نقاهتگاه المپیک رشت ؛ جلوه گاه ایثار و نوعدوستی پرستارانی شده که برای خدمت رسانی به بیماران کرونایی فراتر از وظیفه پای کار آمدند و با کمک به بیماران پس از ترخیص از بیمارستان می کوشند آنان را برای بازگشت به خانه هایشان آماده کنند.

ایجاد و تجهیز مراکز مراقبتی نقاهتگاه "پسا بیمارستانی" که با هدف کاهش بارکنونی و ایجاد ظرفیت برای درمان بیماران جدید در مراکز اختصاص یافته، یکی از اقدامات ارزنده و موثر در زمینه پیشگیری بیماری کرونا است.

مهمانسرای المپیک رشت برای مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا پس از ترخیص از مراکز درمانی نیز در استان گیلان راه اندازی شده، این نقاهتگاه با تلاش و زحمات شبانه روزی پرستاران اکنون مامنی برای بیماران و دستیابی آنان به آرامش روحی و سلامت جسمانی پیش از بازگشت به آغوش خانواده شده است.

نقاهتگاه المپیک در خیابان منظریه رشت با ۱۸۴ تخت با حضور کارشناسان پرستاری، کمک پرستار و تیم های خدماتی برای ارائه خدمات لازم به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ پس از ترخیص از بیمارستان فعال است.

بیماران پس از ترخیص در مدت چهار روز بستری در نقاهتگاه المپیک رشت با مراقبت های پرستاران به کانون خانواده بر می گردند که البته پس از رفتن به منزل پی گیری ها درباره استمرار بهبودی آنان از سوی مراکز جامع سلامت انجام می شود.

در نقاهتگاه المپیک رشت تمامی امکانات شامل تخت، تلویزیون، حمام و غیره برای بیماران مهیا است و بیماران پس از مراقبت های لازم در این مکان به نزد خانواده بر می گردند.

بیماران بستری در نقاهتگاه المپیک رشت در مصاحبه با  خبرنگار ایرنا با قدردانی از مسئولان در راه اندازی این نقاهتگاه و سپاسگزاری از زحمات پرستاران می گویند: پرستاران فرشتگان آسمانی بر روی زمین هستند، آنها از ابتدای شیوع بیماری تاکنون در کنار پزشکان از جان و خانواده شان گذشتند و از بیماران کرونایی مراقبت کردند.

 یکی از بیماران اظهار داشت:  قدردانی از پرستاران  کار سختی است، آنان پیش از بیماری کرونا در بیمارستان ها صادقانه برای مداوای بیماران می کوشیدند و  با بروز بیماری کرونا، تلاش های آنان چند برابر شد که به همه آنها خدا قوت می گویم.

وی درباره خدمات دهی پرستاران در نقاهتگاه رشت بیان داشت: زمانی که متوجه شدم  به بیماری کرونا مبتلا هستم، روحیه ام را از دست دادم، اما پرستاران در بیمارستان با روحیه شاد با ما روبرو می شدند، اکنون هم که پس از ترخیص به این نقاهتگاه آمده ام شرمنده زحمات پرستاران هستم.

"سارا ناصری" پرستار بیمارستان پورسینا رشت است که علاوه بر انجام وظیفه در این بیمارستان داوطلب مراقبت از بیماران در نقاهتگاه المپیک شده ، او می گوید انجام کار پرستاری در این نقاهتگاه چیزی فراتر از وظیفه اش نیست.

این پرستار داوطلب  اظهار داشت: بیماران مبتلا به کرونا پس از بستری در بیمارستان هنگامی که به حالت پایدار رسیده و به دستگاه نیاز نداشته و مرخص شده باشند، قبل از بازگشت به خانه در این نقاهتگاه نگهداری می شوند.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر مراقبت از بیماران در این نقاهتگاه، آموزش های لازم درباره اینکه پس از بازگشت به منزل چه مواردی را باید رعایت کنند، ارائه می شود.

این پرستار با بیان اینکه ترس بیش از حد از بیماری کرونا آسیب زا است، اضافه کرد: ترس بیش از حد موجب ایجاد استرس و افت سیستم ایمنی بدن می شود بنابراین بیماران مبتلا به کرونا باید در این موارد نیز مورد توجه قرار گیرند که در این نقاهتگاه به لحاظ روحی نیز اقداماتی انجام می شود.

