شورای سلامت آستارا هفته اخیر در راستای تصمیمات اتخاذ شده در سطح کشور برای کنترل و مقابله با ویروس کرونا، تعطیلی قلیانسراها را در دستور کار قرار داد و همکاری دستگاه های مرتبط و متصدیان واحدهای مربوطه را برای اجرای آن خواستار شد.

محسن آهنی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آستارا شامگاه سه شنبه اظهار کرد: مصوبه شورای سلامت آستارا مبنی بر تعطیلی قلیانسراها، پیشتر به متصدیان آن واحدها ابلاغ شده است.

رئیس اتحادیه رستوران داران و سلف سرویس ها در آستارا که قلیانسراها زیر مجموعه این اتحادیه است، گفت: اجرای مصوبه شورای سلامت از امروز آغاز شد و با وجود نگرانی از بسته شدن قلیانسراها و بیکاری متصدیان آنها، با مجریان قانون همکاری می کنیم.

کمال عظیمی افزود: بیش از ۲۵۰ واحد قلیانسرا در شهرستان آستارا فعال است و داریم با توجه به اولویت و اهمیت سلامت مردم، صاحبان آنها در اجرای مصوبه شورای سلامت شهرستان همکاری کنند.

وی ادامه داد: رستوران داران و صاحبان غذاخورها و قهره خانه ها هنگام دریافت پروانه کسب، به بسته بودن مغازه ها در ماه رمضان یا به ضرورت حکم دولتی یا قضایی در برخی مناسبت ها، وقوف پیدا می کنند و اکنون نیز باید همکاری کنند.

او بیان کرد: اگر مشتریان قلیان در شرایط موجود از مصرف آن و مراجعه به قلیانسرا صرف نظر کنند، شرایط بهتر خواهد بود اما متاسفانه تقاضای مصرف قلیان همچنان ادامه دارد.

رئیس اتاق اصناف آستارا نیز گفت: ماموران اداره صنعت، معدن و تجارت و نیروی انتظامی حدود هفت قلیانسرا را تعطیل کردند و با توجه به اهمیت موضوع مقابله با کرونا، تعطیلی آن واحدها ادامه خواهد داشت.

حسین ابوالحسنی افزود: بسیاری از مشتریان قلیانسراها، به خیال مصونیت از ویروس کرونا، با خود شیلنگ و استکان شخصی به قلیانسراها می برند اما این کار مانع انتشار ویروس نمی شود و احتمال آلودگی تنفسی وجود دارد.

نگرانی از بیکاری متصدیان قلیانسراها

رئیس اتحادیه رستوران داران و سلف سرویس های آستارا با اشاره به تحصیلکرده بودن بسیاری از متصدیان قلیانسراها، از تعطیلی محل های کسب و کار آنها اظهار نگرانی کرد.

عظیمی گفت: بسیاری از صاحبان قلیانسراها تحصیلات عالی دانشگاهی دارند و مشتریان آنها نیز اغلب تحصیلکرده، اما بیکار هستند و اگر زمینه اشتغال آنها فراهم بود، امروز این تعداد قلیانسرا و مشتریان کثیر آنها را شاهد نبودیم.

وی ادامه داد: اکثر قلیانسراها استیجاری است و مالکان آنها در مدت تعطیلی قلیانسراها، از اجاره بهای املاک خود چشم پوشی نخواهند کرد و نگران درآمد و کسب و کار صاحبان قلیانسراها هستم.

رئیس اتاق اصناف آستارا گفت: اقدام دستگاه های مرتبط برای تعطیلی قلیانسراها برای تامین سلامت شهروندان و گردشگران است، اما به کسب و کار صاحبان آن مغازه ها لطمه وارد می شود و برخی از متصدیان قلیانسراها مستاجر هستند و در آستانه عید دچار مشکل خواهند شد.

ابوالحسنی بیان کرد: مشاهده جوانان نشسته در میان دود قلیانسراها هرگز خوشایند نیست و امیدواریم شرایط موجود، میزان گرایش مردم بخصوص قشر جوان را به قلیان کاهش دهد.

وی افزود: به دلیل نرفتن واردکنندگان پوشاک به ترکیه، لباس ترک به بازار ما وارد نمی شود و کاهش تردد در مرز آستارا نیز، از شمار اتباع آذری و مشتریان بازار ساحلی و فروشگاه های آستارا کاسته است و ادامه این روند به اقتصاد و بازار ضربه خواهد زد.

ویروس کرونا جزو خانواده بزرگی از ویروس‌ها است که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود و در معمولی‌ترین حالت، این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان "سارس" می‌شود که نشانه‌های ابتلا به آن تب، سرفه و تنگی نفس است.

دوره نهفتگی نسبتا طولانی این بیماری تنفسی مرگ‌ بار از چند روز تا دو هفته متغیر است و همین امر موجب می‌شود مبتلایان تا پیش از بروز علایمی چون تب و تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

بیش از پنج هزار واحد صنفی در آستارا فعال است و حدود یکهزار و ۵۰۰ مورد آن در بازار ساحلی این شهرستان به عنوان یکی از مناطق اقتصادی و گردشگرپذیر دایر است.

شهرستان گردشگرپذیر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.