مهدی صادقی روز چهارشنبه در همایش گرامیداشت روز جهانی غذا در ساری افزود: در حالی ظرفیت خالی قابل توجهی در صنایع غذایی وجود دارد که صادرات محصولات غذایی بیشترین ارزش افزوده را به همراه دارد.
وی با تاکید بر این که در چند سال اخیر دانش فنی و بهره وری در صنایع غذایی کشور گسترش خوبی پیدا کرده است، ادامه داد: ایجاد زنجیره محصولات غذایی از تولید تا صادرات ، راهکار لازم برای افزایش در استفاده از ظرفیت خالی کارخانجات است.
صادقی وضعیت نرم افزاری و تجاری سازی در صنایع غذایی کشور را مطلوب ارزیابی کرد و ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ ارکان انسانی و پژوهش در صنعت غذا در دنیا رتبه 45 را دارد.
مدیرکل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت فرایند صادرات محصولات غذایی کشور را مناسب و رو به افزایش دانست و بیان داشت: برنامه صادراتی بخش صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی کشور در سال گذشته عملیاتی شده است.
وی توضیح داد: سال گذشته 2میلیارد و 958 میلیون دلار صادرات انواع مواد غذایی انجام شده است که نشان‌دهنده تحقق 98درصدی برنامه وزارت خانه است.
وی مهمترین بخش صادرات را درحوزه محصولات غذایی به ویژه لبنیات دانست و گفت: در پنج ماهه امسال 430 میلیون دلار فرآورده لبنی صادر شده است.
وی هدف گذاری صادرات محصولات غذایی کشور در افق 1404را 6.5میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: اکنون کشور ترکیه با حدود 10 هزار واحد صنایع غذایی سالانه 10میلیارد دلار صادرات دارد که این رقم در کشورمان با همان تعداد واحد صنایع غذایی در سال گذشته به حدود سه میلیارد دلار رسیده است.
به گزارش ایرنا، در این مراسم از مدیران و کارشناسان واحدهای نمونه و برتر صنایع غذایی مازندران تجلیل شد.
شهرت مازندران به محصولات کشاورزی آن است اما بانک اطلاعاتی انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی استان نشان می دهد که کمتر از 20 درصد مواد اولیه واحدهای صنایع غذایی در داخل استان تامین می شود و 80درصد دیگر وابستگی به خارج از استان دارد.
بر اساس این گزارش ،450 واحد صنایع غذایی در استان شناسایی شده است که حدود نیمی از این واحد ها برابر با 200واحد فعال هستند که البته تمامی آنان به طور میانگین کمتر از 50 درصد ظرفیت فعالیت دارند.
450 واحد شناسایی شده صنایع غذایی مازندران در 9 گروه لبنی، آرد، فرآورده های گوشتی ، روغن، بسته بندی، کنسرو غیر گوشتی ، فرآورده های آردی ، نوشیدنی و کشتارگاه طیور فعالیت دارند.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده:محسن حسن نیا
/1899 /6990
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.