به گزارش ایرنا سید مجید حسینی سه‌شنبه در جمع دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان یزد در نشستی که با عنوان « آموزش‌ و پرورش در ایران؛ پرورش استعداد یا سرکوب قریحه» بابیان اینکه تبعیض طی سال‌های اخیر جزو پوست ، گوشت و خون ما شد، افزود: در دهه 60 معلم آن‌قدر حقوق دریافت می‌کرد، اعتبار و منزلت اجتماعی داشت که با پزشک و دکتر تا حدودی برابر بود.
وی با اشاره به اینکه در 22 بهمن سال 57 همه باهم برابر بودند اما اکنون عده‌ای برتری نسبت به دیگران پیدا کرده اند، اظهار داشت: در حالیکه آمریکا کشوری سرمایه‌داری است حرفه معلمی جزو 10 شغل برتر آنهاست، در نروژ و کشورهای شمال اروپا حرفه معلمی در ردیف های دوم و سوم اعتبار منزلت اجتماعی قرار دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: اهمیت به شغل معلمی در این کشورها به این مفهوم است که تنها راه پیشرفت این است که فرقی بین معلم و پزشک نیست.
حسینی تصریح کرد: جالب است ایران 100 میلیارد دلار درآمد ارزی دارد، اما وضع اقتصادی
خوب نیست، دلیل این است ،برخی دولتمردان نمی دانند کشور را چگونه اداره کنند در چنین شرایطی سازمان آموزشی مملکت پاشیده و فاجعه آمیز است .
وی بابیان اینکه خطا در این است نمی‌دانیم سیاست مهم‌ترین مسائل یک کشور است، گفت: به این معنی اگر موضوعی در کشور حیاتی بود، سیاسی است ، امروز تنها راه پیشرفت و توسعه کشور آموزش و درمان است ، اگر در کشوری سیستم آموزشی و درمان آن از بین رفت شک نداشته باشید به هیچ توسعه‌ای دست نخواهد یافت.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: سئوال اینجاست، چرا معلم در سروان سیستان و بلوچستان 583 هزار تومان حقوق دریافت کند، اما یک پزشک در همان منطقه 13 میلیون تومان ؟ در دنیا اقتصادی سالم است که شاخص حقوق معلم و پزشک در نظر گرفته شده باشد.
وی با اشاره به خصوصی‌سازی در سال 68 خاطرنشان کرد: حاصل کار این است امسال 17 درصد دانش آموزان کشور در مدرسه های غیرانتفاعی ثبت‌نام کردند درحالی‌که این رقم در آمریکا 10 و کانادا هفت درصد است.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: از سال 68 روند تبعیض آغاز و طبیعی دانسته شد و بسیاری از این تبعیض‌ها به علت قوانینی که در آن سال‌ها مصوب شد، رخ داد برای نمونه 283 مدرسه غیرانتفاعی در منطقه 2 تهران تأسیس شد.
حسینی افزود: بر اساس قانون اساسی آموزش عمومی و آموزش عالی تا سرحد خودکفایی برای آحاد ملت رایگان است اما امروز 15 درصد دانشجویان هزینه تحصیل پرداخت نمی‌کنند و 85 درصد پول می‌دهند، البته این 15 درصد به ‌ظاهر رایگان است .
وی بابیان اینکه مساله مهم سیاست‌های تبعیض‌آمیز در کشور است، یادآور شد: مساله اینجاست، روزی آموزش را تبدیل به کالا کردیم و پذیرفته ایم که آموزش عالی را بفروشیم ، نشان داده ایم هیچ موقع توسعه پیدا نخواهیم کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با ادعای اینکه دولت پنج میلیون مترمربع زمین در جیرفت به دانشگاه آزاد واگذار کرد، یادآور شد: هنوز هم ادعا می‌کنند هزینه های دولت زیاد است .
وی خاطرنشان کرد: جمع هزینه دولت در آموزش 10 درصد بودجه عمومی کشور است در حالی‌که در کانادا 22 درصد و ژاپن 24 درصد است این مساله بیانگر نظام توزیع درآمد کشور ناعادلانه و تبعیض‌آمیز است.
حسینی همچنین مدعی شد: آموزش در کشور به محل درآمد یک طبقه تبدیل شد ، تمام دانشگاه‌های غیرانتفاعی برای ارتقاء سطح علمی تأسیس نشدند بلکه برای کسب درآمد یک عده خاص ایجاد شدند.
وی بابیان اینکه مشکل این است، ساختار قوانین تبعیض‌آمیز است، افزود: در کشورهای توسعه‌یافته و نیافته تنها راه ارتقای طبقات محروم آموزش است ، در ژاپن فقط یک نوع مدرسه وجود دارد اما در جمهوری اسلامی ایران 22 نوع مدرسه داریم .
عضو هیات علمی دانشگاه تهران بابیان اینکه مدرسه‌های کشور محلی برای کاسبی است، تصریح کرد: هر یک از ما باید به‌عنوان یک سلول از نظام تبعیض‌آمیز نباشیم زیرا معلم سلطان و قهرمان بچه‌هاست.
به گفته حسینی بچه‌های منبع استعداد، البته باهم متفاوت هستند، زیرا استعداد رسماً منحصر به ‌فرد است نباید سیستم آموزشی تقلیدی آنها را نابود کنیم.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: نباید اندیشه دانش آموزان را در کلاس های درس سرکوب کنیم زیرا، بهترین سیستم آموزشی، آموزش و پرورش استثنایی است زیرا بچه‌ها بر اساس توانمندی‌هایی که دارند با آن‌ها کار می‌کنند اما در نظام آموزش عادی این‌گونه نیست.
حسینی خاطرنشان کرد: نباید ضد خلاقیت عمل کنیم بلکه زمینه پرورش استعدادهای آن‌ها را فراهم کنیم و به آن‌ها میدان بدهیم تا رشد کنند.
2088/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.