دکتر 'امیر رضا چمنی' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه متوسط جهانی این شاخص در دنیا نزدیک به همین رقم است اظهار داشت: بخشی از مشکلات این بخش، اختلالات روحی و روانی و بخشی هم مربوط به اختلالات شخصیتی است.

*** 20 درصد مردم، مبتلا به یکی از اختلالات شخصیتی هستند
وی افزود: برآوردها حاکیست حدود 20 درصد مردم مبتلا به یکی از اختلالات شخصیتی مانند وابستگی ، گوشه گیری ، ضداجتماعی ، بدبینی ، خود بزرگ بینی و ... هستند در حالیکه اغلب آنها ظاهر یک بیمار را ندارند.

*** اضطراب و افسردگی، عامل بیشترین مراجعات
وی بیشترین مراجعه کنندگان بیماری های روحی روانی را به ترتیب اضطراب و افسردگی ذکر و تصریح کرد: هر چقدر درجه بیماری شخصیتی ، شدت بیشتری داشته باشد موجب کاهش بینش بیمار نسبت به بیماری خود شده و به همین علت برای درمان، کمتر مراجعه می کند .
این روانپزشک اضافه کرد: اغلب مراجعه کنندگان از اضطراب و افسردگی رنج می برند که شاخه ای از بیماری روحی و روانی است.
چمنی، منشا اضطراب و افسردگی را استرس دانست و گفت: این دسته از بیماری ها از عوامل وارثتی و محیط ناشی می شوند .

*** نقش پر رنگ وراثت در بیماری های روحی و روانی
وی با بیان اینکه وارثت، نقش مهمی در بیماری های روحی و روانی دارد افزود: عوامل محیطی مانند بیکاری، مشکلات اقتصادی و مشکلات عاطفی و خانوادگی در این زمینه، تاثیرگذار است.
به گفته وی مشکلات اقتصادی و مالی و بیکاری موجب تحمیل فشارهای روحی و روانی بر انسان می شود اما حتی برخی از افراد شاغل به علت سختی کار و یا نداشتن رضایت از شغل خود، دچار استرس می شوند.

*** اهمیت کاهش سطح توقعات
این متخصص اعصاب و روان با اشاره به اینکه باید سطح انتظارات و توقعات نامعقول زندگی را پایین آورد تصریح کرد: بیماری های روحی می تواند خود موجب انواع بیماری های جسمی شود.

*** تجهیز شدن به مهارت های زندگی
دکتر چمنی به شاخص های پیشگیری و درمان اشاره کرد و گفت: در بحث پیشگیری باید افراد را به برخی مهارت های زندگی مانند مهارت کنترل خشم و مهارت مدیرت استرس، مهارت قاطعیت ورزی و افزایش اعتماد به نفس مجهز کنیم.
به گفته وی کنترل نکردن این مسائل به تنش های روحی و گاه به بحران های اجتماعی می انجامد.

***بانوان، بیشتر مراجعه می کنند/ اختلالات روانی به تحصیلات و وضعیت مالی، ربطی ندارد
دکتر چمنی ابتلا به بیماری های روحی و روانی را تنها مختص به تحصیلات یا داشتن شرایط مالی ندانست و گفت: حدود 50 درصد بیماران ما را افراد غیربومی و از استانهای همجوار تشکیل می دهند .
چمنی اضافه کرد: اگرچه برخی بیماری های روحی در مردان و برخی هم در خانمها بیشتر است ولی در مجموع بانوان، بیشتر مراجعه می کنند.
وی گفت: افرادی که دچار اختلالات شخصیتی هستند نسبت به اختلال خود آگاهی ندارند و از این رو کمتر مراجعه می کنند.

*** خلاهای عاطفی، از عوامل اعتیاد به شبکه های اجتماعی
وی همچین به بحث فضای مجازی اشاره کرد و افزود: متاسفانه استفاده نابجا و غیرمعمول از شبکه های اجتماعی در کارکرد فردی ، شغلی ، تحصیلی و حتی خانوادگی اثرات منفی می گذارد و این در روابط زوجین هم نمود پیدا می کند.
به گفته وی بسیاری از کسانی که به شبکه های اجتماعی روی می آورند و دچار پیامدهای منفی ان می شوند از خلاهای عاطفی رنج می برند.
این روانپزشک، فضای مجازی را یکی از مهمترین نگرانی های خانواده ها در سالهای اخیر دانست و گفت: باید زمان استفاده از فضای مجازی را مدیریت کرد.
وی اظهار داشت: اعتیاد به فضای مجازی موجب مشکلات روانی در شخص شده بطوری که فرد مدام به سراغ گوشی می رود و توجهش به خانواده کمتر می شود.
وی اضافه کرد: البته فضای، مجازی به واسطه اینکه یک مولتی مدیا قدرتمندی است کارکردهای مثبتی هم دارد.

*** زندگی بدون استرس، امکان پذیر نیست
دکتر چمنی در ادامه به بحث بهداشت روان اشاره کرد و گفت: استرس ها را نمی توان از زندگی محو کرد ولی می توان با مواجهه و مقابله، آنها را مدیریت کرد.
وی یکی از راههای رسیدن به سلامت روان را رعایت اصل تعادل در زندگی بر شمرد و تصریح کرد: برای کاهش استرس ها لازم است در فعالیت های روزمره زندگی، افراط و تفریط نکنیم و تعادلی در فرایندهای زندگی مثل کار و تفریح، خواب و بیداری ، عبادت، ورزش تفریح ، مسافرت ایجاد کنیم تا زندگی ما کاریکاتوری نشود.
وی بیماری وسواس و ترس را هم بخشی از بیماری های روحی دانست که در زیر مجموعه اضطراب قرار دارند.
این متخصص اظهار داشت: وقتی تعادل میان فرایندهای زندگی به هم بخورد منجر به استرس در فرد می شود و بسیاری از بیماری های جسمی مانند زخم معده ، سردرد، کمر درد و مشکلات قلبی در فرد ایجاد میشود.

*** توکل به خدا، عامل آرامش روح و روان
وی در پایان توجه به بهداشت معنوی را در زمینه سلامت روان مهم دانست و گفت: توکل به خدا از بهترین و مهمترین راههای کسب ارامش و کاهش استرس ها در زندگی است.
2088/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.