به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا ، سید محمداحمدی در جلسه اعضای انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان لاهیجان افزود: فرهنگ کتاب خوانی ریشه در ساختار حکومت جمهوری اسلامی دارد و دین اسلام نشات گرفته از کتاب و خواندن است و قرآن به عنوان نقشه راه مسلمانان و هدایت کننده آنان است .
وی اظهارداشت: در دنیا و در سبک های مدیریت با اصلی به نام مدیریت بر مبنای دانایی مواجه هستیم که تاکید می کند مدیرانی موفق خواهند بود که الگوی آن ها بر مبنای علم و دانش باشد و بر اساس دانایی محوری برنامه ریزی کنند.
احمدی خاطرنشان کرد: ترویج هرچه بیشتر فرهنگ کتابخوانی و رسیدن به اهداف مورد نظر در کتاب و کتابخوانی هنوز جای کار و تلاش بسیار دارد و نیازمند اقدام جهادی در این مسیر است .
وی یادآورشد: آمار و اطلاعات نشان می دهد که می بایست بین اخذ اطلاعات و دانش از فضاهای غیر واقعی با اخذ اطلاعات و دانش از فضاهای واقعی تفاوت قائل شد و تلاش شود هرچه بیشتر جوانان و مردم با فرهنگ بسیار ارزشمند کتابخوانی آشنا شوند.
فرماندار لاهیجان خواستار پرداخت نیم درصد سهم قانونی کتابخانه ها از سوی شهرداری شد و آن را یک تکلیف قانونی دانست و گفت : هرچند شهرداری ها مشکلات زیادی دارند ولی باید به این بخش مهم توجه کنند.
وی استفاده از ظرفیت شهرداری ها را بهترین شیوه برای توسعه فضای کتابخانه ها و کتابخوانی ذکر کرد و گفت: بهترین راه برای استفاده از ظرفیت های شهر لاهیجان استفاده از موقعیت این شهر برای گردشگری است.
وی یادآورشد: در بحث کتابخوانی نیز با وجود تمامی کم و کاستی ها می بایست با هدف گذاری درست و برنامه ریزی های صحیح در مسیر توسعه و رشد کتابخانه های عمومی شهرستان گام برداریم.
مرتضی اکبری رییس کتابخانه های عمومی لاهیجان نیز طی گزارشی اظهارداشت: شهرلاهیجان از بین 102 داوطلب به عنوان 20 شهر منتخب پایتخت کتاب توسط داوران انتخاب شد که در این مرحله بوشهر به عنوان پایتخت کتاب برگزیده شد و امیدواریم در آینده لاهیجان به عنوان پایتخت کتاب کشور برگزیده شود.
وی اختصاص بودجه های مناسب با مساعدت فرمانداری به کتابخانه های شهر لاهیجان و پرداخت مبلغ نیم درصد حق قانونی کتابخانه ها توسط شهرداری لاهیجان و رودبنه و اختصاص یک کیوسک مطبوعاتی در سطح شهر به عنوان بوفه کتابخوانی به کتابخانه های عمومی لاهیجان برای ترویج کتاب و فرهنگ کتابخوانی را به عنوان پیشنهاد مطرح کرد.
وی تصریح کرد: تا سال گذشته پنج باب کتابخانه عمومی در شهرستان لاهیجان وجود داشت که این میزان به 6 باب افزایش یافته است و موچودی کتابخانه های لاهیجان از 58 هزار نسخه در سال گذشته به 64 هزار نسخه در سال جاری رسیده است و شمار عضوهای فعال این کتابخانه ها نیز از 2 هزار و 584 نفر به چهار هزار عضو افزایش یافته است .
وی گفت: سهم سالانه نیم درصد حق قانونی کتابخانه ها از شهرداری لاهیجان سه میلیارد و 120 میلیون ریال است درحالی که این شهرداری هفت میلیارد و 60 میلیون ریال به کتابخانه های لاهیجان بدهی دارد و شهرداری رودبنه نیز 390 میلیون ریال پرداخت کرده است و 290 میلیون ریال نیز بدهی باقیمانده دارد .
وی تصریح کرد: امسال از 300 میلیون ریال اعتبارات کتابخانه های لاهیجان 90 میلیون ریال آن اختصاص یافته است.
سرپرست کتابخانه های عمومی گیلان نیز گفت: فلسفه وجودی کتابخانه های عمومی ارایه خدمت مطالعه است و خدماتی که با زندگی روزمره مردم عجین است.
زهرا بدن آرا اظهارداشت: فضای مناسب مطالعه برای هر یکصد نفر هشت متر مربع است درحالی که در گیلان این میزان یک متر و 21 سانتی متر مربع و در لاهیجان زیر یک متر مربع است.
وی یادآورشد: شاداب سازی کتابخانه های عمومی استان گیلان در دستور کار قرار دارد که شهرداری ها باید به این امر کمک کنند.
در این جلسه معاون شهرداری لاهیجان نیز گفت: شهرداری 16 میلیارد ریال بابت نوسازی از ادارات لاهیجان طلب دارد ولی در خیلی از موارد اقدام نمی کند .
علیرضا گنجه ای افزود:شهرداری بسیاری از کارها عام المنفعه مانند مرمت مکان های فرهنگی را انجام می دهد و می تواند بجای کمک نقدی تجهیزات و فضای مطالعه در اختیار کتابخانه ها قرار دهد.
خبرنگار : فرهاد نظرپور ** انتشار : نصراله ابراهیمی
6029/6070
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.