سیداحمد هاشمی شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه سرانه مصرف نمک پنج گرم در روز است اظهار کرد: طبق مطالعات در این استان مشخص شد تنها 15 درصد زنان و 6 درصد مردان این الگوی مصرف در نمک را رعایت می کنند و مابقی بیش از این نمک می خورند.
به گزارش ایرنا تازه ترین تحقیقات درباره مصرف برخی مواد غذایی همچون نمک نشان می دهد که سرانه مصرف در ایران چند برابر متوسط جهانی است.
دکتر رسول کدخدایی رئیس پژوهشکده علوم و صنابع غذایی ایران گفته است: طبق تحقیقات انجام شده، هر ایرانی در سال 6 کیلوگرم نمک مصرف می کند، این درحالی است که متوسط آن در جهان سه کیلوگرم است، یعنی دوبرابر متوسط جهانی در ایران نمک مصرف می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: حداکثر میزان مجاز مصف نمک در روز حدود پنج گرم است که شامل نمک موجود در مواد غذایی به طور طبیعی، نمک اضافه شده به غذا و نمک موجود در محصولات غذایی صنعتی است.
هاشمی بر حذف نمکدان در سر سفره ها تاکید کرد و افزود: مصرف غذاهای پر نمک و نمک سفره را محدود کنیم و مقدار نمک را در تهیه غذا کاهش دهیم و در عوض از انواع ادویه ها و چاشنی های گیاهی بریا طعم دار کردن غذاها استفاده کنیم.
این مسئول در خصوص نقش نمک در بروز فشار خون بالا و بیماری قلبی و عروقی گفت: نمک باعث می شود بدن مایعات را در خود نگه دارد و در اثر افزایش حجم خون قلب با شدت بیشتری کار کند، از این رو فشار خون بالا می رود.
وی اظهار کرد: حدود 54 درصد نمک مصرفی از نمکدان و نمک مصرفی در غذای روزانه است، بنابراین با حذف نمکدان و کاهش مقدار نمک مصرفی درتهیه غذا می توان تا حدزیادی خطر فشار خون بالا را کاهش داد.
وی افزود: سوپ های آماده کنسرو شده، خشک یا فریز شده، کنسرو ها گوشت، سس های سالاد، پنیر پیتزا، هات داگ، چیپس، سیب زمینی سرخ شده، چوب شور، و مغزها همگی پر نمک هستند و مصرف آنها باعث افزایش فشار خون می شود.
وی در خصوص راه های کاهش مصرف نمک در فشار خون گفت: کاهش مصرف نمک، مقرون به صرفه ترین راه حل کاهش فشار خون است، بنابراین میزان نمک مجاز مصرفی، کمتر از پنج گرم در روز در افراد کمتر از 50 سال و افراد بالای 50 سال و بیماران قلبی و مبتلا به فشار خون بالا باید کمتر از سه گرم در روز باشد.
وی اظهار کرد: جوانه های چشایی که به نمک حساسند به اسید نیز حساس هستند، برای کنترل فشار خون نمکدان را از روی میز و یا سر سفره غذا بردارید و به جای آن یک ظرف ازبرش های لیمو ترش تازه بگذارید.
هاشمی افزود: از سبزیجات تازه استفاده کنید و در صورت استفاده از انواع کنسروی آن، انواعی را انتخاب کنید که فاقد نمک و یا کم نمک هستند.
وی گفت: از مرغ و ماکیان، ماهی و گوشت به جای انواع فراوری شده آنها از جمله سوسیس و کالباس که حاوی مقدار زیادی نمک و چربی هستند استفاده کنید.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اظهار کرد: برای جایگزین از نمک از گیاهان معطر ترخون، ریحان و آویشن ، ادویه جات و طعه دهنده های بدون نمک و چربی استفاده کنید.
هاشمی افزود: مصرف غلات صبحانه و همچنین سایر غذاهای حاوی نمک (سدیم) زیاد را برای کنترل فشار خون کاهش دهید، به عنوان میان وعده سبزی و میوه بخورید.
به گزارش ایرنا آمارها نشان می دهند که مصرف مواد کالری زا و نمک در کشورمان با افراط همراه است. این وضعیت بیماری های متعددی مانند فشار و چربی خون بالا، بیماری های قلبی عروقی، فساد دندانی، دیابت و مشکلاتی مانند اضافه وزن، چاقی و بیماری های ناشی از آنها را برای افراد ایجاد می کند.
در ایران تحقیقاتی در این زمینه صورت گرفته و میزان سرانه مصرف این مواد با سایر کشورهای جهان مقایسه شده است؛ نتایج این تحقیقات نشان می دهد که سرانه مصرف این مواد در ایران چندین برابر متوسط جهانی است.

* شاخص فشار خون در خراسان شمالی از میانگین کشوری کمی بالاتر است
به گفته مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی شاخص فشار خون بالا در بین شهروندان این استان کمی از میانگین کشوری بالاتر است.
افشین دلشاد اظهار کرد: 20 درصد جمعیت بالای 30 سال در سراسر دنیا فشار خون بالا دارند که در کشور نیز همین آمار است، شاخص فشار خون بالا در این استان کمی بیش از میانگین کشوری است.
به گزارش ایرنا میزان شیوع فشارخون بالا بر اساس مطالعه سال 1395در افراد 15 تا 65 سال کشور حدود 27 درصد است.
وی با بیان اینکه همه افراد بالای 30 سال باید از فشار خون خود آگاهی داشته باشند افزود: تا زمانی که فرد دچار مشکل نشود و عوارضی نداشته باشد از میزان فشار خون خود مطلع نیست.
مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از تمامی افراد بالای 30 سال سالم خواست تا هر سه سال برای کنترل فشار خون خود مراجعه کنند و گفت: افراد مشکوک نیز هر یک سال مراجعه داشته باشند و کسانی نیز که فشار خون بالا دارند دست کم هر سه ماه وضعیت خود را کنترل و بیماران نیز طبق دستور پزشک عمل کنند.
دلشاد علت عمده ابتلای افراد به پرفشاری خون را تغذیه نامناسب و رعایت نکردن هشدارهای پزشکی در تغذیه بخصوص مصرف زیاد نمک و کم تحرکی دانست.
خراسان شمالی 864 هزار نفر جمعیت دارد.
3007/ 6042 خبرنگار: ربابه صانعی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.