به گزارش خبرنگار ایرنا، اصناف و بازاریان به عنوان بخش عظیمی از جامعه، در به حرکت در آوردن چرخ اقتصاد کشور نقش مهمی دارند و در کشور با هدف تقویت مبانی نظام صنفی با حضور نمایندگان هیات رئیسه مجامع امور صنفی، اتاق اصناف شکل گرفته است و این اتاق در تنظیم بازار و نظارت بر قیمت ها نقش مشورتی و اجرایی دارد.
اتاق اصناف آستارا نیز به علت ارتباط تنگاتنگ و مستقیم با بازاریان این شهرستان، بیش از سایر دستگاه ها و نهادهای دولتی و خصوصی در جریان مشکلات آنهاست و خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در آستارا با هدف بررسی مشکلات بازاریان و عملکرد اتاق اصناف در رفع آنها، مصاحبه ای با رئیس این اتاق انجام داده است.

** پیشینه بازار ساحلی آستارا
عارف باباش پور رئیس اتاق اصناف آستارا روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: سابقه فعالیت بازارچه ساحلی آستارا به حدود 27 سال پیش برمی گردد و ابتدا خرید و فروش اجناس ایرانی و خارجی در آن با نام (بازار روس) به طور یک روز در هفته انجام می گرفت و به تدریج با آمد و شد بیشتر و رونق بازارچه، این شهرستان از شهرت اقتصادی برخوردار شد.
وی افزود: تا زمان فروپاشی شوروی، شهرستان مرزی آستارا همچنان با شهرت و اصالت فرهنگی اش شناخته می شد اما بعد از فروپاشی شوروی، گمرک آستارا فعال تر، تجارت در این شهرستان پر رونق تر و بازار تخته فروشان در آن احداث شد و اکنون بازار ساحلی آستارا به همراه پاساژهای اطراف آن، یک هزار و 500 واحد تجاری را شامل می شود.

** مشکلات بازار و بازاریان
رئیس اتاق اصناف آستارا گفت: تا 2 سال قبل، بیش از پنج هزار نفر در بازار ساحلی این شهرستان مشغول به کار بودند اما محدودیت های گمرکی جمهوری آذربایجان و ممانعت آن کشور در خروج بار همراه مسافر یا تجارت چمدانی و کاهش داد و ستد، نیمی از بازاریان، این شهرستان را ترک و در منطقه تجاری بندر انزلی مشغول به فعالیت اقتصادی شده اند.
باباش پور ادامه داد: در سال جاری به علت رکود اقتصادی و افزایش مالیات بر درآمد، 167 واحد تجاری در بازار ساحلی آستارا تعطیل شده و تداوم این زیان باعث فرار سرمایه و مهاجرت مردم از این شهرستان مرزی می شود.
وی بیان کرد: نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و سایر مسئولان این شهرستان برای استفاده مردم مرزنشین و مرزدار آستارا از معافیت 80 دلاری حمل بار، تلاش های قابل تقدیری انجام می دهند اما محدودیت از ناحیه کشور همسایه اعمال شده و احتمال بازگشت به شرایط قبل، بسیار کم است.

**خلأ قانونی در حمایت از بازاریان
باباش پور بیان کرد: صدور هر پروانه کسب به عنوان ایجاد یک شغل پایدار محسوب می شود و پروانه از ارزش حقوقی و ضمانت بالایی برخوردار است اما بازاریان صاحب پروانه به محض مواجهه با مشکلات مالی، حتی با وجود دارا بودن پروانه کسب از حمایت بانک ها محروم می شوند و بانک ها به دلیل برگشت خوردن یک فقره چک، از بازاری دارای پروانه کسب، حمایت نمی کنند.
وی ادامه داد: حمایت نشدن بازاری دارای مشکل مالی موجب بروز دشواری هایی در زندگی، متلاشی شدن خانواده یا مهاجرت او می شود و به نظر می رسد نوعی خلأ قانونی در حمایت از بازاریان وجود دارد؛ زمانی که تاجر دارای مشکل مالی از زندان سر در می آورد؛ انجمن حمایت از زندانیان غیرعمد به حمایت از او بر می خیزد اما بهتر است قبل از رفتن به زندان با راهکار قانونی از او دستگیری شود.

