به گزارش خبرنگار ایرنا، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، میراث ارزشمند و بی نظیر امام خمینی (ره) و نتیجه جانفشانی مردم ایران در انقلاب اسلامی سال 1357 است و رجوع مستمر به دیدگاه آینده نگر امام امت و بینش سیاسی ایشان، در استمرار حرکت پویا و جهانی انقلاب و صیانت از آن ضرورت دارد و دل و جان تشنه و کنجکاو نسل های جدید، بیش از دیگران به معرفی مجدد شخصیت بی نظیر امام راحل و تحولات انقلاب اسلامی نیازمند است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) دفتر آستارا روز جمعه در آستانه بیست و نهمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) با تدارک میزگردی با شرکت استادان و کارشناسان امر، بر اندیشه سیاسی امام امت و ضرورت بازخوانی آرمان های ارزشمند ایشان و انقلاب اسلامی برای جوانان تمرکز کرد . دکتر کیکاووس فتحعلیزاده استاد اندیشه سیاسی امام (ره) و رشته علوم سیاسی دانشگاه های گیلان، حجت الاسلام عبدالحمید مومنی امام جمعه اهل سنت، حجت الاسلام مهدی تیموری امام جماعت مسجد محمد رسول الله و مسئول کانون فرهنگی تبلیغی وحدت و شاپور تشرینی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندر آستارا در این میزگرد نظرها و دیدگاه های خود را مطرح کردند.

** تاملی بر تاریخ زندگانی و اندیشه سیاسی امام راحل

استاد رشته علوم سیاسی دانشگاه های گیلان گفت: امام خمینی (ره) سال 1301 پس از تاسیس حوزه علمیه قم، نزد آیت الله حائری شیرازی در آن مرکز علمی رفت و به طور عمده تفکرات فقهی خود را از ایشان، آیت الله شاه آبادی و بزرگانی دیگر اقتباس می کرد اما از نظر اندیشه سیاسی، پیرو امام علی (ع) بود و به این جمله معروف که سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست، اعتقاد کامل داشت.
کیکاووس فتحعلیزاده افزود: فعالیت های سیاسی امام راحل به بعد از وفات آیت الله بروجردی باز می گردد و تا زمانی که آیت الله بروجردی زنده بود، امام (ره) به طور معمول در مسائل سیاسی دخالت نمی کرد و به عنوان مشاور ایشان محسوب می شد، اما بعد از گذشت چند ماه از وفات ایشان، امام (ره) به عنوان مرجع تقلید در قم مطرح و تایید شد و مبارات سیاسی خود را آغاز کرد.
وی اظهار کرد: نخستین اعتراض امام امت، به لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی بود و در این موضوع با همراهی روحانیان، شاه را به عدول از 2 بند لایحه مبنی بر امکان قسم خوردن نمایندگان مجلس به هر کتابی به جای قرآن و برداشته شدن شرط مسلمانی از انتخاب کننده و منتخب وادار کرد.
وی ادامه داد: امام (ره) بعدها در جریانات 15 خرداد 1342 دستگیر و به قم منتقل شد و مدتی در بازداشت و زمانی در حصر ماند و بعد از آزادی و ورود به قم، به دنبال اعتراض به موضوع کاپیتولاسیون یا مصونیت اتباع آمریکایی در ایران، در 13 آبان 1343 به ترکیه تبعید شد و در ترکیه اجازه نداشت با لباس روحانی از محل سکونت خود بیرون برود و در مسجد صحبت کند اما با استفاده درست از آن فرصت، کتاب ارزشمند تحریرالوسیله را نوشت.
دکتر فتحعلیزاده گفت: به دنبال اعتراض دانشجویان و جمعی از ایرانی ها به سختگیری ترکیه نسبت به امام (ره)، این کشور مجبور به انتقال امام (ره) به عراق شد . یکی از شاگردان ایشان، سخنرانی های چندین شب امام (ره) در عراق را گردآوریو به صورت کتابی با عنوان ولایت فقیه تدوین کرد و امام (ره) در این اثر مهم، ولایت فقیه را با پیوند دوران پیامبر اسلام (ص) به آیه اطیعوالله و اطیعوالرسول، مدل جدیدی از حکومت اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه را ارائه کرد.
*اندیشمندی وحدت گرا
امام جمعه اهل سنت روستای عنبران آستارا نیز در این خصوص گفت: امام (ره) خود را متعلق به شیعه نمی دانست، بلکه به هر دو مذهب شیعه و سنی تعلق داشت و این امر نشانگر اندیشه والای سیاسی و اجتماعی آن حضرت بود و به این جهت و با دوراندیشی، سالروز ولادت پیامبر اسلام (ص) را به عنوان هفته وحدت نامگذاری کرد.
