آستارا به عنوان دومین شهر پربارش ایران در روزهای بارانی دچار آبگرفتگی شدید معابر می‌شود، به طوری که در برخی خیابان‌های نزدیک رودخانه برای تردد از قایق استفاده می‌شود و هر سال هدایت نشدن آب های سطحی و تکرار این مشکل، شهروندان را رنج می‌دهد.

به گزارش جماران، ایرنا نوشت: آستارا در منتهی الیه غرب استان گیلان و حاشیه دریای خزر بعد از انزلی، عنوان دومین شهر پر بارش ایران و گیلان را به خود اختصاص داده است. از اواخر هفته گذشته طبق پیش بینی ها و هشدارهای سازمان هواشناسی مبنی بر بارش های بیش از ۱۰۰ میلیمتر در آستارا و ضرورت آگاهی و آماده باش مسئولان، بارش ها آغاز شده و همچنان هوای بارانی در این خطه سرسبز و ساحلی حکمفرماست.

طی روزهای اخیر بارندگی بیش از ۱۶۰ میلیمتر سبب بسته شدن سر دهنه رودخانه مرداب آستارا و سرریز آب و آبگرفتگی از محدوده پل احمد تا خیابان معاد و خلیل آباد و خیابان شهید رستمیان و کوچه های منتهی به آن شد و نیروهای امدادی برای جابه جایی مردم و توزیع برخی اقلام به خانوارها مجبور به استفاده از قایق شدند.

با حضور امیر مرادی مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان ساکنان حدود ۳۰۰ واحد مسکونی شهر آستارا که گرفتار سیلاب و نفوذ آب به منازل شده بودند، تخلیه شدند و او با اشاره به کمبود بودجه برای رفع این مشکل گفت: با توجه به سابقه این مشکل و ناتوانی مالی شهرداری در ساخت سردهنه، استاندار گیلان هماهنگی کرده تا رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از منطقه بازدید و اعتبار ویژه ای تامین کند.

سریال آبگرفتگی و قایقرانی در خیابان تا کی؟

اهالی خیابان ها و محدوده های یاد شده انتظار دارند مشکل سریالی آبگرفتگی خیابان های آستارا یکبار برای همیشه برطرف شود و وقتی میزان ظرفیت رودخانه، مقدار بارش های پاییزی و تجربه سال های گذشته در دست مسئولان است، تعلل برای رفع این مشکل پذیرفتنی نیست.

آقای لقمان نیا از ساکنان حوالی رودخانه مرداب که از نزدیک شاهد مشکلات رفت و آمد مردم در خیابان های آب گرفته بود، گفت: برخی از کوچه های این محدوده با نام و تابلو شهدا آراسته شده و شهدای این کوی ها و کوچه ها مایه آبروی محله و شهر هستند و نباید ساکنان این محلات هر سال، آبگرفتگی شدید و ورود آب به منازل را شاهد باشند.

سعید میرقربانی سرپرست فرمانداری آستارا نیز با اشاره به ورود آب به چندصد منزل مسکونی در این شهر، آماده باش نیروهای امدادی و خدمات شهری شهرداری را برای روزهای بارانی پیش رو خواستار شد.

به گفته او بعد از انسداد خیابان ها بر اثر سرریز آب رودخانه، نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر و عوامل اداره صنعت، معدن و تجارت صدها عدد نان را با قایق برای خانوارهای محبوس در کوچه های آبگرفته توزیع کرده اند.

سرپرست فرمانداری آستارا تکمیل نشدن برخی طرح های عمران شهری نظیر دیواره های حائل و سردهنه های انتقال و هدایت آب را از دیگر علت های این مشکل عنوان کرد و افزود: وقتی یکجا مشکلی خود را نشان می دهد، مسئولان باید برای رفع کامل آن، برنامه ریزی و تلاش کنند به طوری که سال بعد تکرار نشود.