**راهکار جایگزین برای حل مشکل
رئیس اتاق اصناف آستارا گفت: تامین زیرساخت های گردشگری برای جذب و ماندگاری مسافران داخلی و خارجی در آستارا می تواند در رونق بازار ساحلی موثر باشد و کارشناسان صاحب نظر شهرستانی و استانی نیز بر این امر صحه گذاشته اند و فرمانداری آستارا با برگزاری همایش های مختلفی نظیر همایش فرصت ها و چالش های سرمایه گذاری، برای جذب سرمایه گذار و افزودن رونق گردشگری و تجاری به این شهرستان تلاش می کند.
باباش پور افزود: پیاده رو سازی و سنگ فرش ضلع شمالی، ساماندهی فلافل فروشی ها و آسفالت پارکینگ و بهسازی بازار از سوی مسئولان آستارا در حال پیگیری است و انتظار می رود شهرداری و شورای اسلامی شهر نیز نهایت همکاری را اعمال کنند تا با تامین امکانات جذب و ماندگاری مسافر، رونق لازم به بازار آستارا بازگردد.
وی ادامه داد: راهکار دیگر حمایت از بازاریان آستارا و تشویق آنها برای ماندگاری در این شهرستان، اعمال تخفیف مالیاتی است و از آنجائیکه بازار ساحلی و پاساژهای اطراف آن در طول سال فقط در حدود پنج ماه در تعطیلات نوروزی و تابستان خرید و فروش دارند و در بقیه ماه ها با رکود و کاهش شدید معاملات مواجه هستند، پیشنهاد می شود فقط برای پنج ماه فعالیت تجاری آنها مالیات وضع شود.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه منطقه آزاد تجاری بندر انزلی به علت برخورداری از معافیت کامل، عامل جذب بازاریان آستاراست؛ پیشنهاد اعمال مالیات پنج ماهه برای بازاریان این شهرستان در انگیزش آنان جهت ادامه فعالیت اقتصادی در بازار موثر خواهد بود.
باباش پور افزود: راهکار دیگر احیای اقتصادی بازار آستارا نگاه ویژه به توسعه تولید در این شهرستان است و باید بانک ها و صندوق کارآفرینی امید با اعطای تسهیلات ارزان قیمت از تولیدکنندگان حمایت کنند.
او گفت: حدود 50 تولید کننده خانگی پوشاک در بخش لوندویل آستارا فعالیت می کنند و با وجود اینکه تولیدات آنها از کیفیت بالایی برخوردار است، فاقد برند و شهرت داخلی هستند و پوشاک خود را با مارک های خارجی عرضه می کنند و حمایت بانک ها از آنها در تبدیل لوندویل به قطب پوشاک استان گیلان ضروری است.

** باید با قاچاق کالا در مرزهای کشور مقابله شود نه در بازار آستارا
رئیس اتاق اصناف آستارا گفت: نیروی انتظامی و هنگ مرزی این شهرستان برای تامین امنیت پایدار به صورت شبانه روزی تلاش می کنند اما طبق اعلام مسئولان آستارا، جنس قاچاق از مرزهای این شهرستان به کشور وارد نمی شود بلکه از شهرستان های اطراف به بازار آستارا منتقل می شود و توقیف آن در این شهرستان نتیجه ای جز متضرر شدن بازاریان ندارد.
باباش پور افزود: با توجه به اینکه بسته شدن هر واحد تجاری در آستارا ضربه ای به اقتصاد این شهرستان و عامل مهاجرت مردم محسوب می شود، از دستگاه های اداری تقاضا می شود از حمایت بازاریان دریغ نکنند و فعالان اقتصادی نیز با قانونمندی و پیروی از مقررات، در این راستا همکاری کنند.
وی ادامه داد: بازاریان آستارا از اقشار فرهیخته این شهرستان هستند و در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نقش پر رنگی داشته اند و اکنون نیز به عنوان قشر بصیر و آگاه جامعه، در صحنه های سیاسی و اجتماعی نظیر راهپیمایی 22 بهمن حضور می یابند و با عزت و افتخار از میهن و نظام اسلامی خود پشتیبانی می کنند.

