به گزارش خبرنگار مهر، مهدی بانشی ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: پیشگیری و رعایت موارد ایمنی بهداشت فردی مهمترین عامل در کنترل شیوع کرویید ۱۹ است.

بانشی نقش شست و شوی دست‌ها را یکی از مهمترین عوامل پیشگیری از شیوع ویروس دانست و گفت: عادت دست دادن و روبوسی کردن نیز باید کاهش یابد و تماس با سطوح کاهش یابد.

معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه در حوزه آنفلوآنزا این موضوع را با کمترین تلفات پشت سر گذاشتیم و با تاکید بر اینکه منتظر موج دوم آنفلوآنزا بودیم، عنوان کرد: خوشبختانه این موج از شیوع بالایی برخوردار نبود و مدیریت مناسبی شکل گرفت.

وی با بیان اینکه پس از ظهور، پیش بینی ورود ویروس به کشور می‌شد، عنوان کرد: دوران نهفتگی ویروس ۱۴ روز است و علائم مشترک با آنفلوآنزا دارد.

بانشی با اشاره به اینکه این بیماری قدرت گیرایی بالا دارد، عنوان کرد: کشندگی این بیماری بسیار پایین است. ۸۰ درصد افراد درگیر بدون نیاز به مراجعه پزشک خوب می‌شوند.

بانشی با بیان اینکه ۲۰ درصد از افراد درگیر نیاز به پزشک دارند، ابراز داشت: ۲ درصد از این افراد در معرض خطرند.

وی افزود: افراد دارای بیماری زمینه‌ای، افراد با سن بالا و زنان باردار از جمله افراد با خطر بالا هستند.

بانشی از دستور تعطیلی قلیان سراها در استان در راستای کنترل سلامت جامعه خبر داد و عنوان کرد: دستورات قضائی نیز در این راستا داده شده است، اما خود این مراکز باید پیشگام فرهنگ سلامت در این محور باشند.

بانشی با بیان اینکه رسانه‌ها همراه و همگام ما در شفاف سازی هستند، ابراز کرد: در سیستم بهداشت، پایه اطلاع رسانی کافی بوده و هرجایی کمبودی به وجود آمده، از اطلاع رسانی ناکافی است.

وی با بیان اینکه هر سال نیم سال امید به زندگی و در ۴۰ سال ۲۰ سال به عمر مردم کشور افزوده شده است، ابراز داشت: سیستم سلامت ما از کارآمدترین سیستم‌ها در جهان محسوب می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: برای رسیدن به این شاخص بهبود عمر، تحقق شاخص‌های مختلف و در بخش‌های مختلف مورد تاکید است.

وی با بیان اینکه در حوزه واکسیناسیون‌ها به ویژه در حوزه فلج اطفال پوشش ۱۰۰ درصدی در مدت یکماه رقم خورد، گفت: استان در محور کمپین فشار خون نیز عملکرد بسیار مطلوبی داشت.

بانشی ابراز کرد: مراقبت‌های شهری و حاشیه شهری با پایگاه‌های دایر شده اجرایی شده و در ۸ ماه اخیر تعداد مراقبت ما در حاشیه شهر، بالای دو برابر شده است.

بانشی گفت: در بحث پزشک خانواده روستایی نیز مراقبت‌های بسیار خوبی شکل گرفت.

وی ابراز داشت: در بحث مناطق سخت گذر نیز با محوریت نجات جان مادران باردار، اقدامات مطلوبی شکل گرفت.

بانشی از اجرای حداقل ۵۲۰ برنامه در سیستم بهداشتی استان خبر داد و گفت: یکی از چابک ترین سیستم‌های بهداشتی کشور در استان ما قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.