به گزارش ایرنا ، نمایش کاری مدرن بدون روایت خطی و به شیوه بازی در بازی است.اثری که به زبان و ناتوانی آن در ایجاد رابطه انسانی می پردازد همان که مولانا می گوید : ' ای زبان هم گنج بی‌پایان تویی ،ای زبان هم رنج بی‌درمان تویی ، هم صفیر و خدعهٔ مرغان تویی ، هم انیس وحشت هجران تویی. '
و همان زبانی که مارگوت بیگل بانوی شاعر آلمانی آرزویش را می کند : 'زبانی که در صداقت خود ما را از خاموشی خویش بیرون کشد،
و بگذارد از آن چیزها که در بندمان کشیده است سخن بگوییم.'
اثر همچنین به ریشه های مشترک و به مسائل فلسفی همچون جست و جو به دنبال معنا می پردازد.
اشتراکات نوع بشر از اشتراکات زبانی تا احساسات انسانی همچون اندوه تنهایی و همچنین میل به قدرت از دیگر مفاهیمی است که در نمایش به آن توجه می شود.
نمایش به شیوه بازی در بازی است شخصیتهایی که نویسنده درون نمایش خلق کرده همچون صید و صیاد هر دو در گریزند هم افسر اس اس و هم دانشمند یهودی . از سویی خود شخصیت نویسنده درون نمایش عاجز از گفتمان وانتقال مقصود و درک متقابل همسر ؛ و مترصد فرار یا به عبارتی دیگر مهاجرت است.
نمایش عدم توانایی زبان در برقراری ارتباط و در نتیجه مهاجرت به درون یا انزوا و مهاجرت به بیرون.
نویسنده هم چون شخصیت فیزیکدان یهودی در فکر فرار است. فرار از شرایطی که در آن زبان عاملی برای درک شدن و درک کردن نیست .
زبان به جای این که وسیله ای برای ارتباط و درک متقابل باشد اسباب سوء تفاهم و اختلاف و جنگ می شود. در واقعیت نمی توانیم با هم دیالوگ داشته باشیم ما از گفت و گو عاجزیم .
*زبان عاجز از بیان
میلاد شجره کارگردان و بازیگر این نمایش در مصاحبه ای با خبرنگاران پس از اجرای ویژه اهالی رسانه بیان کرد:این کار تاریخچه سه ساله دارد . از محمد زارعی خواستم متنی در باره ی گفت و گو بنویسد. در این رابطه خیلی با هم صحبت کردیم . پس از چند جلسه زارعی گفت حساس می کنم برای این که حرف هم را بفهمیم داریم سینه خیز می رویم .
در خصوص زبان ، گفت و گو و دیالوگ چند مصاحبه از افراد مختلف در مورد دیالوگ گرفتیم و سرانجام این متن نوشته شد.
*نمایش باید برای مخاطب سئوال ایجاد کند
محمد زارعی نویسنده نمایشنامه در پاسخ به این سئوال که آیا فکر نمی کنید این نمایش مخاطب عام را به خود جذب نکند گفت : اساسا تئاتر برای مخاطب عام نیست . کسی که برای تئاتر وقت می گذارد نمی آید مشتی دیالوگهای خنده دار یا گریه دار بشنود و برود .
وی افزود: نگاه خاصی به هنر داریم و این نگاه را دنبال می کنیم .
زارعی خاطرنشان کرد: نمایشنامه برای این است که برای مخاطب سئوال بوجود بیاید.

*جست و جو در تئاتر
رضا بهبودی بازیگر سرشناس گیلانی از نمایش بعنوان تئاتری سخن گفت که دارد در زبان نمایش در امکانات اجرا و شیوه های سیال اجرا و رفتار صحنه ای جست و جو می کند .
وی افزود: کلمه و زبان ، طراحی شجره برای به اجرا رساندن چنین متن سختی با مایه های فلسفی برایم جالب بود. این ها را که در طراحی دیدم با اشتیاق پذیرفتم .
وی با بیان این که از نظر فرم و اجرا خیلی این کار را دوست دارد و از نظر او این کار اتفاق جمعی خوبی بود خاطرنشان کرد: حرفی که نمایش می زند، جست و جویی که می کند دلخواه من بوده امری که در زندگی تئاتری نتوانسته ام به آن برسم .
بهبودی در خصوص اجرای گروه های نمایشی تهران در رشت اظهار داشت:این رویای 15 ساله گروه لیو بود که چرا باید چند ماه تمرین کنیم و 15 شب نمایش داشته باشیم .چرا نباید انجمن های نمایش شهرستان حمایت کنند که تئاتر از تهران به شهرستان ها برود.
دنبال راهی بودیم که تئاتر را به شهرستانها ببریم و جزو اولین گروه هایی هستیم که در شیراز و رشت اجرا داشتیم .
وی با اشاره به اصالت گیلانی خود افزود: رشت را دوست داریم خوشحالیم که مراوده فرهنگی دارد کم کم رنگ می گیرد .
بهبودی در مورد انتخاب متن تصریح کرد :این یک جست و جو در شکلهای اجرا است هم متن هایی را اجرا کردیم که خارجی بودند هم این نمایش که کاری است که در حیطه تئاتر تجربی می گنجد .
وی با بیان این که باید زبان تئاتر را گسترش داد افزود: این که فقط تماشاگر را با خوراکهای لذیذ نمایشی یا خنداندن سرگرم کنیم ستم است بر هنر، اندیشه و تئاتر.
بهبودی با اشاره به این که چنین اجراهایی به دنبال پول نیست خطاب به مسئولان گفت : اجازه دهید تئاترهای گوناگون با سبکهای مختلف بیایند.
وی با اشاره به پرداختن نمایش به موضوع زبان تصریح کرد: بشر زبان را اختراع کرده ولی نمی توانیم همدیگر را درک کنیم .
آوا شریفی بازیگر زن نمایش نیز گفت : این تئاتر برای من یک ممارست در بازیگری است .
این نمایش پیش از این در سی‌وسومین جشنواره تئاتر فجر، جشنواره بابل رومانی به روی صحنه رفته و سال 1393 نیز در تماشاخانه 'موج نو'ی تهران اجرای عمومی داشته است.
دیگر عوامل نمایش عبارتند از مدیریت هنری : محمد حسن معجونی ، طراح پوستر و بروشور: شکوه احمدی، عکس: البرز تیمورزاده، دستیار کارگردان: سیّدفرزام حسینی، مشاور رسانه‌ای و تبلیغات فضای مجازی: نسیم خاصی،مجری طرح: هفت‌ساز.
این نمایشنامه از چهارشنبه 2 تا 9 خرداد هر شب به استثنای جمعه 4 خرداد ساعت 21 در تماشاخانه هامون رشت، به روی صحنه خواهد رفت.
خرید بلیط: www.haftsaz.com مکان: رشت، خیابان سعدی، کوچه فرقان‌بین، جنب ساختمان هلال‌احمر، کوچه نوروزی، تماشاخانه هامون.
6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.