رئیس پژوهشکده آبزی پروری آب های داخلی کشور روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر اظهار کرد: این ماهی از گونه ماهیان دارای ارزش اقتصادی و غذایی بالا در تالاب است که متاسفانه ذخایز آن به دلیل صدمات بی رویه و نامساعد شدن شرایط تخم ریزی به شدت کاهش یافته و در لیست قرمز قرار گرفته بود.
علی اصغر خانی پور افزود: براساس برنامه های ابلاغی در راستای احیای زیستی تالاب بین المللی انزلی ، این ماموریت از سوی استانداری گیلان به پژوهشکده آبزی پروری آب های داخلی کشور واگذار شد و توانستیم در مدتی کوتاه ، تعداد 60 قطعه بچه ماهی از این گونه را به عنوان مولد نر و ماده با همکاری جامعه صیادی بندرانزلی صید و پس از مراحل تکثیر مصنوعی و نیمه مصنوعی در یکی از ایستگاه های تحقیقاتی در شهرستان فومن، تولید و پرورش لارو و پس از آن تولید بچه ماهی را انجام دهیم .
وی تصریح کرد: با تلاش شبانه روزی پرسنل این پژوهشکده ، این ماهیان در منطقه آبکنار انزلی رها سازی شد و برخی از این بچه ماهیان نیز برای حفظ ذخایز ژنتیکی در مرکزی که برای همین کار مهیا شده، انتقال داده می شود.
خانی پور با اظهار تشکر از همکاری ادارات کل شیلات و محیط زیست گیلان در انجام این پروژه تاکید کرد: تقاضای ما از صیادان این است که با توجه به اینکه بچه ماهیان رها سازی شده هنوز خود را با شرایط محیط طبیعی وقف نداده و امکان حذف آنان با دام های صیادی به راحتی امکان پذیر است، از صید آنان خودداری کرده و اجازه دهند که این بچه ماهی های رها سازی شده، خود را با محیط طبیعی وقف دهند.
وی اظهار امیدواری کرد که با افزایش نسل این ماهی و همچنین تداوم آن هم از طریق تکثیر طبیعی و هم از طریق ذخایر شیلات ، این ماهی بسیار با ارزش از انقراض نجات یافته و دوباره در سفره مردم و صیادان قرار گیرد .
به گزارش خبرنگار ایرنا ، ماهی سوف گونه ای از ماهی با نام علمی Lucioperca و به عنوان بزرگترین عضو خانواده گسترده (Percidae) (ماهیان باله خاردار خوردنی آب های شیرین) است. وزن این ماهی معادل 20 کیلوگرم و طول آن بیش از 100 سانتیمتر بوده و نام عمومی ماهی سوف در اروپا Pike-Perch است.
پژوهشکده آبزی پروری آب های داخلی در شهر انزلی فعالیت دارد. تاکنون در این پژوهشکده صدها پروژه تحقیقاتی ملی، بین المللی و دانشجویی با موفقیت انجام شده و بیش از یک هزار مقاله تحقیقاتی در زمینه های مختلف علمی - شیلاتی منتشر شده است.
این پژوهشکده همچنین در سال 1390 موفق به دریافت گواهینامه تعیین صلاحیت در شناسایی بیماری های ویروسی آبزیان از مرکز رفرانس بیماری های آبزیان اتحادیه اروپا و OIE در خاورمیانه شده است.
در حال حاضر این پژوهشکده از نظر تشکیلاتی دارای چهار گروه تخصصی شامل گروه تکثیر و پرورش ، گروه ژنتیک و اصلاح نژاد ، گروه اکولوژی آب های شیرین ، گروه بهداشت و بیماری های آبزیان بوده و همچنین سه ایستگاه تحقیقاتی با نام های ایستگاه تحقیقاتی شیلاتی سفیدرود ، ایستگاه تحقیقاتی تغذیه و غذای زنده آبزیان و ایستگاه تحقیقاتی کشت تلفیقی آبزیان در منطقه شولم شهرستان فومن دارد.
این پژوهشکده تاکنون 135 پروژه ملی ، بین المللی و استانی و 120 پروژه دانشجویی در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا را با موفقیت به اتمام رسانده که نتایج آنها ، راهنمای بخش اجرا در رفع مشکلات و موانع تولید و توسعه شیلات و آبزی پروری در کشور بوده است.
تالاب انزلی با 193 کیلومتر مربع وسعت از مهمترین زیستگاه های پرندگان و آبزیان در جنوب دریای خزر است و عواملی همچون آلودگی تالاب ، رودخانه ها ، دریا و صید بی رویه در سال های اخیر از دلایل کاهش ذخایر آبزیان خزر بوده است .
تالاب بستر و محل مناسبی برای تخمگذاری و پرورش ماهیان و زمستان گذرانی گروه کثیری از پرندگان مهاجر است که از مناطق سردسیر سیبری یا دیگر مناطق جهان به این ناحیه مهاجرت می کنند.
خروجی تالاب انزلی به دریای خزر می ریزد، این موضوع باعث شده که تالاب به عنوان مکان مناسبی برای تخم گذاری گونه های ماهیان بشمار آید بعبارت دیگر، برخی از این گونه ها فقط در تالاب انزلی یافت می شوند و در هیچ نقطه ای از بخش جنوبی دریای خزر نمی توان آنها را مشاهده کرد.
39 گونه از 49 گونه ماهیان موجود در تالاب انزلی منحصراً در تالاب زندگی می کنند.
شهرستان انزلی در 40 کیلومتری شمال غرب مرکز استان گیلان واقع است.
خبرنگار: رضا اکبری ** انتشاردهنده:کبیری
7471/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.