به گزارش روز یکشنبه ایرنا، هوشنگ بازوند در نشست انجمن کتابخانه های عمومی لرستان که در محل استانداری لرستان برگزار شد گفت: شهرداری ها موظف به تخصیص نیم درصد از درآمدهای خود به کتابخانه ها هستند و باید تا پایان سال جاری مبلغ یک میلیارد ریال برای تکمیل کتابخانه مرکزی خرم آباد اختصاص دهند.
وی گفت: پنج سال فاصله بین کلنگ زنی کتابخانه مرکزی تا مرحله آغاز به ساخت آن به هیچ وجه قابل قبول نیست و این روند کند به گونه ای بوده که بعد از پانزده سال کمتر از 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
بازوند در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی لرستان که بعد از گذشت سه سال برگزار شده بود گفت: باید در اولین فرصت باید، زمانی برای بازدید از این طرح در نظر گرفته شود تا بتوان در خصوص به بهره برداری رساندن فاز اول این پروژه تصمیم گیری شود.
علی جهان آرا، مدیر کل کتابخانه های عمومی لرستان نیز در این نشست گفت: با وجود گذشت 15 سال از کلنگ زنی و شروع به کار این ساختمان، هنوز این پروژه مهم فرهنگی به مرحله بهره برداری نرسیده است اما این امیدواری وجود دارد که با همکاری و مساعدت مسئولان ارشد استان تا پایان امسال بتوان بخشی از طرح را به بهره برداری رساند.
وی گفت: با توجه به رویکرد دولت و مدیریت ارشد استان در تکمیل پروژه های نیمه تمام، با تخصیص اعتبار 20 میلیارد ریال، تاپایان سال 1395 فاز اول کتابخانه مرکزی به بهره برداری می رسد که در ارتقای ارزش کتاب و کتابخوانی و افزایش نرخ سرانه مطالعه در استان تاثیر گذار است.
مدیر کل کتابخانه های عمومی لرستان گفت: طی چند سال اخیر اختصاص نیم درصد از درآمد شهرداری ها به کتابخانه های عمومی کاهش چشمگیری داشته است بطوریکه این روند کاهش از سال 1393 که مبلغ 357 میلیون تومان بود در سال 1394 به مبلغ 229 میلیون تومان رسید و در سال 1395 نیز به مبلغ 153 میلیون تومان کاهش داشته است.
وی گفت: در مجموع تعداد 16 پروژه در حال ساخت در استان وجود دارد که با پیشرفتی بین 10 تا 95 درصد با روند کندی در حال ساخت هستند که تنها با در نظر گرفتن اعتبارات مورد نیاز می توان به تکمیل آنها امیدوار بود.
جهان آرا افزود: ازاین بین تعداد پنج پروژه با پیشرفت فیزیکی حدود 95 درصد در اولویت قرار دارند که از جمله آنها 2 کتابخانه روستایی در بروجرد ، 2 کتابخانه روستایی در خرم آباد و یک کتابخانه در منطقه چگنی است که با تامین اعتبار مورد نیاز بزودی می توان شاهد افتتاح آنها بود.
وی گفت: یک کتابخانه خیرساز نیز در فرسش الیگودرز در دست تکمیل است که با اعتباری کمتر از 10 میلیون تومان نهایت تا دهه فجر به بهره برداری می رسد.
مدیر کل کتابخانه های عمومی لرستان با بیان اینکه هم اکنون زیربنای کتابخانه ای استان 14 هزار و 711 متر مربع است گفت: با تکمیل پروژه های در دست ساخت طی سال جاری، سه هزار و 165 متر مربع به زیربنای کتابخانه ای استان اضافه می شود.
جهان آرا گفت: استاندارد لازم فضای کتابخانه ای به اینصورت است که باید در هر صد متر ، هشت متر مربع به فضای کتابخانه ای اختصاص داشته باشد در حالیکه این میزان در لرستان 87 صدم متر مربع است.
وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: کتابخانه های عمومی استان هم اکنون 10میلیارد ریال از شهرداری ها طلب دارد و تخصیص یک میلیارد ریال شهرداری تا پایان سال هم نمی تواند خیلی تاثیرگذار باشد .
مدیر کل کتابخانه های عمومی لرستان با تاکید بر اینکه وضعیت کتاب و کتابخوانی در لرستان از همه نظر در مقایسه با استاندارهای کشوری پایین تر است گفت: این تفاوت را چه از نظر سرانه مطالعه، فضای زیربنایی کتابخانه ای، تعداد کتابخانه ها و سایر مولفه های مرتبط با کتاب و کتابخوانی می توان مشاهده کرد.
وی یادآور شد: هم اکنون 31 باب کتابخانه عمومی در لرستان فعال است در صورتیکه با توجه به جمعیت استان باید این میزان به 75 کتابخانه افزایش یابد.
حجت الاسلام حمید رضا حنان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان نیز در این نشست گفت: بطور کلی و نه فقط در لرستان ،هم اکنون هماهنگی بین نهاد کتابخانه ها و ادارت فرهنگ و ارشاد وجود ندارد و کتابخانه ها تقریبا مستقل از فرهنگ و ارشاد فعالیت می کنند.
وی افزود: یکی از مشکلات عمده در خصوص مشکلات این حوزه اعم از پایین بودن سرانه مطالعه و مشکلات مرتبط با طرح های عمرانی کتابخانه ای ناشی از همین عدم هماهنگی است که باتعامل بیشتری می توان به رفع این مشکلات امیدوار بود.
1920/ 6001
خبرنگار:مهری میردریکوند** انتشار دهنده: هوشنگ بهرهی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.