به گزارش ایرنا شاهپور علایی مقدم روز سه شنبه در سفر به خاش و دیدار با فرماندار، مسئولان و عشایر منطقه کلچات بخش مرکزی این شهرستان اظهارداشت: لازم است از روحیه خدمتی خوب مسئولان این شهرستان به عشایر قدردانی کرد.
وی افزود: برای ارتقای شاخص های برخورداری عشایر شامل آب، بهداشت، اسکان، برق، آموزش و پرورش و غیره برنامه های ویژه ای دیده شده است.
وی تصریح کرد: خشکسالی ها در سیستان و بلوچستان به جامعه هدف عشایری خسارت های فراوانی وارد کرده و دولت تلاش دارد نیازهای مهم این قشر را برآورده سازد.
وی گفت: در مبحث آبرسانی به عشایر و تامین علوفه و کنسانتره دامی با همکاری اتحادیه‌ های عشایری به جامعه هدف کمک می کنیم و امیدواریم در هیات دولت بتوانیم مشکلات عشایر را منعکس و خدمات خوبی را ارائه دهیم.
معاون سازمان عشایر کشور افزود: به طور قطع برای استقرار عشایر و بیمه آنان و دام هایشان، استمهال وام ها، لایروبی چشمه و قنات و تجهیز چاهها، تامین خودرو و تانکرهای آبرسانی، عشایر سیستان و بلوچستان و منطقه خاش را ویژه خواهیم دید.
حمید طوقی مدیرکل امور عشایری سیستان و بلوچستان نیز در این سفر گفت: برای اسکان عشایر آمادگی داریم اما مبحث تامین آب و فراهم کردن زیرساخت ها در اولویت های نخست است.
فرماندار خاش نیز گفت: یک چهارم عشایر استان در خاش سکونت دارند و در سال های آباد از عشایر خراسان جنوبی و جنوب کرمان میزبانی می کنیم.
محمداکبر چاکرزهی در دیدار با معاون عشایر کشور و هیات همراه و عشایر ساکن در کلچات بخش مرکزی خاش افزود: وجود خشکسالی های مستمر سبب فلج شدن زندگی عشایر شده و در مساله تامین علوفه و نهاده های دامی و بیمه و آب آشامیدنی به حمایت های ویژه دولت نیاز دارند.
وی اظهار داشت: دولت خدمات دهی به عشایر را در اولویت کاری خود قرار داده و از ظرفیت دستگاههای مختلف برای خدمت به این قشر بهره گرفته ایم.
وی ادامه داد: در رابطه با اجرای طرح های کشاورزی و آبخیزداری، برق و غیره کارهایی را برای عشایر انجام داده ایم اما نیاز است به این قشر بیشتر توجه شود.
فرماندار خاش گفت: 25 هزار نفر عشایر در این شهرستان ساکن هستند.
وی افزود: هزار و 400 خانوار عشایر زیر پوشش بیمه قرار دارند و چهار هزار راس دام عشایر هم بیمه هستند.
چاکرزهی تصریح کرد: 53 درصد از عشایر را بانوان تشکیل می دهند و هشت صندوق خرد برای کمک به این قشر تشکیل شده و عشایر به کار کشاورزی و دامداری و تولیدات دستی مشغول هستند.
بخشدار مرکزی خاش نیز گفت: در حوزه آموزشی و تامین آب، برق و سامانه های کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری از سوی دولت کارهای ارزشمندی در منطقه انجام شده است.
مجتبی شجاعی افزود: عشایر به آب آشامیدنی، تانکرهای آبرسانی و تامین علوفه و نهاده های دامی نیاز دارند و خشکسالی های شدید و مداوم سبب خسارت به این قشر شده و زندگی آنان را با مشکلات فراوانی مواجه ساخته است.
به گزارش ایرنا خاش از توابع سیستان و بلوچستان در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان واقع شده است.
7310**3042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.