناس امور کتابداری و کتابخانه گفت: برای هر امری به خصوص فعالیت های فرهنگی و ادبی به فرهنگ سازی و ایجاد انگیزه نیاز است و در این راه مهم قطعا رسانه های گروهی و نهادهای فرهنگی و آموزشی نقش آفرین هستند.
ایمان مطهری نیا افزود: تاکنون در این شهرستان که از حیث تعداد کتابخانه، کتابدار، کتاب و اعضا در بین مناطق دیگر، جایگاه خوبی دارد ولی هنوز می توان بخاطر اهمیت موضوع با همکاری سایر مردم و دستگاه ها بیشتر اقدام کرد.
وی خاطر نشان کرد: تهیه گزارش، معرفی کتاب در جراید، نخبگان، مولفان، کتابخوانان موفق و فعال و از اینگونه فعالیت های فرهنگی نقش موثری در گسترش فرهنگ مطالعه در منطقه دارد.
این کارشناس همچنین به فعالیت های خوب انجام شده از قبیل برگزاری نشست های کتابخوان به صورت عمومی و تخصصی، ایجاد فضاهای مناسب، برگزاری مسابقات و جشن ها و معرفی کتاب در مکان های مختلف اشاره و بر تداوم آنها تاکید کرد.

**ترویج فرهنگ مطالعه به همکاری و عزم جدی نیاز دارد
کارشناس امور فرهنگی فرمانداری مهریز گفت: از برنامه های مهم و مورد تاکید دولت، گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی است و در این راه در مهریز کارهای خوبی با همکاری بخش های مختلف انجام گرفته است.
زهراالسادات حسینی منش افزود: بخاطر اهمیت مطالعه که موجب ارتقای سطح فرهنگ عمومی مردم و خانواده ها می شود قطعا باید همکاری بین رسانه های گروهی و مراکز فرهنگی و آموزشی بیشتر شود.
وی به اهمیت معرفی کتاب های جدید، تشویق والدین به مطالعه، رونمایی از کتاب مولفان شهرستان و حضور آنها برای سخنرانی و برپایی نمایشگاه های کتاب را مورد تاکید قرار داد.

**فرهنگ مطالعه از خانواده ها شروع شود
رئیس شورای هماهنگی روابط عمومی ها و کارشناس فرهنگی گفت: برای ترویج فرهنگ مطالعه اولین گام این است که خود خانواده ها در منزل نسبت به کتابخوانی توجه خاص قائل شوند تا این امر مهم در بین فرزندان و نسل جدید نهادینه گردد.
عباس حکایتی افزود: وقتی خود والدین زمانی را برای مطالعه اختصاص نمی دهند قطعا نمی توان انتظار داشت تا دیگران و به خصوص فرزندان به این موضوع مهم عنایت داشته باشند.
وی، برگزاری نشست های کتابخوان، ایجاد فضاهای مناسب مطالعه در مکان های عمومی، فعالیت های فرهنگی و اطلاع رسانی، معرفی کتاب و همکاری مدارس و فرهنگیان را برای تحقق اهداف در این بخش ضروری ذکر کرد.
مرکز شهرستان 55 هزار نفری مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.
ایرنا، تنها خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران است که به‌عنوان ششمین خبرگزاری جهانی در 19 مرداد 1313 خورشیدی با عنوان « آژانس پارس» و باهدف تولید و بازتاب اخبار و رویدادهای مهم ایران، منطقه و جهان شکل گرفت.یجا
این رسانه ملی در هشتم دی 1360 با تصویب مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری جمهوری اسلامی تغییر نام داد و هم‌اکنون 84 سال از فعالیت آن می‌گذرد و قدیمی‌ترین خبرگزاری ایران است.
ایرنا دارای شبکه‌ای گسترده از دفاتر و خبرنگاران در داخل و خارج از کشور است به‌گونه‌ای که علاوه بر 54 دفتر در مراکز استان‌ها و شهرهای مهم، شبکه گسترده از خبرنگاران محلی در نقاط مختلف دارد.
ایرنا همچنین در حال حاضر با بهره‌گیری از 22 دفتر خارجی، تحولات و رویدادهای جهان را از نزدیک پوشش می‌دهد و علاوه بر آن، اخبار تحولات ایران را علاوه بر فارسی به 8 زبان زنده و مهم دنیا در اختیار مخاطبان می‌گذارد.
ایرنا همچنین صاحب‌امتیازی روزنامه‌های ایران، ایران ورزشی، روزنامه عربی زبان الوفاق، انگلیسی‌زبان ایران دیلی و روزنامه ویژه نابینایان - «ایران سپید»- را در اختیار دارد و دانشکده خبر به‌عنوان یکی از مهمترین مراکز تربیت خبرنگاران و متصدیان حوزه اطلاع‌رسانی کشور نیز وابسته به آن است.
7536/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.