این عده با گوچ زود هنگام و حرکت دادن رمه های گوسفند به سمت اقامتگاه های بالا دست و بی توجهی به وضعیت جوی و اتفاقات پیش رو، هم اکنون در میانه های راه گرفتار برف و سرما هستند و در تماس تلفنی با خبرنگار ایرنا خواستار انعکاس مشکلات خود شدند.

 رضوانشهر دارای حدود ۶۰ هزار هکتار جنگل و ۱۲ هزار هکتار مرتع می باشد که دامداران این شهرستان با هماهنگی و برنامه های زمانبندی از قبل تعیین شده، برای تعلیف دام های خود وارد این عرصه ها می شوند.

 صمدنظر از دامداران این شهرستان که اقدام به کوچ و حرکت به سمت مناطق بالا دست رضوانشهر کرده و هم اکنون در برف و سرما گرفتار شده است، طی تماس با خبرنگار ایرنا گفت: شرایط برای ما بسیار سخت و نگران کننده است.

 این دامدار رضوانشهری ضمن برشمردن نیاز های ضروری در این شرایط می گوید: هم اکنون نیاز ما به علوفه خشک، سوخت و آرد می باشد و در محاصره برف و سرما قرار گرفته ایم.

 دوستعلی نظری، از دیگر دامداران این منطقه نیز گفت: همه سعی و تلاش ما برای حفظ و زنده نگهداشتن دام هایمان است و با شرایط سخت فعلی بخشی از دام را از این وضعیت خارج و به مناطق پائین دست انتقال داده ایم.

 وی می گوید: تعدادی از دامداران و دوستان ما در میانه های راه هستند که هیچ اطلاعی از وضعیت آنان نداریم و به دلیل قرار گرفتن در خارج از شبکه، امکان تماس تلفنی نیز با آنها وجود ندارد.

 مدیر جهاد کشاورزی رضوانشهر، در تماس خبرنگار ایرنا، ضمن بی اطلاعی از وضعیت موجود گفت: دامداران قبل از هرگونه اقدامی باید با ما هماهنگ می کردند.

 مسعود رزاقی گفت: به مسئول امورعشایری و نماینده دامداران منطقه دستور پیگیری موضوع را خواهم داد و برای هرگونه کمک و رفع مشکل این عزیزان هماهنگی های لازم را بعمل خواهم آورد.

 رشید مروتی، رابط امور عشایری مدیریت جهاد کشاورزی رضوانشهر گفت: دامداران باید به هشدار های هواشناسی توجه لازم را داشته باشند و هرگونه اقدام خودسرانه در این زمینه عواقب خطرناکی را در پی خواهد  داشت.

 وی افزود: با توجه به اینکه وضعیت جوی مرتب از سوی رسانه ها به مردم اطلاع داده می شود، دامداران باید به این موضوع توجه کنند.

 نماینده دامداران شهرستان رضوانشهر هم در تماس با خبرنگار ایرنا، ضمن بیان وضعیت رمه داران در این شهرستان گفت: با توجه به قرار گرفتن تعدادی از دامداران منطقه در این وضعیت، هم اکنون نیاز فوری به بسته های علوفه خشک می باشد.

 بیت اله کریمی افزود: طی هفته گذشته و آرام بودن وضعیت جوی، تعدای از دامداران در تاریخ ۱۴ فروردین، اقدام به کوچ بهاره به مناطق برن، ارتفاعات ارده، شیر بچه پیر، صالح و سایر نقاط کردند و در همین رابطه تعدادی نیز در میانه های راه گرفتار برف و سرما شدند.

 وی اظهار داشت : شدت سرما و برف موجب شد بعضی از این عزیزان عقب گرد کنند و به مناطق پائین دست پناه ببرند.

 وی بیان کرد: هم اکنون نیاز اغلب دامداران منطقه در این شرایط حساس  علوفه، نفت، آرد و آذوقه است که باید همه تلاش خودمان را برای نجات آنان بکار ببندیم.

 نماینده دامداران رضوانشهر همچنین با اشاره به مشکلات دامداران این شهرستان گفت: مسئولان عزیز ما را بعنوان تولید کننده نگاه کنند و با توجه به اینکه اقامتگاه های چوبی اغلب دامداران بر اثر گذشت زمان تخریب و غیر قابل استفاده می باشد، در راستای مصارف روستایی اقدام به تأمین چوب برای این قشر کنند.

 فرماندار رضوانشهر پس از اطلاع از وضعیت دامداران گرفتار در برف این شهرستان دستور رسیدگی فوری برای نجات آنان را داد.

 محمدمهدی مظفری در تماس خبرنگار ایرنا گفت: اکیپ های امدادی و هلال احمر شهرستان بسیج شده اند تا در کوتاهترین زمان ممکن برای نجات دامداران و تأمین نیاز های آنان اقدام کنند و راهداران هم برای بازگشایی مسیر های قابل دسترس وارد عمل شده اند.

 وی خاطرنشان کرد: برای تأمین نیاز های دامداران و تهیه علوفه دامی و آذوقه افراد گرفتار در برف در این شهرستان از همه توان و امکانات موجود استفاده خواهد شد.

  رضوانشهر با حدود۸۰ هزار نفر جمعیت، ۱۲۰ روستا و ۲ بخش بنام های مرکزی و پره سر در ۷۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است و تعداد ۷۸۷ دامدار با ۷۳ هزار رأس دام سبک و ۹ هزار رأس دام سنگین، عضو تعاونی دامداران این شهرستان هستند و دامداران غیر عضو نیز ۲۰۰ نفر می باشند.     

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.