حجت الاسلام عبدالحمید مومنی با بیان این که در دیدگاه و اندیشه سیاسی امام راحل، ولایت فقیه همان ولایت حیدر یا مولا علی (ع) است و بنیانگذار جمهوری اسلامی در انتخاب و معرفی آیت الله خامنه ای نیز درایت سیاسی و دوراندیشی خاص خود را نشان داد افزود: امروز ایران اسلامی، به داشتن رهبری عالم و دانا به مسائل روز جهان افتخار می کند.
*انقلابی دینی
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا نیز گفت: انقلاب اسلامی نسبت به سایر انقلاب ها ویژگی و امتیاز خاصی دارد و این تفاوت و امتیاز، دینی بودن انقلاب اسلامی است و اندیشه امام راحل در پشت این حرکت عظیم مردم متجلی است.
و در شرایطی که بیشتر انقلاب ها در دنیا دچار انحراف شده و از اصول اولیه خود فاصله گرفته است، انقلاب اسلامی بعد از چهار دهه به حیات پربار خود ادامه می دهد.
شاپور تشرینی افزود: رهبران جهان اعتقاد عمیقی به مردم ندارند اما امام (ره) اعتقاد عمیق و قلبی به نقش مردم داشت و این اعتقاد در طول مبارزات امام (ره) و در جریان انقلاب اسلامی بین رهبری و مردم نمود پیدا کرد.
وی ادامه داد: امام به پاکی سرشت انسان ها معتقد بود و یقین داشت که انسان ها به ندای حق طلبی لبیک می گویند و بر این اساس، انقلاب اسلامی را با هدایت مردم رقم زد.
*رهبری آینده نگر
امام جماعت مسجد محمد رسول الله و مسئول کانون فرهنگی تبلیغی وحدت آستارا نیز بیان کرد: امام (ره) در دوران مبارزات سیاسی و حتی بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی، رهبری آینده نگر و دوراندیش بود و اندیشه والای سیاسی ایشان در طول زندگانی پربار آن حضرت نمایان است.
حجت الاسلام مهدی تیموری افزود: امام امت در انتخاب و معرفی آیت الله خامنه ای برای رهبری جمهوری اسلامی نیز روشنگری و دوراندیشی سیاسی خود را نشان داد و اکنون ایران اسلامی با آن نگاه و انتخاب عالمانه و رهبری داهیانه آیت الله خامنه ای، به قله های عزت و افتخار رسیده است.

** ضرورت درک جوانان و به روز رسانی شیوه های تبیین امام (ره) و انقلاب

استاد اندیشه سیاسی امام راحل و رشته علوم سیاسی دانشگاه های گیلان با بیان این که نسل جوان با اندیشه امام و هدف ها و تاریخ انقلاب اسلامی فاصله گرفته و این امر، بار مسئولیت ما را در قبال جامعه سنگین کرده است متذکر شد: باید برای اجرایی و کاربردی شدن آموزه های امام (ره) برنامه ریزی و تلاش کنیم.
فتحعلیزاده افزود: باید از خود بپرسیم چرا حضور جوان ها در مساجد کم رنگ و چرا تعداد طبل زنان در مساجد و محلات از سینه زنان بیشتر شده است و باید با تامل در این موضوع، فاصله خود را با جوانان کاهش دهیم و با قشر جوان ارتباط تنگاتنگ داشته باشیم.
وی اظهار کرد: روحانیان باید به محض پایان نماز جماعت، مساجد را ترک نکنند و زمانی را برای صحبت و صمیمیت با جوانان اختصاص دهند و باید ما دانشگاهیان و روحانیان به عنوان افراد تاثیرگذار در اجتماع، شیوه تبلیغ و کارکرد خود را به روز کرده و سطح آگاهی جوانان را نسبت به امام (ره) و انقلاب اسلامی ارتقا دهیم.
وی ادامه داد: سیستم تبلیغات و برخورد ما با جوانان، قدیمی و سنتی است و باید به جای استفاده از یک سخنران یا خطیب تکراری در همه آئین ها و مجالس، از واعظان متعدد و چهره های علمی متنوع استفاده شود، تا همایش ها و نشست ها برای مردم خسته کننده و تکراری نباشد.
فتحعلیزاده بیان کرد: باید انتقادها و دیدگاه های نو را بپذیریم و علاوه بر حضور حقیقی و ملموس در میان اقشار مختلف مردم، در فضای مجازی نیز به خصوص با جوانان ارتباط صمیمی و اثرگذار برقرار کنیم و هرگز رابطه خود را با آنها قطع نکنیم.
