به گزارش ایرنا ، شوراهای شهر بعنوان یکی از ارکان مردمسالاری پس از برگزاری انتخابات در بیش از 40 هزار حوزه انتخاباتی از 9 اردیبهشت سال 1378 با ورود حدود 200 هزار منتخب مردم شروع به فعالیت کردند.
اما در بسیاری از مناطق هنوز به درک صحیحی برای انجام وظایف خود یعنی بررسی و شناخت کمبودها ، نیازها و نارساییهای اجتماعی ، فرهنگی ، آموزشی ، بهداشتی ، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرحها و پیشنهادهای اصلاحی و راه حلهای کاربردی ، نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا و طرحهای مصوب در امور شهرداری ، انتخاب شهردار دارای توانایی و تخصص اجرای این امور و نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمایه و داراییهای شهرداری و حساب درآمد و هزینه بعنوان مهمترین وظایف خود نرسیده اند.
ورود افراد بدون تخصص و دانش کافی ، جناحی یا گروهی شدن شوراها، بی توجهی اعضای شورا به اولویتهای شهر و نیازها و خواسته های به حق شهروندان از شوراهای شهر که قرار بود نهادی در خدمت شهر باشد شهرهایی در خدمت شوراها ساخته است.
تخلفات عدیده منتخبان شورا در برخی شهرها ، دعواها و اختلافات بی حاصل و به زیان شهر ، گرو کشی های جناحی ، سوء استفاده ها و همچنین حضور نمایشی برخی افراد در این نهادهای مهم شهری از جمله مشکلاتی است که در این چند دوره در کشور مشاهده شده است .
به عبارتی به جای این که این نهاد در خدمت شهر و شهروندان باشد ، به نظر می رسد در بسیاری از حوزه ها این شهر و شهروندان هستند که در خدمت منافع و خواسته های شوراها قرار گرفته اند.
اکنون در برخی شهرها شوراها به صورت برج عاجی برای شوراها در آمده که بدون توجه به خواسته ها و نیازهای مردم تنها به موارد مورد نظر خود که اغلب نیز از سوی گروه یا جناح مورد حمایت تعیین می شود می پردازند.
کشمکش های بی مورد و یارگیری ها و مخالفتها به جای تلاش برای یافتن راه حلهای مشترک جهت رفع نارسایی ها و مشکلات از مسائلی است که در بسیاری نقاط مردم را از اعضای شوراها ناخرسند و دور کرده است.
ورود افرادی که هیچ آشنایی با وظایف و مسئولیتها نداشته و تخصص و دانش کافی در مورد امور شهری ندارند آفت دیگری برای این نهال است.
افرادی که با استفاده از شهرت خود در جامعه بدون داشتن آگاهی و اطلاعات در حوزه مربوط به مسائل شهری وارد این عرصه می شوند.
اما این همه چیزی از اهمیت و لزوم شوراهای شهر نمی کاهد بلکه ضرورت توجه و بازنگری بر شیوه انتخاب اعضای شوراها و کسب تجربه از گذشته را بیش از پیش روشن می سازد .
امری که از همان ابتدا در مرحله تایید نامزدها برای شرکت در انتخابات ، در مرحله تبلیغات و بررسی های مردم برای انتخاب باید به دقت مورد توجه قرار گیرد.
پس نخست باید امکان حضور افراد دارای توانمندی های لازم این مسئولیت توسط مجریان ایجاد شود.
مردم برای انتخاب افراد شایسته این مسئولیت آگاه شوند ، اولین شرط برای حضور در شورا ها به ویژه در کلان شهرها داشتن تخصص و تجربه در علم مدیریت شهر است . انتخاب افراد برای شورا باید از حالت صنفی و گروهی خارج شود.
در شرایط امروز جامعه دارا بودن سواد خواندن و نوشتن به اندازه کافی برای نمایندگی از خیل مردم جهت مدیریت شهری کافی نیست .
میلاد سلطانی آزاد از اساتید دانشگاه در گیلان مهمترین و اصلی ترین وظیفه شورای شهر را انتخاب شهرداری توانمند می داند که بتواند چهار سال سکان امور عمرانی ،فرهنگی ،ورزشی و خدماتی شهر را که بر زندگی شهروندان اثر می گذارد را با درایت و قدرت به دست بگیرد .
وی می گوید در وهله بعد این شورا و اعضای آن هستند که با نظارت درست بر حسن اجرای وظایف شهرداری می توانند یک شهر در مسیر توسعه را با تکیه بر داشته ها و تقویت ظرفیت های بومی و تلاش برای رفع موانع پیش رو به توسعه پایدار برسانند .
وی خاطرنشان کرد : چه بسا استیضاح و سئوال از شهردار و یا حتی در موارد لزوم برکناری وی توسط شورای شهر در صورت ناکارآمدی از اتلاف سرمایه های شهری جلوگیری کرده و دست اندازهای محتمله در راه رسیدن به شهری پیشرفته را برطرف کند.
وی با بیان این که طنز تلخ همیشه ایام انتخابات که در بیشتر شهرها کم و بیش مشهود است دوپینگ فعالیتهای عمرانی و خدماتی است متذکر شد : تلاش و همت نهادهای شهری نباید معطوف به ماه های منتهی به انتخابات شود و می بایست در طول دوران خدمت این عزم جدی بروز و ظهور یابد.
روزنامه نگاران بعنوان چشم بیدار جامعه ناظر خوبی بر عملکرد سازمانها، نهادها و ادارات هستند.
مریم ساحلی بانوی نویسنده و روزنامه نگار نیز در خصوص شوراها گفت:مردم خواستار نگاه ژرف اعضای شورای شهر به مشکلات ، کاستی ها ، ظرفیت ها و نقاط قوت و ضعف موجود و تلاش برای بهبود وضعیت هستند.
این فعال اجتماعی اظهار کرد: تدبیر و پرهیز از وارد کردن تمایلات ، گرایش ها و اختلافات گروهی و جناحی در تصمیم گیری ها و توجه به منافع عموم مردم و صداقت از جمله انتظارات ما از شورایی ها به شمار می آید.
ساحلی تصریح کرد : بی تردید همه این موارد نیازمند وجود تعهد , دانش, تخصص, تجربه, معرفت و توانمندی بالا در اعضای شوراست.
این بانوی نویسنده خاطرنشان کرد: انجام وظیفه در مسند عضو شورای شهر , مسئولیتی خطیر است که هدف خدمت به مردم در آن نباید لقلقه زبان بلکه دغدغه ذهن و دل باشد.
شورای شهر همچون نهالی است که اگر به درستی نشانده شود و مورد توجه قرار گیرد می تواند میوه های شیرینی برای شهر خود داشته باشد لذا انتخاب افراد کارآمد و مناسب و نظارت دقیق و جدی بر عملکردشان و پاسخگویی آنان ضروری به نظر می رسد.
انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و دوازدهمین دوره ریاست جمهوری به صورت همزمان، جمعه 29 اردیبهشت ماه جاری برگزار می شود.
گزارش : گیتی بابایی ** انتشار : نصراله ابراهیمی
6030/6070
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.