محمد دهقان منشادی روز دوشنبه درباره بند 32 الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که به بحث بهره‌گیری از دیپلماسی فعال اقتصادی در کسب فنّاوری‌های پیشرفته و تشویق سرمایه‌گذاری خارجی برای فعالیت در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این بند به‌درستی به اهمیت سرمایه‌گذاری خارجی در پروژه‌های دارای مزیت نسبی و رقابتی برای ایفای نقش مؤثر در اقتصاد جهانی اشاره‌شده است.
وی افزود: شاید یکی از بهترین روش‌های تأمین مالی طرح‌های ملی، استفاده مناسب از منابع خارجی به شکل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی باشد.
این کارشناس مسائل اقتصادی یزد خاطرنشان کرد: تجربه بین‌المللی گویای آن است که موضوع سرمایه‌ گذاری‌های خارجی از جهت دمیدن روح رقابت به کالبد اقتصاد ملی به طرز چشمگیری مؤثر است و می‌تواند بهره‌وری را در کل اقتصاد ملی افزایش دهد.
دهقان منشادی بابیان اینکه شناخت شریک و سرمایه‌گذار خارجی بدون داشتن ارتباط سازنده با جهان غیرممکن است و در اینجا اهمیت دیپلماسی مشخص می‌شود ، افزود: دیپلماسی اقتصادی می‌تواند پیوندهای پایداری بین اقتصاد داخلی و اقتصاد جهانی برقرار کند و کشور را در مسیر توسعه پایدار قرار دهد.

** سنگ بنای تحول اقتصاد و سرمایه‌گذاری ، بخش خصوصی است
معاون اداره کل امور اقتصاد و دارایی استان یزد تصریح کرد: هرچند باید در نظر داشت سنگ بنای این تحول، بخش خصوصی خواهد بود و کاهش تصدی دولت در اقتصاد و سپردن امور به بخش خصوصی لازمه اصلی کار است.
دهقان منشادی ، ارتقای تولید ملی را نیازمند سرمایه‌گذاری دانست و اضافه کرد: ازاین‌جهت جلب و جذب سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی خارجی در بخش‌های اولویت‌دار کشور در کنار سرمایه‌گذاری داخلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است .
وی خاطرنشان کرد: تجارب جهانی نشانگر آن است،کشورهای مختلف با استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی توانسته‌اند به رشدهای اقتصادی بالایی دست پیدا کنند.
این کارشناس امور اقتصادی بابیان اینکه تأمین منابع مالی و سرمایه‌گذاری خارجی با 25.3 درصد، بالاترین سهم را در روش‌های مختلف تأمین مالی در قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی به خود اختصاص داد، گفت: این موضوع ، بیانگر اهمیت سرمایه‌گذاری خارجی در برنامه‌ریزی اقتصادی ایران است.

** استفاده از ظرفیت سایر کشورها برای دستیابی به پویایی اقتصادی
وی درباره نتایج جذب سرمایه‌گذاری خارجی هم گفت: هرچند در باور سنتی مردم، هر اندازه اقتصاد خودکفا تر باشد و بدون حضور بیگانگان بتواند کالاهای موردنظر خود را تولید و مصرف کند اقتصاد کشور بهتر است، در واقع ، اقتصاد امروز هیچ کشوری بدون حضور در بازارهای جهانی و استفاده از ظرفیت سایر کشورها نمی‌تواند به موفقیت دست یابد.
به گفته دهقان منشادی، تمام شرکت‌های بزرگ امروز در دنیا چندملیتی هستند بنابراین استفاده از ظرفیت سایر کشورها برای دستیابی به پویایی اقتصادی امری بسیار ضروری است.
این استاد دانشگاه های یزد تأکید کرد: جذب سرمایه خارجی موجب ایجاد اشتغال و استفاده از ظرفیت کشورها می شود و ضمن ایجاد زمینه استخدام بخشی از نیروی کار ، در بسیاری از زمینه‌ها از خام فروشی مواد نیز جلوگیری می‌کند.
معاون اداره کل امور اقتصادی و دارایی یزد ، تحول شرکت‌های خارجی پیشرو در اقتصاد محلی و منطقه‌ای ، معرفی روش‌های تولید جدید، مدیریت با استاندارد بالاتر و حسابداری صنعتی مدرن را از دیگر دستاورد های یادگیری شرکت‌های داخلی در نتیجه سرمایه‌گذاران خارجی دانست.

