حرکت به سمت تغییر الگوی کشت، توسعه کشت محصولات کم‌آب ‌بر با ارزش ‌افزوده بیشتر و با راندمان تولید بهتر باعث کارآفرینی ، اشتغال و بهبود معیشت کشاورزان می شود که این امر از رویکردهای مهم راهبردی و جدی در تحقق شعار سال تحت عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است.
اقتصاد مقاومتی با رویکرد درون‌زا و نگریستن به بازارهای خارجی نسخه کاملی برای بهبود اقتصادی جامعه است که تولیدکنندگان نقش اصلی را در تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب دارند.
خمین که در 10 سال اخیر در چنبره خشکسالی گرفتار شده از جمله شهرستان‌هایی است که با توسعه و تغییر الگوی کشت بر آن است تا گام‌هایی در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال بردارد.
یکی از این گام ها کشت و توسعه زعفران است، توسعه کشت این محصول می تواند مرهمی بر زخم کهنه خشکسالی در این خطه شود.
طلای سرخی که واحد خرید و فروش آن بجای تن، کیلو، گرم و مثقال است با این وجود برای رسیدن به نظام جامع و هماهنگی که بتواند جایگاه واقعی زعفران را به عنوان محصولی ارزشمند تثبیت کند، راه زیادی در پیش است.
نبود سیستم‌های مناسب بسته‌بندی، نبود راهکاری پایدار برای بازاریابی در سطوح مختلف بین‌المللی و گاه داخلی، وجود واسطه‌ها و نبود ثبات در قیمت‌ها از عمده‌ترین مشکلات پیش روی زعفران کاران خمین است که با این وجود، ظرفیت تبدیل شدن به یک محصول استراتژیک ارزآور را دارد.
کارآفرین زعفران کار اهل خمین گفت: با توجه به خشکسالی های سال های اخیر و کاهش منابع آب به کشت محصول زعفران روی آورده ام و خانواده ام نیز در این راه مشارکت فعالانه دارند.
محسن کاظمی که با همت بالا و پشت‌کار قوی توانسته خود را به‌ یک کارآفرین موفق تبدیل کند و برای خود، فرزندان و اهالی روستا اشتغال‌ ایجاد کند، افزود: کاشت زعفران را از 13 سال پیش آغاز کردم و در حال حاضر با سطح زیر کشتی به مساحت 13هزار متر در حال فعالیت هستم.
وی ادامه داد: با آغاز برداشت زعفران یک هزار و 600 نفر روز به کار چیدن گل زعفران و جدا کردن زعفران از گل تا خشک کردن مشغول به کار هستند.
وی ادامه داد: هم اینک هزینه تولید زغفران در این سطح از کشت، حدود220 میلیون ریال برآورد شده و اگر چه کاشت این محصول هزینه سنگینی دارد اما در صورت حمایت های لازم، سودآوری مناسبی دارد.
کاظمی افزود: این سود آوری زمانی برای کارآفرینان زغفران کار ارزشمند است که دست واسطه ها کوتاه شود و با خرید تضمینی و ایجاد حلقه های صنایع تبدیلی از جمله بسته بندی از دغدغه های کشاورزان کاسته شود.
وی گفت: هر ساله زعفران تولیدی خطه خمین به صورت فله در خراسان به فروش می رسد و این محصول مرغوب تولید خمین توسط برخی از واسطه ها با چند برابر قیمت با برندی جدید در بازار داخلی به فروش می رسد.
وی ادامه داد: بهای خرید هر کیلوگرم زعفران از تولید کننده بسته به نوع و کیفیت لازم از قرارهر کیلو70 میلیون ریال است که براساس ارزیابی های انجام شده ارزش صادراتی هر کیلو زغفران مرغوب معادل 150 میلیون ریال است.