** سابقه و سیمای اتاق اصناف آستارا
رئیس اتاق اصناف آستارا اظهار کرد: این اتاق در آذرماه 93 شکل گرفته و اکنون شامل پنج نفر به عنوان اعضای هیات مدیره و یک نفر بازرس، 18 اتحادیه و 105 عضو است و انتخابات هیات مدیره آن همزمان با سراسر کشور در هر چهار سال با رای مستقیم اعضا برگزار می شود.
باباش پور ادامه داد: اتاق اصناف وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت است و اعضای هیات مدیره آن در آستارا با آرای رئیسان اتحادیه، انتخاب می شوند و هیات مدیره نیز یک نفر را از میان خود به عنوان رئیس اتاق اصناف بر می گزیند و آخرین انتخابات هیات مدیره اتاق اصناف در اردیبهشت سال 93 بوده است.
وی افزود: ساختمان و خودروی اتاق اصناف آستارا به اصناف و اتحادیه های آن تعلق دارد و 14 کارمند و سه بازرس در اتاق مشغول کار هستند و نظارت بر عملکرد اتحادیه ها بر اساس مقررات نظام صنفی، رایزنی با ادارات و نهادها برای رفع مشکلات بازاریان و نظارت بر صدور و ابطال پروانه کسب از وظایف اتاق اصناف است.
وی بیان کرد: کمیسیون نظارت بر اتاق اصناف نیز متشکل از 14 عضو از دستگاه های اداری مختلف نظیر فرمانداری، سپاه، امور مالیاتی، شورای اسلامی و تعزیرات حکومتی بر عملکرد این اتاق نظارت می کند.

** حق عضویت بازاریان در کجا هزینه می شود؟
باباش پور گفت: بودجه اتاق اصناف مطابق قانون از محل حق عضویت سالانه پروانه های کسب بازاریان تامین می شود و تاکنون در آستارا پنج هزار پروانه صادر شده و بودجه سال جاری اتاق اصناف، بالغ بر چهار هزار و 300 میلیون ریال تعریف و تصویب شده که تاکنون بیش از 80 درصد آن تامین و محقق شده است.
وی افزود: فعالیت رئیسان اتحادیه و اعضای هیات مدیره بدون حقوق است و بودجه اتاق اصناف فقط برای پرداخت حقوق 17 کارمند اتاق هزینه می شود و هر سال 20 درصد به حقوق آنها افزایش می یابد و تامین آن مستلزم افزایش حق عضویت سالانه پروانه های کسب است.

** عملکرد و خدمات اتاق اصناف
رئیس اتاق اصناف آستارا گفت: صدور پروانه کسب، مستلزم اخذ گواهینامه دوره های آموزشی اصناف است و برای ارتقای سطح آگاهی بازاریان از خدمات و تسهیلات دولتی مشمول آنها، دوره های پیشگیری از حوادث غیرمترقبه نظیر آتش سوزی، پدافند غیرعامل، تکریم ارباب رجوع، فقه بازار و انتظام و تعزیر با همکاری مربیان و کارشناسان نظام صنفی، نیروی انتظامی و امور اقتصادی و دارایی به بازاریان آموزش داده می شود.
باباش پور افزود: از سال 1390 صندوق مالی حمایت از بازاریان تشکیل شده اما به خوبی از طرف جامعه هدف استقبال نشده و در صورت همکاری بازاریان و فعالیت صندوق، بخش قابل توجهی از مشکلات مالی فعالان تجاری با استفاده از تسهیلات قرض الحسنه صندوق رفع خواهد شد.
وی اظهار کرد: اغلب واحدهای تجاری آستارا استیجاری و فاقد کپسول آتش نشانی است و اتاق اصناف، بازاریان را به تجهیز واحدها به کپسول آتش نشانی، رعایت اصول و مبانی ایمنی و بیمه واحدهای تجاری توصیه می کند.
وی ادامه داد: امسال بیش از 250 پرونده تخلف صنفی در اتاق اصناف تشکیل و برای تعیین جزا به اداره تعزیرات حکومتی آستارا ارسال شده و بیشترین نوع تخلف شامل درج نشدن قیمت اجناس و ارائه نشدن فاکتور بوده و تاکنون واحدی به علت تخلف صنفی تعطیل نشده است.

** کمبودهای صفی در بازار آستارا
رئیس اتاق اصناف آستارا گفت: از نگاه صنفی در این شهرستان جای خالی کشتارگاه صنعتی، میدان میوه و تره بار و مراکز فراوری و بسته بندی فراورده های لبنی به شدت احساس می شود و باید از سوی مسئولان شهرستان با جذب سرمایه گذار به تامین آنها اقدام شود.

** ضرورت پروانه دار شدن واحدهای تجاری
باباش پور گفت: پروانه کسب تا پایان سال جاری به راحتی صادر می شود اما گویا مقررات آن در سال آینده با افزایش تعداد ادارات مستعلم، تشدید خواهد شد و به بازاریان فاقد پروانه کسب در آستارا توصیه می شود تا پایان سال جاری به اخذ پروانه اقدام کنند.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
خبرنگار: عیسی پاشاپور**انتشاردهنده:کبیری
7124/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.