وی خاطرنشان کرد: در دانشگاه ها، مساجد و بازار باید اندیشه امام (ره) و هدف های انقلاب اسلامی را به زبان روز تبیین کنیم و سخنرانی های کلیشه ای و شعاری را کنار بگذاریم و چون نسل امروز، پرسشگر و مشتاق فضای مجازی و اطلاعات متنوع است، باید خبرگزاری ها، دانشگاهیان و خطبا از نظر علمی و شیوه های تبلیغ به روز باشند.
در ادامه این میز گرد حجت الاسلام مومنی امام جمعه اهل سنت عنبران آستارا با طرح این سئوال که چرا باید در انتخاب اعضای هیات امنای مساجد از افراد سالخورده و پیر استفاده شود و چرا باید همیشه افراد سالخورده در صف های اول مساجد حضور داشته باشند اظهار داشت: آگاه باشیم که جوانان با تماشای ارج و منزلت سالخورگان و بی اعتنایی به قشر جوان، تصور می کنند که زمان حضورشان در مساجد فرا نرسیده است.
وی با بیان این که همواره برای جلب نظر و مشارکت جوانان در امور مختلف تلاش می کنم افزود: روحانیان شیعه و سنی باید به نقش آفرینی قشر فعال جوان در جامعه ایمان داشته باشند تا آموزه های امام راحل و آرمان های انقلاب اسلامی را در بستر مشارکت جوانان برای نسل های نو ارائه کنیم.
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا نیز اظهار کرد: صاحب نظران در بررسی موفقیت یک شرکت اقتصادی، نوع و شیوه روابط حدود یکصد بازاریاب را با مردم بررسی می کنند، تا بهترین و موثرترین روش تبلیغ کالاهای خود را شناسایی کنند و ما متولیان امور فرهنگی، روحانیان و مبلغان دینی نیز باید سطح و عمق روابط خود با مردم و میزان تاثیرگذاری بر مخاطبان را ارزیابی کنیم.
تشرینی افزود: یکی از مسئولان حتی گوش سپردن به موسیقی پخش شده از صدا و سیمای کشورمان را نادرست می داند؛ به طور یقین این فرد مسئول با چنین تنگ نظری و اعمال سلیقه هرگز رابطه خوبی با قشر کنجکاو و پرهیجان جوان برقرار نخواهد کرد و فرصت تاثیرگذاری بر جوانان را از دست خواهد داد.
امام جماعت مسجد محمد رسول الله آستارا گفت: اعتقاد راسخ امام امت به ساده زیستی روحانیان، دلیل محکمی بر ضرورت ارتباط روحانیان با مردم و به خصوص قشر جوان است.
تیموری ادامه داد: مردم می خواهند روحانیان نماد ساده زیستی باشند و می خواهند همه روحانیان را مثل خودشان ساده و بی آلایش ببینند و بین سطح زندگانی خود و مبلغان دینی فاصله زیادی مشاهده نکنند و در این صورت، همراهی خود را با روحانیان افزایش خواهند داد.
وی با بیان این که روحانیت، تافته جدا بافته نیست و باید بنا به توصیه امام امت، باید از تجملگرایی دوری کنیم متذکر شد: جوانان حرف ها و دردهای زیادی دارند و خیلی از آنها با وجود طرح انتقادهای مهم، اصل ولایت فقیه را با جان و دل قبول دارند و آن را تنها راه امید می دانند.
وی اظهار کرد: من با 20 روحانی دیگر در فضای مجازی به مسائل و شبهات دینی مردم پاسخ می دهیم و منبر بزرگی در شبکه های مجازی ایجاد کرده ایم و مخاطبان زیادی از کشورهای مختلف را با ابزار و فناوری ارتباطی نوین، به ارزش ها و آرمان های امام راحل و انقلاب اسلامی جذب می کنیم.
تیموری بیان کرد: خیلی از انسان ها در کشورهای مختلف، اسلامگرا هستند و تمایل شدیدی به پذیرش دین مبین اسلام دارند و باید مرحله به مرحله با تبلیغ صحیح و تاثیرگذار به نیازهای دینی آنها پاسخ مثبت داده شود.
وی با یاداوری این که فرماندهان منتخب امام راحل در زمان جنگ از 25 تا 30 سال و اندکی بیشتر سن داشتند و این نشانه اعتماد قلبی امام امت به جوانان بود افزود: باید در دوره معاصر نیز به جوانان به اندازه لازم اعتماد کنیم، تا فاصله قشر جوان از مسجد و منبر بیشتر نشود.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد و 17 درصد جمعیت آن را اهل سنت تشکیل می دهند.
میزگرد از عیسی پاشاپور
7124 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.