** پیوند بیشتر با اقتصاد دنیا مساوی با تأثیر کمتر تحریم‌ها
وی ادامه داد: از سوی دیگر هرچه اقتصاد یک کشور با دنیا بیشتر درهم‌ تنیده باشد کار سیاسی و حمله نظامی سخت‌تر خواهد بود و اثر تحریم‌ها را نیز کاهش خواهد داد.
وی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از طریق انتقال فناوری و دانش را بر رشد میزان بهره‌وری مؤثر دانست و گفت: در واقع سیاست‌های تجاری که مبتنی برافزایش صادرات به‌ویژه در حوزه صنعتی است می‌تواند میزان بهره‌وری و رقابت‌پذیری بنگاه‌ها را افزایش دهد.
این کارشناس مسائل اقتصادی نمونه بارز سرمایه‌گذاری خارجی را چین معرفی کرد و افزود: این کشور درگذشته در مقاطعی به‌طور متوسط ، هفته‌ای یک میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرد و توانست رشد اقتصادی مستمر بالای هشت درصد را برای بیش از 2 دهه تجربه کند.
دهقان منشادی با اشاره به تحریم‌های تحمیلی و ظالمانه آمریکا علیه ایران و تأثیر آن برافزایش نا اطمینانی و ریسک سرمایه‌گذاری اظهار داشت: به همین دلیل ، یکی از چالش‌های بسیار جدی اقتصاد ایران ، سرمایه‌گذاری خارجی ناکافی در کشور است در حالی‌که این بخش می‌تواند به‌عنوان مکمل منابع داخلی و ابزاری در هموار کردن سرمایه‌گذاری‌های داخلی و گسترش ظرفیت‌ها و نیروهای مولد مؤثر باشد.
وی به اهداف سطح ارتقای قابلیت‌های سرمایه‌گذاری خارجی به‌ویژه در استان یزد پیشنهاد کرد تا معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری برای جلب مشارکت فعالان خارجی و داخلی، نظارت بر طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شود.
وی در این ‌ارتباط توضیح داد: باید پیگیری جذب سرمایه‌های خارجی مصوب به پروژه‌ها ، به هنگام سازی اولویت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در راستای راهبردها و مزیت‌های استان و کشور و شفاف‌سازی و ایجاد پیش‌آگاهی نسبت به سیاست‌ها و مقررات مرتبط با انجام سرمایه‌گذاری نیز مدنظر باشد.
وی همچنین خواستار گسترش تبادل هیات های اقتصادی و انعقاد اسناد همکاری اقتصادی دوجانبه و چندجانبه با کشورهای هدف ، تعامل با بانک‌های توسعه‌ای منطقه‌ای و بین‌المللی برای افزایش سقف تأمین منابع مالی خارجی ، تنظیم موافقت‌نامه‌ها و ضمانت‌نامه‌ها، انعقاد موافقت‌نامه کلی تسهیلات با اعتبار دهندگان خارجی و بهبود جایگاه ایران در شاخص‌های ریسک کشوری شد.

** لزوم تدوین چشم‌انداز توسعه یزد در افق 1444
این کارشناس امور اقتصادی یزد تأکید کرد: به نظر می‌رسد استان با توجه به پتانسیل‌های خود در زمینه‌های اقتصادی نیاز به ایجاد سند چشم‌انداز 50 ساله و نشان دادن افق آینده خود دارد.
دهقان منشادی ادامه داد: ازاین‌رو ضروری است ابتدا چشم‌انداز توسعه یزد در افق 1444 تدوین و در ادامه نقشه راه دستیابی به این چشم‌انداز در حوزه‌های سرمایه‌گذاری ( نقشه راه سرمایه‌گذاری)، انتقال فنّاوری (نقشه راه فنّاوری) و صادرات محصولات تولیدی (نقشه راه صادرات) ، به‌درستی تدوین و در دستور کار کارگزاران اقتصادی استان قرار گیرد.
در سند بنیادین که بیست و دوم مهرماه امسال از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ گردید، تحول برای 50 سال آینده پس از مبانی خداشناسی، جهان‌شناسی و جامعه‌شناسی، آرمان‌های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفته، به‌عنوان ارزش‌های بنیادین فرازمانی و فرا مکانی جهت‌ دهنده پیشرفت مطرح‌شده است .
بر این اساس تا سال 1444 هجری شمسی افق‌های ترسیم‌شده مؤید این است که ایران به پیشتازی در تولید علوم انسانی اسلامی و فرهنگ متعالی در سطح بین‌المللی مبدل و در میان پنج کشور پیشرفته جهان در تولید اندیشه، علم و فناوری جای گرفته و از اقتصادی دانش‌بنیان، خوداتکا و مبتنی بر عقلانیت و معنویت اسلامی برخوردار و یکی از 10 اقتصاد بزرگ دنیا خواهد شد.
1968/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.