مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان لاهیجان روز دوشنبه در همایش سلامت ملی مردان گفت:خطر بیماری ها و عواملی نظیر فشار خون ، قند خون و چاقی در مردان بیشتر از آقایان است و مرگ و میرها بین سنین میانسالی در مردان به دلیل عدم تحرک و کاهش فعالیت های فیزیکی یک از دلایل افزایش این بیماری به شمار می رود و این کم تحرکی موجب شده است که 45درصد مردان(نیمی از آنها ) مبتلا به چاقی و اضافه وزن شوند.
وهرام نوروزپور دیلمی افزود: 20درصد مردان سیگار می کشند و 25درصد آنان کلسترول بالا دارند و همه سرطان ها در مردان بیشتر از زنان مشاهده می شود و این موضوع نشان می دهد که باید از سوی مردان به ورزش و تحرک اهمیت بیشتری داده شود.
وی خاطرنشان کرد: آمارها نشان می دهد که بیماری هایی مانند سل ، مالاریا، بیماری های واگیر ، و بیماری های قلبی ، عروقی ، تنفسی و حوادث در آقایان بیشتر از بانوان و یک و هفت دهم درصد مرگ و میر در آقایان بیشتر از زنان است و مرگ و میرها در اثر حوادث هم چهار و سه دهم درصد در مردان بیشتر از زنان است .
وی یاد آورشد: به ترتیب سرطان پوست با شیوع 14درصد ، معده 12درصد ، مثانه 9درصد و پروستات هشت درصد از شایع ترین سرطان ها در آقایان به شمار می رود.
وی اظهارداشت: آمارها نشان می داد 83درصد مبتلایان به ایدز را آقایان و 17درصد را زنان تشکیل می دهند ولی در آمارهای شش ماهه اول امسال این نسبت تغییر کرده است و مبتلایان زن به 34درصد و آقایان 67درصد رسیده که نشان از افزایش ایدز در بین خانم ها دارد.
وی تصریح کرد: بیشترین مرگ و میرها در سنین 30تا 70سال در مردان سکته قلبی است که به شیوه زندگی و عدم تحرک بدنی بر می گردد که انجام 30دقیقه ورزش فعال فیزیکی روزانه در برنامه آنان ضرورت دارد .
مدیر شبکه بهداشت لاهیجان گفت: شیوه های زندگی ، سلامت باروری ، سلامت جسمی و روانی و خود مراقبتی از بسته خدماتی برای جامعه مردان میانسال (30تا 60) در نظر گرفته شده است .
وی ادامه داد:شعار هفته ملی سلامت مردان امسال که از اول تا هفتم اسفند ماه برگزار می شود' ورزش همگانی ، کلید طلایی سلامت 'نام گذاری شده است که این برنامه از سال 1385برای مردان میانسال اجرا می شود .
دکتر مجید دل آور سرپرست مرکز بهداشت شهرستان لاهیجان نیز در این همایش گفت: طول عمر مردان کمتر از زنان است که به مسایل شغلی مردها و توجه کمتر مردها به سلامت خودشان مربوط است که طبق آمارها نیمی از مردان ایران دارای اضافه وزن هستند.
وی یکی از مشکلات جامعه امروز را کم تحرکی دانست و افزود: در جوامع امروزی برخلاف جوامع گذشته بشر به دنبال راحتی است که این راحتی و کم تحرکی عامل بسیاری از بیماری ها و ناراحتی ها است که باید تلاش شود تا به فعالیت های ورزشی توجه بیشتری صورت گیرد.
همایش هفته ملی سلامت مردان روز دوشنبه در هفتمین روز این هفته با حضور رییس شبکه بهداشت و درمان لاهیجان ، سرپرست مرکز بهداشت شهرستان ، معاون ورزشی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان و جمعی از کارشناسان بهداشتی لاهیجان و شرق گیلان در سالن اجتماعات بیمارستان 22آبان لاهیجان برگزارشد.
6029 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.