شماری از ساکنان منازل سازمانی کوی قدس زاهدان با مراجعه به خبرگزاری جمهوری اسلامی از مسئولان امور شهری برای هرس و قطع برخی درختان کهنسال استمداد طلبیدند.
یکی از شهروندان ساکن این محدوده گفت: درختان کوی قدس که عمری چندین ساله دارند و بیشترشان از نوع گز و کاج هستند به دلیل رطوبت زمین و لانه کردن میلیونها مورچه دچار سستی ریشه شده و تاکنون چند درخت برروی خودروهای پارک شده و سقف منازل سقوط کرده است.
وی که خود را محمد.الف معرفی کرد افزود: زمستان سال گذشته یکی از این درختان روی سقف خانه و پارکینگ خودرو منزل ما سقوط کرد و باعث تخریب شد که اگر اعضای خانواده در آن ساعت در منزل بودند یقینا دچار سانحه شدید می شدند.
یکی دیگر از ساکنان این محله گفت: درختان این محدوده بسیار تنومند با ارتفاع بلند هستند که وقتی یکی از آنها سقوط می کند علاوه بر بستن خیابان باعث تخریب دیوار و سقف منزل می شود.
وی که خود را حیدر یعقوبی معرفی کرد اظهار داشت: تاکنون به شهرداری منطقه پنج مستقر در کوی قدس مراجعه کرده ایم اما به دلیل نداشتن امکانات لازم از جمله جرثقیل و بالابر بزرگ توان هرس درختان را ندارند.
وی ادامه داد: با هر بار وزش باد به ناچار از ترس سقوط درختان برروی سقف منزل اعضای خانواده را به منزل یکی از اقوام منتقل می کنم و پس از فروکش کردن باد و توفان مجددا باز می گردانم.
یکی از بانوان ساکن منازل سازمانی کوی قدس نیز گفت: دو سال است که در خانه سازمانی سکونت داریم و در این مدت همیشه نگران بودیم که درخت برروی خودرو یا دیوار منزل ما سقوط کند.
وی که خود را نفیسه سعیدی معرفی کرد افزود: نگرانی بیشتر ما این است که در ایام تعطیلات نوروزی که میهمان داریم خدای نکرده یکی از این درختان برروی خانه سقوط و ما را گرفتار مصیبت کند.
وی اظهار داشت: ماموران شهرداری منطقه پنج تلاش زیادی می کنند اما نداشتن امکانات آنان را نیز گرفتار کرده و هر بار مراجعه می کنیم چاره جز ابراز همدردی ندارند.
سه نفر از ماموران شهرداری و سازمان پارکها که بنا به درخواست یکی از ساکنان برای قطع درخت آمده بودند به خبرنگار ایرنا گفتند: امکان هرس و قطع چند درخت خطرناک وجود ندارد زیرا ارتفاع آنها خیلی زیاد است و با بالابر کوچکی که دراختیار ما قرار دارد نمی توانیم این درخت ها را هرس یا قطع کنیم.
یکی از مسئولان شهرداری که حاضر به ذکر نامش نشد به خبرنگار ایرنا گفت: بسیاری از درختان این محدوده کهنسالند و احتمال سقوط آنها زیاد است و از طرفی چون امکانات لازم برای هرس نداریم و قطع آنها نیز بطور یقین باعث تخریب چند منزل می شود، مسئولان شهرداری از مدتی قبل تلاش زیادی را برای متقاعد کردن مدیران برخی ادارات برای دراختیار گذاردن امکانات و تجهیزات ادامه می دهند ولی هنوز به نتیجه نرسیده اند.
وی افزود: تنها راه ساماندهی درختان این محدوده برگزاری نشستی با حضور مدیران دستگاههای دست اندرکار از جمله شهرداری، ستاد مدیریت بحران، شرکت برق، سازمان پارکها و غیره است تا با کمک یکدیگر اقدام فوری انجام دهند.
وی ادامه داد: بهره گیری از تجهیزات سایر سازمانها مثل شرکت برق می تواند این مشکل را بر طرف کند.
این مسئول شهرداری اظهار داشت: چنانچه هر یک از این درختان سقوط کند با توجه به استقرار چند دستگاه دولتی در این محدوده و توقف تعداد زیادی خودرو در حاشیه خیابانها بطور حتم تعدادی از خودروها و منازل مردم دچار خسارت می شوند، این در حالیست که احتمال سقوط درختان برروی خودروهای عبوری و ساکنان منازل مسکونی نیز زیاد است.
ساکنان کوی قدس می گویند: معلوم نیست مسئولیت درختان این محدوده بر عهده چه سازمان و تشکیلاتی است، شهرداری به سازمان پارکها و این سازمان به شهرداری محول می کند و چنانچه حادثه ای جبران ناپذیر اتفاق افتد معلوم نیست چه کسی باید جوابگو باشد.
در محدوده کوی قدس علاوه بر خانه های سازمانی و سکونت تعداد زیادی از مدیران و کارکنان دستگاههای اجرایی، همچنین ورزشگاه بزرگ 17 شهریور، چندین سازمان اداری و مجتمع فرهنگی، ورزشی، فضای آموزشی و انتظامی مستقر هستند که همه روزه شمار زیادی کودک و نوجوان، پیر و جوان و مرد و زن در این محدوده تردد می کنند تعداد زیادی خودرو در دو طرف خیابانها متوقف است و چنانچه درختی سقوط کند به یقین خسارات زیادی ببار خواهد آورد همچنانکه تاکنون خسارت زا بوده است.
هر چند که این محدوده از فضای سبز خوبی بهره مند است و کارکنان شهرداری و سازمان پارکها برای حفظ این فضا نهایت تلاش را انجام می دهند اما ضروریست که درختان کهنسال هرس و شاخه بُری شوند تا ساکنان و عابران این محدوده هم از فضای سبز موجود همچنان بهره مند باشند و هم از نگرانی رهایی یابند.
653
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.