به گزارش خبرنگار ایرنا مستند این یادگاری با موضوع تعزیه اثر علی ارکیان مستندساز گیلانی است که نگاهی دگرگونه به تعزیه امام حسین (ع) در گیلان دارد.
تعزیه که به عنوان آئین ملی و مذهبی به همت سازمان میراث فرهنگی و توسط یونسکو به ثبت جهانی رسیده، در استان گیلان هم با پیشینه طولانی در ماه های محرم و صفر نیز به اجرا در می آید.
علی ارکیان مستند ساز گیلانی با ساخت مستندی به نام این یادگاری و روایت واقعه جانسوز کربلا و عاشورای حسینی، از زبان شیوای تعزیه خوانان دلسوخته این خطه، به ریشه یابی واژگان و ترکیبات کلامی اشعار تعزیه پرداخته و با نگاهی به زخم های مظلومانه سالار شهیدان، نیم نگاهی انتقادی نیز به یادگاری های خراشیده بر پیکر نقاشی های مذهبی بقعه های این دیار که تنها گنجینه های تاریخی و روایتگر این رویداد تلخ تاریخی اند و گویی هنوز هم این خراش ادامه دارد، داشته است.
روایت فیلم یادشده که ساخت آن هفت سال به طول انجامید، نگاهی دگرگونه به تعزیه امام حسین (ع) در گیلان و نقاشی های بقعه های شرق استان دارد.
فیلمبرداری مستند این یادگاری بر عهده شاهین بشرا بوده و صحبت های بسیاری از پیشکسوتان تعزیه گیلان و هنرمندان فقید تعزیه استان از جمله استادان فنونی و میر احمد میری در آن وجود دارد.
بر اساس این گزارش فیلم مستند این یادگاری، روز سه شنبه (١١ مهرماه ٩٦) از ساعت ١٨ در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران با حضور کارگردان به نمایش و نقد و بررسی در میآید و حضور برای همگان آزاد است.
خبرنگار : ضامن ** انتشاردهنده: کبیری
1881/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.