وی خاطر نشان کرد: به بیماران در نقاهتگاه و خانواده های آنان به لحاظ دستیابی به آرامش روانی آموزش هایی ارائه می شود، به آنان گفته می شود که نباید از بیماری ترسید، کرونا را می توان شکست داد و اینکه رعایت بهداشت برای مقابله با ویروس کرونا اهمیت بسیاری دارد.

همه ما با فداکاری ها و از خودگذشتگی پرستاران در بیمارستان ها آشنا هستیم، آنها همواره در خط مقدم سلامت جامعه در خدمت بیماران در بیمارستان ها بوده و هستند و در بحران اخیر در کشور شیوع ویروس کرونا به خوبی آن را اثبات کرده اند.

"زهرا چطری" سوپروایزر و مسئول حراست بیمارستان شفا رشت و یکی دیگر از داوطلبان پرستاری از بیماران کرونایی در این نقاهتگاه می گوید در ابتدا که برای پرستاری از بیماران کرونایی داوطلب شده بود به او گفتند که مسئولیتش در بیمارستان شفا رشت سنگین است اما بعد از چند روز  زنگ زدند و  مسئولیت نقاهتگاه المپیک را به او سپردند.

مسئول نقاهتگاه المپیک رشت خاطر نشان کرد: از اینکه می بینم بیماری از این نقاهتگاه با پای خود به آغوش گرم خانواده بر می گردد، خیلی خوشحال می شوم .

وی با بیان اینکه در این نقاهتگاه آموزش های لازم در مورد چگونگی مراقبت های لازم  پس از بازگشت به منزل ارائه می شود، اضافه کرد: در این نقاهتگاه بیماران به لحاظ روحی و روانی نیز حمایت می شوند.

چطری با اشاره به مشاهده مواردی از بی قراری بیماران در این نقاهتگاه خاطر نشان کرد:  بیمار خانمی داشتم که تا ۶ صبح نمی خوابید، بی قرار بود، ترس از مرگ داشت می گفت، احساس مرگ دارم می ترسم که فرزندانم را نبینم.

وی با اشاره به مشاوره های انجام شده با بیماران این چنینی در این نقاهتگاه اظهار داشت: در تماس های تصویری که با خانواده این بیمار انجام می دادم توانستم ترس از مرگ را از او از بین ببرم، زمانی که از این نقاهتگاه ترخیص می شد، همسرش با گریه به من می گفت که همه چیز زندگی را به من بخشیدی این صحنه ها بسیار برای من خوشحال کننده است.

 وی از تمامی پرستاران و تیم نقاهتگاه المپیک رشت برای خدمات رسانی به بیماران پس از ترخیص از بیماران در این نقاهتگاه  قدردانی کرد.

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان نیز در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت:  این مرکز برای بیمارانی که از بیمارستان ها به ویژه بیمارستان رازی رشت به عنوان مرکز پذیرش بیماران حاد تنفسی  ترخیص می شوند و ممکن است پس از مرخص شدن از بیمارستان آمادگی رفتن به منزل را نداشته باشند، در نظر گرفته شده ،بیماران در این نقاهتگاه در مدت چهار روز از مراقبت های لازم برخوردار می شوند.

طاهره زاهد صفت  با بیان اینکه در نقاهتگاه المپیک رشت آموزش های خودمراقبتی از بیماران ارائه می شود، اظهار داشت: به سئوالات بیماران در مورد بیماری و چگونگی مراقبت در خانواده توسط تیم کارشناسی پرستاری و سایر گروه های مستقر پاسخ داده می شود تا با روحیه و اعتماد به نفس بالا به نزد خانواده برگردند.

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان خاطر نشان کرد: قرار است تا در هفته جاری مددکار و روانشناس بالینی در نقاهتگاه المپیک رشت مستقر و شروع به فعالیت کند.

وی بیان داشت: روانشناس بالینی با هدف ارتقاء روحی و روانی بیماران، مشاوره و صحبت با آنان و مددکار نیز برای حل مشکلات خانوادگی آنان شروع به فعالیت می کند.

وی با اشاره به زحمات پرستاران، پزشکان و سایر کادر درمانی در بیمارستان ها با انتشار شیوع ویروس کرونا در استان گیلان و ضمن قدردانی از آنان خاطر نشان کرد: این قشر تمام توان را برای ارائه خدمات به بیماران به کار گرفتند و همه دست به دست همه داده تا خدمات خوبی را به مردم ارائه دهند.

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان  از مردم خواست تا به قرنطینه خود اختیاری خود ادامه دهند تا زنجیره انتشار ویروس کرونا از بین برود.

 استان گیلان دارای پنج هزار پرستار در بیمارستان های استان گیلان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.