شبکه دامپزشکی آستارا به دلیل نبود کشتارگاه در این شهرستان، ذبح هرگونه دام را در آن به منظور تامین سلامت مردم و پیشگیری از شیوع بیماری های مرتبط ممنوع کرده است و بازرسان آن به طور مستمر از قصابی ها و مراکز عرضه فراورده های گوشتی بازرسی و متخلفان را به محاکم قضایی معرفی می کنند.
ذبح دام در آستارا در شرایطی ممنوع است که دامداران زحمتکش این شهرستان، 18 هزار و 500 راس گاو و گوساله و 16 هزار راس گوسفند و بز را به روش های سنتی و نیمه سنتی نگهداری می کنند و 49 واحد قصابی در آن فعال است.
دامداران و قصابان، دام ها را برای ذبح به شهرستان های اردبیل یا تالش منتقل می کنند و گوشت مورد نیاز بعد از کشتار، به صورت بسته بندی شده از اردبیل یا در قطعات بزرگ تر از تالش به آستارا حمل می شود و هزینه این نقل و انتقال موجب افزایش قیمت گوشت در این شهرستان شده و در افزایش بهای غذاها و خوراکی های مرتبط با گوشت نیز تاثیرگذار است.
میزان کشف گوشت و فراورده های خام دامی فاسد در مبادی ورودی آستارا حکایت از رونق قاچاق گوشت به بهانه حمل و نقل آن به این شهرستان دارد و علاوه بر ایجاد زحمت به نیروهای انتظامی، نگرانی های بازرسان شبکه دامپزشکی و بهداشت را افزایش داده است.
در گذشته در روستای کشفی بخش مرکزی آستارا کشتارگاهی سنتی فعال بود که بعدها به دلیل افزایش جمعیت، پاسخگو نبودن به خیل عظیم گردشگران و شاید به علت های دیگر تعطیل شده است اما خلأ آن روز به روز ملموس تر و احساس نیاز به کشتارگاه شدیدتر می شود.
اکنون وقتی به مسئولان امر مراجعه و علت نبود کشتارگاه را جویا می شویم، مشکل مکان یابی و جانمایی محل ساخت آن را مطرح می کنند و البته فرمانداری آستارا بر تسریع روند جانمایی و تصمیم گیری قاطع در این خصوص تاکید می کند.
آستارا که از موقعیت جغرافیایی ممتاز و مواهبی نظیر دریا، جنگل، بندر، گمرک ، راه آهن و گذرگاه های دریایی، خشکی و ریلی برای ارتباط با اوراسیا برخوردار است و کشورهای منطقه به بسترهای حمل و نقل و تجارت بین المللی آن چشم دوخته اند، نباید در حسرت یک کشتارگاه صنعتی یا نیمه صنعتی بماند، بلکه مسئولان توانمند آن باید با عنایت به میزبانی این شهرستان از میلیون ها گردشگر، برای تامین این نیاز مسلم عزمی راسخ داشته باشند و در صورت نبود اعتبار، از توان بخش خصوصی استفاده کنند.
**مسئول دفتر ایرنا در آستارا
7124/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.