به گزارش خبرنگار ایرنا ، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این مراسم ، پایش سواحل کشور را از وعده های دولت تدبیر و امید به مردم برشمرد و گفت که دولت یازدهم به وعده ای که در این زمینه 2 سال پیش داده بود ، اکنون عمل کرده است.
معصومه ابتکار افزود : بعد از پایش 2 ساله سواحل شمال کشور به لحاظ میزان آلودگی میکروبی و زیرساخت های موجود ، اکنون هتزاز پرچم آبی رنگ ، سلامت بهداشتی شناگاهها مورد تائید قرار گرفته است .
وی با اعلام این که برای شناگاههای آلوده هم پرچم رنگ زرد تعیین شده و نصب خواهد شد ، گفت : متولیان شناگاههائی از سواحل شمال کشور که در پایش های صورت گرفته موفق نشده اند استانداردهای لازم را کسب کنند ، باید تلاش کنند با رفع موانع و رعایت نکات بهداشتی پرچم زرد خود را به آبی تبدیل کنند.
معاون رئیس جمهوری اظهار داشت : دولت یازدهم در حفظ محیط زیست اقدامات بسیار ارزشمندی انجام داده است که امیدواریم این رویه با نگاه مثبتی که دکتر روحانی دارد در دولت دوازدهم نیز ادامه یابد.
استان مازندران 338 کیلومتر از حدود 900 کیلومتر ساحل دریای خزر را در اختیار دارد و این محدوده ساحلی مهم ترین شناگاه برای مسافران و گردشگرانی محسوب می شود که از اقصی نقاط کشور به این خطه سفر می کنند.
نتایج پایش سازمان حفاظت محیط زیست که تابستان امسال اعلام شده نشان می دهد که هم اکنون 12 شناگاه ساحلی خزر در استان مازندران دارای آلودگی میکروبی بیشتر از حد استاندارد است .
بر اساس طرح نصب پرچم سلامت شناگاههای کشور ، این شناگاهها با برافراشتن پرچم های زرد نشانه گذاری می شوند که معنای آن ممنوعیت شنا در آب های ساحلی آن منطقه است. قرار است از این شناگاهها تا رسیدن به شرایط پرچم آبی رنگ ، به عنوان محدوده ورزش های آبی استفاده شود.
امسال در طرح سالمسازی دریای مازندران 53 شناگاه تعریف شده که 41 شناگاه واجد نصب پرچم آبی تشخیص داده شده است .
طرح سالمسازی دریا در 94 نقطه ساحلی دریای مازندران از اول خرداد آغاز شده و تا پایان شهریور ادامه دارد .
بر اساس اعلام ستاد اجرائی طرح سالمسازی دریا ، امسال افزون بر 2 هزار و 500 ناجی غریق برای حفاظت از شناگران ساماندهی و در این سواحل مستقر شده است.
سال گذشته 103 نفر در سواحل مازندران به دلیل عدم آشنایی به فن شنا جان خود را از دست داده اند که 70 درصد از آنان از استان های تهران و خراسان بوده اند.
** ورود بخش خصوصی برای حل معضل زباله
رئیس سازمان محیط زیست همچنین در این مراسم گفت: دولت زمینه حضور بخش خصوصی را در حل معضل پسماند فراهم می کند که با حمایت مجلس این امر محقق می شود.
وی افزود : امروزه متاسفانه مشکل پسماند و زباله به یکی از دغدغه های جدی تبدیل شده است و این موضوع در شمال کشور با توجه به موهبت های طبیعی بیشتر آزار دهنده است .
ابتکار گفت : اگر بخواهیم موضوع پسماند را به صورت ریشه ای حل کنیم باید با مشوق هایی که قرار می دهیم زمینه جذب سرمایه گذار را فراهم کنیم.
وی افزود : در هفته گذشته در همین خصوص برنامه های خوبی در دولت مطرح شده است که با حمایت های قانونی مجلس این امر تحقق خواهد شد.
معاون رئیس جمهوری بیان کرد: آموزش و فرهنگ سازی در تفکیک و کاهش تولید زباله بسیار حائز اهمیت است که همه فعالان عرصه رسانه و فرهنگ باید این امر را در جامعه نهادینه کنند.
وی افزود : متاسفانه مازندران در بخش فاضلاب نیز دارای عقب ماندگی هایی است که با بهره گیری از ظرفیت ملی و همچنین با استفاده از امکانات منطقه ای باید در حل این معضل چاره اندیشی کنیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست صبح پنجشنبه وارد مازندران شد. افتتاح تصفیه خانه شهرک صنعتی بشل سوادکوه شمالی ، شرکت در شورای اداری مازندران ، بازدید از محل انباشت زباله قائمشهر و اهتزار نخستین پرچم شناگاههای ساحلی کشور در بابلسر از برنامه های وی در این سفر یک روزه بوده است.
خبرنگار : فریبرز سیفی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7343/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.