نسرین غزنوی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری از کاشت ۸۰۰ اصله نهال ون و افرا در حاشیه تالاب استیل و روستای ویرمونی این شهرستان مرزنشین خبر داد و اظهار کرد: تا پایان سال گذشته، ۲ هزار اصله نهال در روستاهای کانرود و عنبران آستارا کاشته شده است.

وی با بیان اینکه چرای بی رویه دام و بهره برداری‌های غیرمجاز از جنگل‌ها باعث فرسایش و رانش خاک شده است و این امر خطر سیلاب را افزایش می‌دهد، افزود: صیانت از درختان و جنگل‌ها مهم‌تر از کاشت آنها است و مأموران منابع طبیعی با متخلفان و متعرضان به اراضی ملی آستارا و بخصوص در مناطق گردشگری مقابله می‌کنند.

غزنوی با اشاره به اینکه هر یک هکتار جنگل، سالانه ۲.۵ تن اکسیژن تولید می‌کند و با توجه به افزایش جمعیت و گسترش زندگی ماشینی، برای محافظت جنگل‌ها و مراتع باید همکاری عمومی صورت گیرد، گفت: وسعت اراضی ملی آستارا ۴۰ هزار هکتار است و جنگل‌های آن را درختان بلوط، راش، توسکا، ممرز، نمدار، ملج، لیلکی، انجیلی، آزاد، افرا، گردو، شیردار، گیلاس وحشی، فندق، شمشاد و ون تشکیل می‌دهد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا از آزادسازی ۱۷ هزار و ۹۰۰ متر مربع اراضی ملی در بخش مرکزی این شهرستان و دستگیری ۱۱ نفر در این رابطه خبر داد و گفت: متخلفان در روستای ویرمونی، اراضی ملی را تصرف کرده بودند که با پیگیری حقوقی، به آزادی زمین‌ها و دستگیری و معرفی متهمان به دادگاه اقدام شد.

وی، افزود: پیش از این، ۲۰ هکتار از اراضی ملی آستارا آزادسازی و در راستای حفاظت از درختان جنگلی، ۱۳۱ کوره غیرمجاز زغال در داخل جنگل‌ها تخریب شده بود.

غزنوی، گفت: طرح نهضت سبز برای تقویت اراضی جنگلی، با کاشت هفت هزار و ۳۵۰ اصله نهال در اراضی ملی این شهرستان در حال اجرا است و در کل، ۳۴ هزار نهال کاشته خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا، ادامه داد: طرح نهضت سبز از ۱۴ آذرماه با کاشت نهال در روستاهای شیری حیاطی، چلوند، کانرود، ویرمونی و کوهستان حیران آغاز شده است.

وی، اظهار کرد: در سال گذشته با صرف حدود ۶ میلیارد ریال و ساخت هزار و ۵۱۱ متر مکعب دیواره برای حفاظت آب، خاک و پوشش گیاهی اراضی ملی در بخش لوندویل، طرح آبخیزداری اجرا شد و هر ۵۰ متر مکعب دیواره سنگ چین، ۷۰ هکتار اراضی را در مقابل سیل و فرسایش حفظ می‌کند.

غزنوی، تصریح کرد: یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا با ۲ واحد سرجنگلبانی بهارستان و لوندویل، چهار پاسگاه حفاظت و حدود ۳۰ نیروی انسانی فعالیت می‌کند و با کمبود نیروی انسانی و امکانات مواجه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.