کاپیتان مهرداد باقری نژاد عصر شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سال 95 یک میلیون و 935 هزار و 595 تن کالا توسط ناوگان کشتیرانی دریای خزر جابه جا شد که این عدد حاکی از بهره وری 20 برابری نسبت به تناژ ناخالص ناوگان کشتیرانی دریای خزر است .
وی با یاداوری این که کشتیرانی دریای خزر بعنوان تنها ناوگان ملی در منطقه خزر سال 71 با سه فروند کشتی به ظرفیت 10 هزار و 800 تن آغاز به فعالیت کرد افزود:اکنون تعداد کشتی های شرکت به 23 فروند با 95 هزار تن تناژ ناخالص رسیده است .
وی خاطرنشان کرد : کشتیرانی دریای خزر با وجود چالشهایی نظیر کاهش کرایه حمل کالا، افزایش عوارض بندری و تعرفه ها و افزایش نرخ سود و حاملهای انرژی در سال گذشته با ورود به بازارهای جدید ، کنترل هزینه ها ، افزایش بهره وری نیروی انسانی شرایط حاکم از منظر اقتصادی در منطقه را پشت سر گذاشت و عملکرد مثبتی نسبت به مدت مشابه سال 94 ارائه کرد .
باقری نژاد تصریح کرد : شرکت به لحاظ جمع فعالیت صادرات ، واردات و ترانزیت بهبود دو درصدی را نسبت به سال مشابه و از نظر سهم بازار خزر بالغ بر 33 درصد رشد فعالیت نشان داد.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر اظهار داشت : سهم ناوگان این شرکت از بازار حمل و نقل بنادر شمالی ایران از 28 درصد در خصوص کالاهای وارداتی در سال 94 به 31درصد در سال 95 ارتقاء پیدا کرد و در خصوص کالاهای صادراتی نیز نرخ سهم کشتیرانی دریای خزر از بازار این دریا از 44 درصد به عدد 45 درصد افزایش داشت.
وی با اشاره به این که 90 درصد از سهم کانتینری بازار شمال ایران در اختیار ناوگان کشتیرانی دریای خزر است افزود: این شرکت در بخش حمل کانتینری نسبت به سال مشابه سال 95 ، 39 درصد رشد داشت .
باقری نژاد ، رشد 18 درصدی سود شرکت در سال 95 نسبت به سال ماقبل ،افزایش بهره وری نیروی انسانی کادر خشکی از 23.3 نفر به ازای هر شناور به 5.1 نفر به ازای هر شناور را یکی از این موفقیتها بر شمرد .
وی تصریح کرد : شرکت با توجه به مازاد ظرفیت حمل در منطقه و در نتیجه افت کرایه های حمل ، با ورود به بازارهای جدید از جمله کراس تریدینگ ، افزایش حمل کانتینری ، استفاده از کشتی های استیجاری ، ترانزیت کالا ، حمل از در به در ، اخذ خدمات نمایندگی کشتی های سایر پرچم ها ، ورود به مقوله احیای جاده ابریشم در راستای کریدور شرق به غرب برای وصل بازارهای چین به اروپای مرکزی و شمالی ورود کرد.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر افزود : به واسطه نوع فعالیت شرکتها توانستیم اثر کاهش کرایه های حمل ، افزایش قیمت حاملهای انرژی و سوخت و افزایش عوارض بندری و تعرفه ها را پوشش بدهیم .
وی یاداور شد: بر اساس امارهای مالی مورد تائید سازمان بورس و حسابرس قانونی و تصویب شده در مجمع عمومی سالیانه شرکت در سود عملکرد 18 درصد رشد داشتیم .
باقری نژاد ارزش سهام این شرکت را یکهزار و 80 میلیارد ریال و سهامدار اصلی را کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران عنوان و اضافه کرد :10 درصد از سهام نیز در بازار سرمایه در اختیار غیر قرار گرفت که شرکتهای اقماری کشتیرانی هستند .
وی اهداف راهبردی این شرکت را توسعه و نوسازی ناوگان و افزایش سهم از بازار عنوان و تصریح کرد : انتظار داریم بر اساس نقشه راه در سالهای اتی 50 درصد از سهم بازار خزر را بدست آوریم .
باقری نژاد اظهار کرد : مقوله بعدی افزایش سود اوری به واسطه افزایش بهره وری در نیروی انسانی ،کاهش و کنترل هزینه ها ودر نهایت ارتقای رضایتمندی صاحبان کالا است.
وی از جمله مزیتهای کشتیرانی دریای خزر را سابقه طولانی این شرکت ، بهره مندی از بالاترین استاندارد در ناوگان بر اساس کنوانسیونهای منعقد شده بین دولت ایران و سازمان جهانی دریانوردی و رعایت تمام الزامات کنوانسیون عنوان کرد .
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر بحث جداسازی کالا با هدف ایمنی کنترل کیفیت کالا از محل بارگیری تا تخلیه ، بازرسی های مداوم ناوگان بر اساس کنوانسیون رعایت موارد ایمنی و رعایت الزامات مربوط به محیط زیست را از دیگر مزایای این شرکت برشمرد.
وی با اشاره به اهمیت بحث حاکمیتی گفت :رژیم حقوقی دریای خزر هنوز بین پنج کشور پیرامونی تعیین نشده و زمانی می رسد که این کشورها نسبت به تعریف سهم بندی از دریا باید بنشینند و مذاکره کنند .
باقری نژاد خاطرنشان کرد: یکی از عوامل کمک کننده به این که یک کشور حاکمیت خود را در منطقه تثبیت کند به حرکت در اوردن ناوگان ملی است .
وی افزود: معتقدیم فارغ از بحث اقتصادی بخش حاکمیتی باید حمایت خود را از ناوگان کشتیرانی تداوم ببخشد چرا که هرچه تعداد سفرهای دریایی با کشتی های دارای پرچم جمهوری اسلامی ایران بیشتر باشد به تثبیت حق حاکمیتی کشور در این دریاچه کمک خواهد کرد .
باقری نژاد با تاکید بر این که تمام شناورهای با پرچم ایران باید مورد حمایت قرار گیرند خاطرنشان کرد: این حمایتها به افزایش حمل و نقل کالا در خزر توسط شرکتهای کشتیرانی داخلی و در نتیجه کسب موقعیت بهتر نسبت به رقبای خارجی کمک می کند .
وی با اشاره به این که کشورهای روسیه اذربایجان قزاقستان حمایت بسیاری را از ناوگان خود دارند متذکر شد: به منظور این که ناوگان ملی توانایی رقابت پذیری را داشته باشد چاره ای جز حمایت بخش حاکمیتی نیست .
کشتیرانی دریای خزر سال 71 با سه فروند کشتی و 10 هزارو 800 تن ظرفیت حمل و نقل کالا شروع به کار کرد و اکنون تعداد کشتی های شرکت به 23 فروند با 95 هزار تن تناژ ناخالص رسیده است .
خبرنگار: بابایی
6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.