یک بهره بردار زعفران نیز گفت: در شرایط خشکسالی کشت زعفران گزینه مناسبی برای بهره برداری بهینه از منابع موجود است و اگر چه سودآوری کشت لوبیا را در خمین ندارد اما از سطح اندکی، محصولی با ارزش برداشت می شود.
منوچهر جلالی افزود: حدود 10 سال است به کاشت زعفران روی آوردم و تولید زعفران مصداق بارز اقتصاد مقاومتی در حوزه اشتغال و کارآفرینی به خصوص برای جوانان و بانوان جویای کار است.
وی ادامه داد: با توجه به کم‌آبی و کاهش منابع آبی یکی از راهکارهای مناسب توسعه کشت گیاهان کم آب بر تولید زعفران است و نه ‌تنها این محصول آفات ندارد؛ بلکه از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون ‌به ‌صرفه است.
جلالی افزود: با آغاز برداشت زعفران روزانه 40 کارگر طی مدت یک ماه مشغول بکار می شوند که اگر چه فصلی است اما این کارگران از قشر نیازمند هستند که در این مدت می توانند اندکی از هزینه زندگی و معیشت خود را تامین کنند.
این تولید کننده زعفران در خمین مهمترین مشکل زعفران کاری در این شهرستان را بسته بندی نامناسب و نبود بازاریابی مناسب بیان کرد و افزود: هزینه های تولید بالا است اما اگر این محصول را با بسته بندی مناسب عرضه شود، سود بیشتری عاید تولیدکنندگان روستایی می شود.
وی گفت: فروش زعفران به صورت فله به واسطه ها از سود کشاورزان می کاهد و ضمن اینکه محصول تولیدی کارآفرینان این خطه با برندی غیر از خمین به بازار مصرف عرضه می شود.
کارآفرین دیگر زعفران کار اهل خمین گفت: مصرف آب این گیاه بسیار کم است و گزینه مناسبی در سال های خشکسالی است که با مدیریت مصرف آب می توان بهره وری بیشتری داشت.
مهدی متولی افزود: زمان برداشت محصول همه اهل خانواده و 10 کارگر روزانه مشغول بکار می شوند اگر چه اشتغالی فصلی است، اما برای زنان خانه دار سودآور است .
متولی ادامه داد: هر سال زمان برداشت و تولید زعفران با مشکل بازاریابی مواجه می شویم و واسطه ها با قیمت ناچیز هر گرم از این محصول را 50هزار ریال از تولید کننده می خرند و به قیمتی بالاتر به فروش می رسانند.
وی خواستار خرید حمایتی شد و افزود: در صورتی که این محصول به نرخ دولتی از زعفران کار خریداری شود، دیگر بهره بردار دغدغه بازاریابی و فروش ندارد.
وی خواستار تسهیلات کم بهره برای توسعه و بسته بندی مناسب زعفران تولیدی شد و افزود: زعفران کاران برای افزایش نقدینگی و اینکه بتوانند هزینه های بالای تولید را تامین کنند، نیاز به تسهیلات کم بهره هستند.
مدیر جهادکشاورزی خمین گفت: تغییر الگوی کشت به عنوان راهکاری اساسی برای توسعه بخش کشاورزی و از بهترین راه حل های مبارزه با کاهش پیامدهای پدیده خشکسالی است که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.
احمد رضا جعفری تغییر الگوی کشت را با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر و کاهش منابع آبی، یک نیاز دانست و افزود: در سال‌های اخیر روند بی‌رویه بهره‌برداری از منابع آبی در کنار تراز منفی بین خروج و ورود آب به سفره‌های زیرزمینی باعث شده تا مشکلات بخش کشاورزی دو چندان شود.
وی بیان کرد: یکی از راهکارهای مهم در راستای برون‌ رفت از این مشکل تغییر الگوی کشت و تولید محصولات کم‌آب‌بر با ارزش‌افزوده بالا توسط کشاورزان است.