سرپرست فرمانداری آستارا ورود آب به واحدهای مسکونی و استفاده مردم از قایق برای رفت و آمد را غیرقابل توجیه دانست و قول داد با جدیت، همت و پیگیری لازم، برای برطرف شدن کامل این مشکل تلاش کند و نظارت بر طرح های عمرانی شهرداری و سایر دستگاه های مسئول را در دستور کار خود قرار دهد.

لایروبی به موقع رودخانه بهترین راهکار است

شهرداری آستارا شب قبل از بارش های شدید با انتشار تصاویر نیروها و ماشین آلات خود از آمادگی کامل این نهاد و بخصوص واحد خدمات شهری آن برای مهار آبگرفتگی های احتمالی خبر داده بود.

با وجود اینکه شهرداری به لایروبی برخی انهار و آبراه ها و برداشت و حمل نخاله ها و زباله ها از معابر اقدام کرده بود، اما مشکل آبگرفتگی شدید که سالهاست در برخی نقاط شهری گریبانگیر ساکنان شهری آستارا است، بار دیگر خود را نشان داد و مردم را دچار دردسر کرد.

مسئول واحد عمران شهرداری آستارا گفت: مشاوری که حدود پنج سال قبل از بالادست رودخانه تا مصب دریا مطالعه و نقشه برداری کرده بود، چند راهکار را برای رفع این مشکل ارائه داده است.

شروین حبیب زاده افزود: بخشی از طرح و برنامه جامع مشاور، شامل تعریض و تعمیق سرشاخه ها و آبگیرهاست که در خارج از محدوده شهری و در حوزه اختیار اداره امور آب قرار دارد و سال قبل در این رابطه کارهایی انجام شده بود.

وی ادامه داد: بخش دوم برنامه مشاور، لایروبی و تعریض رودخانه داخل شهر بود که از بلوار معاد تا خیابان شهید رستمیان و یک بخش نیز در حاشیه کمربندی انجام شده و بند دیگر برنامه مشاور، احداث دیواره حفاظتی در حاشیه رودخانه مرداب بود که حدود یکهزار و ۳۰۰ متر احداث شده و ساخت ۵۰۰ متر دیواره با ۲ سردهنه بسیار ضروری است.

حبیب زاده لوله گذاری از جاده کمربندی تا دریای خزر برای انتقال آب رودخانه و ممانعت از ورود سیلاب به رودخانه داخل شهر را بخش پایانی برنامه مشاور اعلام کرد و گفت: در این راستا حدود ۱۰۰ شاخه لوله یکهزار و ۲۵۰ اینچی خریداری کرده ایم اما لوله گذاری با توجه به وجود ساختمان ها، بندر و معارض اجتماعی در مسیر کاری دشوار، پر هزینه و زمانبر است.

مسئول واحد عمران شهرداری لایروبی اساسی سه یا چهار نقطه از رودخانه را بهترین راهکار رفع مشکل دانست و توضیح داد: آبی که از رودخانه شیب دار بالادست وارد رودخانه داخل شهر (مرداب) می شود بسیار پر حجم و دارای گل و لای است و سبب رسوب گل و لای در رودخانه بدون شیب داخل شهر و سرریز آب می شود.

وی به وجود ماشین آلات مخصوص لایروب نظیر قایق های چنگک دار در برخی شهرها اشاره کرد و گفت: خرید اینگونه دستگاه ها برای شهرداری آستارا دشوار است و باید از بخش خصوصی اجاره شود.

با وجود اینکه آستارا هنوز روزهای بارانی پیش رو دارد و آبگرفتگی های شدید و قایق سواری در خیابان و کوچه ها بعید نیست، اما اکنون که علت ها و راهکارهای مشکل مشخص شده است بی شک شهروندان انتظار دارند، مسئولان با احساس مسئولیت مضاعف در سالی که مانع زدایی در سرلوحه کار مدیران و مسئولان است، معضل را برای همیشه رفع کنند تا قایقرانی در کوچه و خیابان به خاطره تبدیل شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.