به گزارش خبرنگار ایرنا مصطفی سالاری روز شنبه در آئین بهره برداری از شناورهای لایروب و یدک کش در بندر آستارا با بیان این مطلب افزود: تحقق این مطالبات، نیازمند همراهی مردم و مسئولان است.
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: کشاورزی، گردشگری و تجارت از محورهای اصلی توسعه گیلان است و شهرستان مرزی بندر آستارا برای دستیابی به این هدف ها، نقش اصلی ایفا می کند.
استاندار گیلان افزود: اتصال ریلی و دریایی اثرات مثبت اقتصادی برای آستارا ایجاد خواهد کرد و تعریض محور آستارا - اردبیل در منطقه حیران نیز می تواند به توسعه حمل و نقل ترکیبی کمک کند.
سالاری اظهار کرد: معافیت گمرکی و مالیاتی از مزایای مناطق ویژه اقتصادی است و کالاها در آن با صرفه جویی در هزینه و کاهش زمان اداری حمل و نقل می شود و باید از ظرفیت و مزیت منطقه ویژه اقتصادی آستارا به درستی استفاده کنیم.
وی بیان کرد: بندر و راه آهن، اقتصاد آستارا را متحول خواهد کرد و این شهرستان نباید فقط به محل گذر کالاها تبدیل شود بلکه با رونق بخش های لجستیکی و پردازش کالا در آن، می توان ارزش افزوده و شغل ایجاد کرد.
سالاری ادامه داد: آستارا از پیشینه تاریخی غنی برخوردار است و باید به گونه ای توسعه یابد که کسب و کارهای ایجاد شده در آن، به رفاه حال ساحل نشینان منجر شود.
او گفت: بندر آستارا قابلیت تبدیل به بندر نسل سوم را دارد و باید زیرساخت های آن تکمیل شود و دولت در این راستا آماده هرگونه همکاری با بخش خصوصی است.
بندر چند منظوره آستارا با 60 هکتار وسعت، نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپاست و برای تخلیه و بارگیری کشتی های 2 هزار و 500 تنی پیش بینی و طراحی شده و بعد از تکمیل، یک میلیون و 500 هزار تن از ظرفیت آن با یک اسکله به تخلیه و بارگیری سوخت و مواد نفتی مربوط است و 2 میلیون تن دیگر نیز به تخلیه و بارگیری سایر کالاها اختصاص می یابد و ظرفیت پذیرش همزمان پنج کشتی در پنج اسکله اختصاصی را خواهد داشت.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
7105 / 7124 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.