جعفری ادامه داد: با توجه به خشکسالی های اخیر توصیه می شود در مناطق کم آب برای بهره وری بهینه از زعفران به عنوان کشت جایگزین استفاده شود چرا که نیاز چندانی به آب ندارد، اما نباید درهمه جای شهرستان زعفران کشت شود چرا که زراعت تک محصولی محکوم به شکست است.
مدیر جهاد کشاورزی خمین گفت: زعفران تولیدی خمین به دلیل نوع خاک و شرایط آب وهوایی از کیفیت بالایی برخوردار است.
جعفری افزود: این کیفیت بالا باعث می شود واسطه ها و دلالان برای سود آوری بیشتر از ماه ها قبل از فصل برداشت به فکر پیش خرید زعفران خمین باشند.
وی ادامه داد: در سال های خشکسالی که درآمد کشاورزان در این شهرستان کاهش چشمگیری یافته وبا مشکل اقتصادی مواجه هستند، برخی از بهره برداران به ناچار محصول زعفران خود را یا پیش فروش می کنند یا به صورت فله و یکجا می فروشند تا هزینه های بالای زندگی خود را تامین کنند.
جعفری بسته بندی نامناسب و نوسان قیمت زعفران را از مشکلات عمده زعفران کاران خمین دانست و گفت: در حال حاضر به ازای هر هکتار در سال، سه نفر و در مجموع پنج هزار نفر روز در کشت و تولید زعفران فعالیت دارند.
وی بیان کرد: فصل کشت زعفران به طور معمول از اواخر شهریور ماه شروع می‌شود که در سال‌های اول و دوم عملکرد پایینی دارد اما از سال سوم به بعد به اوج تولید در هر هکتار می‌رسد و زمان برداشت نیز از اوایل آبان ماه شروع و حدود یک ماه به طول می‌انجامد.
رئیس جهادکشاورزی خمین تصریح کرد: شهرستان خمین رتبه نخست در تولید زعفران را در استان مرکزی دارد و به دلیل شرایط ویژه اقلیمی، زعفران تولیدی این شهرستان، از کیفیت بالایی برخوردار است.
رئیس تولیدات گیاهی جهادکشاورزی خمین گفت: میانگین تولید این محصول از هر هکتار اراضی زیر کشت در خمین حدود پنج کیلوگرم است و پیش بینی می شود امسال، 220 کیلوگرم طلای سرخ در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف شود.
وی ادامه داد: مجموع اراضی زیر کشت زعفران در خمین به 50 هکتار رسیده است که امسال 44 هکتار آن بارور و بقیه سال آینده به زیر کشت می رود.
عروجی اظهارکرد: این شهرستان با داشتن خاک مستعد و آب و هوای نیمه گرمسیری، زمستان ملایم و تابستان گرم و خشک، منطقه مساعدی برای کشت و تولید زعفران شناخته شده است.
وی بیان کرد: زعفران خمین با توجه به نوع خاک، شرایط آب وهوایی از عطر، رنگ و طعم از کیفیت بالایی در کشور برخوردار است و با استانداردهای کشوری مطابقت دارد.
رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خمین گفت: کشت این محصول در خمین در هر هکتار سه فرصت شغلی ایجاد کرده است و در مجموع 282 بهره بردار زعفران در این شهرستان که بیشتر آنها کارآفرین هستند، به کاشت زعفران اشتغال دارند.
عروجی مهمترین مشکل زعفران کاران را نوسان قیمت محصول به ویژه در فصل برداشت بیان کرد و افزود: محصول زعفران بایستی با بسته بندی مناسب و شناخت صحیح از بازار مصرف عرضه شود.
وی یادآورشد: پارسال 140 کیلوگرم زعفران در خمین از سطح 34 هکتار برداشت شد.
شهرستان خمین دارای 14 هزار خانوار کشاورز است و در تولید زعفران و لوبیا رتبه نخست و در تولید گوشت مرغ و عسل رتبه دوم استان مرکزی را دارد.
7277/3075/ خبرنگار: افسانه آروند *** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.