فعالیت این صنایع غذایی پر اهمیت و تولید پروتئین حیوانی سالم و با کیفیت و حفظ سلامت این دام و طیور در گرو فعالیت دامپزشکان سختکوش ، دلسوز و متعهد است.
*صومعه سرا دارنده مقام نخست کیفی پرورش مرغ گیلان
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان صومعه سرا با اشاره به اینکه شعار روز ملی دامپزشکی امسال دامپزشکی ،سلامت ،توسعه پایداراست می گوید : با توجه به اقدام‌های انجام شده در صومعه‌سرا این شهرستان مقام نخست کیفی پرورش مرغ در استان را به خود اختصاص داده است.
مهدی بهروزی اظهار داشت : در این شهرستان بالغ بر 60 میلیون جوجه ، مادر و گوشتی تولید می شود که طی سال گذشته بالغ بر 15 میلیون جوجه ریزی انجام گرفته است .
وی با اشاره به اینکه نقش حمایتی و نظارتی بر چگونگی تولید و مصرف برعهده این نهاد است می افزاید : پیشگیری و مبارزه با بسیاری از بیماری های طیور در مرغداری های صنعتی برای حمایت از این صنعت توسط شبکه دامپزشکی انجام می گیرد که علاوه بر حمایت از این صنعت ، مصرف کننده نیز با خیالی آسوده از مرغی با کیفیت استفاده کند .
بهروزی با اشاره به فعالیت 172 واحد مرغداری صنعتی در صومعه سرا خاطرنشان کرد : مقدار 100 میلیون دوز واکسن در مرغداری های صنعتی شهرستان صومعه سرا استفاده شده است .
وی اظهار داشت : دامپزشکی با کمک بسیج سازندگی شهرستان صومعه سرا 850 هزار دوز واکسن نیوکاسل مقاوم به گرما در قالب واکسیناسیون طیور بومی در روستاهای شهرستان استفاده کرده است .
*آنفلوانزای فوق حاد طیور، بیماری که برپیکره صنعت مرغ لرزه می اندازد
وی می گوید : سال گذشته شاهد بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور در شهرستان صومعه سرا بودیم که عملیات مبارزه و قرنطینه بر علیه این بیماری با موفقیت در سطح شهرستان اجرایی شد.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان صومعه سرا افزود : در راستای حمایت ها و پیشگیری این شبکه در مقابل بیماری ها ، برنامه های پایش و کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور با انجام 1200 مورد نمونه برداری از جمعیت طیور بومی بازارهای محلی و روستاهای شهرستان صومعه سرا انجام شد.
*نظارت برکشتار بیش از 7میلیون قطعه مرغ گوشتی و مادر
صومعه سرا یکی از مراکز تولید مرغ و بزرگترین تولید کننده مرغ گوشتی گیلان است و دو واحد کشتارگاه صنعتی و بزرگ‌ترین کارخانه جوجه‌کشی و مرغ اجداد خاورمیانه و چندین واحد تولید مرغ مادر و جوجه دارد.
رئیس شبکه دامپزشکی صومعه سرا با اشاره به حضور و نظارت کارشناس بهداشت اداره دامپزشکی در کشتارگاه های صنعتی طیور در سطح شهرستان اظهار داشت : طی سال گذشته در حدود 7و نیم میلیون قطعه مرغ گوشتی و مادر صنعتی در این کشتارگاه ها کشتار و مقدار 1470 تن مرغ بسته بندی شده در این کشتارگاه ها تحت نظارت بهداشتی اداره دامپزشکی شهرستان صومعه سرا استحصال شده اند.
*ارائه خدمات دامپزشکی فراتر از صنعت پرورش طیور
بهروزی با اشاره به اینکه خدمات دامپزشکی ما مختص صنعت طیور نیست می گوید: بر علیه انواع بیماری های دامی، از جمله آبله گاوی و تب برفکی تعداد 39هزار 200 نوبت سر واکسیناسیون انجام داده ایم . وی با اشاره به 160هزار مترمربع فضای دامداری های روستایی در این شهرستان اظهار داشت : تعداد18هزار راس دام در قالب برنامه های مبارزه با بیماری تب کریمه کنگو و مبارزه با انگلهای خارجی سم پاشی شده اند وهمچنین برنامه مراقبت از بیماری های جنون گاوی ،تب برفکی ، بروسلوز و سل جهت 4800 راس دام در شهرستان اجرایی شده است.
*600 قلاده سگ بر علیه بیماری هاری واکسینه شده اند
بهروزی می گوید : به منظور جلوگیری از بیماری ویروسی هاری، واکسیناسیون سگ های گله و صاحب دار و ولگرد همه ساله توسط گروه های دامپزشکی صومعه سرا انجام می شود .
وی بیان داشت: هاری از جمله بیماری های مشترک و قابل انتقال از حیوان به انسان است که ابتلا به آن چنانچه با تدابیر سریع بهداشتی درمانی و پیشگیرانه همراه نباشد، خطر مرگ حتمی مبتلایان را به دنبال دارد.
وی اظهارکرد: به منظور جلوگیری از این بیماری ویروسی، واکسیناسیون سگ های گله و صاحب دار تاکنون 600 قلاده سگ بر علیه بیماری هاری توسط اکیپ های دامپزشکی واکسینه شده اند.
*نظارت از استخر ماهی تا کلنی زنبور عسل
رئیس شبکه دامپزشکی صومعه سرا افزود : در بخش مبارزه با بیماری های آبزیان 342 مورد بازدید از استخرهای گرم آبی و سرد آبی جهت ردیابی و کنترل بیماری های آبزیان انجام شده و در حال حاضر در حال پیگیری اجرای برنامه ممنوعیت استفاده از ماده مالاشیت گرین دراستخرهای سرد آبی هستیم و برنامه های پایش و کنترل بیماری های زنبور عسل در شهرستان صومعه سرا در حال پیگیری و اجرا می باشد.
* کشف و معدوم سازی بیش از 1100 کیلوگرم مواد خام دامی
بهروزی اظهار داشت : در بخش بهداشت مواد غذایی، 1499 مورد بازرسی از مراکز عرضه مواد خام دامی در سطح شهرستان داشتیم که مجموعا 1100 کیلوگرم مواد خام دامی غیر بهداشتی ضبط و معدوم شده اند و 15 مورد پرونده به مراجع قضایی شهرستان معرفی شده اند.
حمایت اداره دامپزشکی و تلاش های مجموعه بخش های دولتی و خصوصی سبب آن شده تا چرخه این صنعت با صدای جیک جیک جوجه تا قد قد مرغ شروع به کار نماید و در نهایت سفره خانوار را رنگین کند .
شهرستان صومعه سرا با وسعتی حدود 564 کیلومتر مربع از سه بخش مرکزی ، تولمات و گوراب زرمیخ با دارا بودن بیش از 140 هزار نفر جمعیت در 25 کیلومتری غرب شهر رشت مرکز گیلان واقع شده است .
خبرنگار:فرزاد حسن پور**انتشار دهنده: بابایی
7292 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.