به گزارش خبرنگار ایرنا، کفال، سفید و کپور مهم ترین گونه های ماهیان استخوانی دریای خزر است و کفال بیشترین میزان صید ماهیگیران مازندرانی را در فصل پائیز و اوایل زمستان تشکیل می دهد و از ماه بهمن به بعد طبق سنوات گذشته ماهی سفید در صدر صید قرار می گیرد.
بررسی ها از بازار ماهی فروشان مازندران نشان می دهد که قیمت انواع ماهی بر اساس فراوانی و مقدار صید (عرضه و تقاضا) در نوسان است و اکنون قیمت ماهی کفال با وزن 600تا یک کیلو گرم 28تا 380هزار ریال خرید و فروش می شود.
همچنین قیمت ماهی سفید با وزن 800تا یک کیلو گرم 240تا 320 هزار ریال و ماهی آزاد دریایی با وزن بیشتر از یک کیلو گرم به صورت تکی تا یک میلیون و 200هزار ریال فروخته می شود.
ذکر این نکته مهم و ضروری است که ماهی کفال به عنوان ماهی منحصر به فرد دریای خزر بر خلاف گونه ماهی سفید قابلیت تکثیر مصنوعی را ندارد، به همین دلیل نوسانات قیمت این گونه بیشتر از دیگر گونه ها است.
استان مازندران بیش از 120رودخانه بزرگ و کوچک دارد که 20 رودخانه آن شیلاتی محسوب می شود اما در چند سال اخیر به دلیل آلودگی بیش از حد رودخانه ها و برداشت های غیر مجاز و بیش از اندازه شن و ماسه از بستر ، مسیر رودخانه ها برای مهاجرت ماهیان استخوانی از جمله کفال و سفید از بین رفته است به طوریکه بر اساس آمار شیلات ، اکنون کمتر از 10 درصد تکثیر آبزیان دریای خزر به صورت طبیعی صورت می گیرد.
شیلات مازندران هر ساله برای حفظ ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر طرح های مختلفی برای رودخانه های شیلاتی استان از جمله شیل گذاری (رها کردن ماهیان مولد در مناطق مشخصی از رودخانه های شیلاتی)را انجام می دهد.
بر اساس آمار شیلات مازندران امسال 90میلیون قطعه بچه ماهی سفید و کپور پس از تکثیر مصنوعی و نیمه مصنوعی در سواحل مازندرانی دریای خزر رها سازی شده است.
**صید قاچاق هزار تنی ماهی در سواحل مازندرانی خزر
حسینعلی رستمی مدیر کل شیلات مازندران روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به کاهش چهار درصدی صید ماهیان استخوانی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و گفت: 54شرکت تعاونی صیادی پره تا پایان دی ماه امسال632تن ماهی کفال و 428تن ماهی سفید صید کردند.
وی مقدار صید کپور و سایر گونه ها از جمله ماهی آزاد را 34تن اعلام کرد و گفت : هر چند صید کم شده است اما به دلیل وجود تقاضا و بالا رفتن قیمت ماهیان ، درآمد صیادان نسبت به سال قبل کمتر نشده است.
وی با بیان اینکه بررسی ها نشان می دهد که از زمان آغاز صید تاکنون یکهزار تن انواع ماهیان استخوانی از دریای خزر به صورت قاچاق و خارج از شرکت های تعاونی صیادی پره صید گرفته است، اظهار داشت: هر چند یگان حفاظت آبزیان استان همواره ماموریت های متعددی را در دریا و سواحل انجام می دهد اما باز هم شاهد صید های غیر قانونی هستیم.
رستمی کم شدن تعداد نیروهای یگان حفاظت منابع آبزیان استان از 400نفر به 170نفر را از مشکلات جدی در مراقبت از انفال دریای خزر عنوان کرد و بیان داشت: البته همکاری مردم به ویژه ساحل نشینان تا حد زیادی کمبود نیروهای یگان حفاظت را جبران کرده است.
مازندران 338کیلومتر ساحل در دریای خزر دارد و از 22شهرستان 15شهرستان آن در نواحل ساحلی قرار دارند.
بر اساس آمار شیلات مازندران پارسال نیز 2هزارو300 تن انواع ماهی در سواحل مازندران در دریای خزر صید شد که یکهزارو 42تن از ماهیان صید شده از گونه سفید و 982تن کفال و مابقی کپور و دیگر گونه ها بوده است.
صید و ماهیگیری در سواحل دریای خزر به روش 'پره ' است به این صورت که تورهایی با ارتفاع هفت تا 10 متر و به طول یک هزار و 200 متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( 14 متری عمق دریا ) ریخته و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های کفال، سفید و کپور، به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود.
سر صیاد ، فوکا پوش ( صیادان باچکمه های بلند) تور ریز ، چینت چی ( مرمت کار تور ) قایقران و تراکتور ران از نیروهای اصلی در انجام صیادی پره هستند.
هر ساله صید ماهیان دریای خزر از نیمه دوم مهرماه آغاز و در اواخر فروردین سال آینده در سه استان شمالی مازندران، گیلان و گلستان پایان می یابد.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده: محسن حسن نیا
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.