در شهرستان مرزی بندر آستارا در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان، بیش از پنج هزار واحد تجاری فعال است که حدود یک هزار و 500 واحد آن در بازارچه ساحلی و پاساژهای اطراف آن در نزدیکی دریا و گمرک، قرار دارد و به خاطر شهرت در عرضه پوشاک مرغوب داخلی و خارجی، از عوامل جذب گردشگر به این شهرستان محسوب می شود.
از چند سال قبل به دلیل ممنوعیت ورود بار همراه مسافر یا تجارت چمدانی از سوی جمهوری آذربایجان و برخورد قانونی دستگاه های نظامی و قضایی ایران با قاچاق پوشاک خارجی، رکود اقتصادی بر بازار ساحلی آستارا سایه افکنده و شمار کسبه شاغل در آن از حدود پنج هزار نفر، به حدود سه هزار نفر کاهش یافته و پیگیری مسئولان شهرستان برای بهره مندی اهالی مرزنشین و مرزدار آن از معافیت ارزی حمل بار از کشور همسایه نتیجه نداده است.
از سوی دیگر، نزدیکی منطقه آزاد تجاری انزلی به آستارا و معافیت مالیاتی آن، عامل جذب بازاریان آستارا شده به طوری که فقط در سال جاری 167 واحد تجاری در بازار ساحلی آستارا و پاساژهای اطراف آن، تعطیل و فعالان اقتصادی آنها به منطقه آزاد تجاری انزلی جذب شده اند.
اکنون بازاریان فعال در آستارا فقط به امید رونق داد و ستد در تعطیلات نوروزی و فصل تابستان، به فعالیت اقتصادی ادامه می دهند و در حقیقت بیش از نیمی از سال، رکود جدی و کاهش قابل توجه خرید و فروش را تجربه می کنند این درحالیست که مالیات اعمال شده بر درآمد آنها، همه ماه های سال را شامل می شود و در تعیین مالیات، بین ماه های گردشگرپذیر و پردرآمد و فصل های کم رونق، تفاوتی وجود ندارد.
به نظر می رسد در شرایطی که عوامل انگیزش بازاریان برای ماندگاری و فعالیت در واحدهای تجاری ، کمتر از عوامل ترغیب کننده برای تعطیلی واحدها و جذب به بازارهای پر درآمد شهرستان ها و مناطق دیگر نظیر بندر انزلی است، باید با تخفیف یا حذف مالیات فصل های کم درآمد نظیر پاییز و زمستان، انگیزه لازم برای ادامه کسب و کار را در بازاریان آستارا ایجاد کرد.
همانگونه که حذف مجوز بار همراه مسافر از ناحیه جمهوری آذربایجان، باعث جذب عده ای از بازاریان این شهرستان به شهرهای دیگر شده ، تداوم این روند در کاهش گردشگر و افزایش مهاجرت مردم این شهرستان نیز موثر خواهد بود و این امر، با دورنمای توسعه شهر گردشگرپذیر آستارا در مرز جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان، همخوانی ندارد.
با توجه به محدودیت ایجاد فرصت های شغلی در بخش های دولتی و با عنایت به اینکه برچیده شدن هر شغل خصوصی و آزاد، تبعات منفی اقتصادی و اجتماعی برای خانواده هر فرد شاغل و حتی جامعه دارد، حمایت از بازار ساحلی آستارا که زمینه امرار معاش بیش از سه هزار خانوار را فراهم می کند، ضروری است و تخفیف ویژه مالیاتی، بهترین و کم هزینه ترین راهکار پشتیبانی از فعالان اقتصادی آن خواهد بود.
مسئول دفتر ایرنا در آستارا
7124/2007 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.