یحیی نیکدل روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه امسال صادرات 170 میلیون دلار کالا از استان هدفگذاری شده است اظهار کرد: در این مدت 36 درصد از برنامه های امسال تحقق یافته است.
وی خاطرنشان کرد: میزا صادرات استان در این مدت نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی 92 درصد و از لحاظ وزنی 19.6 درصد رشد داشته است.
نیکدل گفت: عمده کالاهای صادراتی استان در نیمه نخست امسال شامل محصولات پتروشیمی، پودر آلومینا، محصولات فولادی، محصولات پلاستیکی، محصولات ساختمانی، مواد غذایی، محصولات کشاورزی و فرش ماشینی بوده است.

* بیشترین صادرات به افغانستان
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: کشورهای افغانستان، ترکمنستان، عراق، تاجیکستان و آذربایجان از جمله کشورهای هدف صادراتی ما بوده است.
وی تصریح کرد: افغانستان 33.6 درصد، ترکمنستان 15.7 درصد، هند 13.6 درصد، عراق 8 درصد و سایر کشورها 29.1 درصد از سهم صادرات استان را به خود اختصاص داده اند.

* سهم گمرک از صادرات
نیکدل درباره سهم گمرک از صادرات استان خراسان شمالی گفت: در نیمه نخست امسال، 138.3 هزار تن کالا به ارزش 39.7 میلیون دلار از گمرک صادر شده است.
و از نظر وزنی 138.3 هزار تن است.
نیکدل اظهار کرد: میزان صادرات از گمرک استان در این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی 159 درصد و از نظر وزنی 73 درصد رشد داشته است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی درباره تفکیک گروه های کالایی صادرات افزود: در نیمه نخست امسال در بخش صنعت 168 هزار تن کالای صنعتی به ارزش 21.1 میلیون دلار از استان صادر شده است که 34.3 درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده است.
به گفته نیکدل میزان صادرات بخش صنعت استان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر ارزشی 107 درصد رشد و از نظر وزنی 12 درصد کاهش داشته است.
وی افزود: نیمه نخست امسال 135.1 هزار تن کالای بخش پتروشیمی به ارزش 35.44 میلیون دلار از استان صادر شده است که 57.6 درصد صادرات را به خودش اختصاص داده است.
وی خاطرنشان کرد: صادرات بخش پتروشیمی در این مدت در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر ارزشی 87 درصد و از نظر وزنی 112 درصد رشد داشته است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: نیمه نخست امسال 6.9 هزار تن کالا بخش کشاورزی و صنایع غذایی به به ارزش 3.8 میلیون دلار صادر شده است که 6.1 درصد صادرات را به خودش اختصاص داده است.
وی تصریح کرد: این میزان صادرات نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر ارزشی 137 درصد و از نظر وزنی 130 درصد رشد داشته است .
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.