اخبار و شایعات مربوط به بیماری کرونا در شهرستان های لاهیجان، لنگرود، سیاهکل و رودسر موجب اضطراب،  ترس را در بین اقشار مختلف مردم حکفرما کرده و شمار زیادی  از مردم با ماسک این طرف و آن طرف می روند و آنها هم که ماسک ندارند با هجوم به داروخانه ها و خواربارفروشی ها باعث قحطی ماسک، ژل شستشوی دست، الکل سفید و ویتامین سی و غیره شده اند.

از اواخر هفته گذشته به دلیل هجوم و ازدحام مردم برای خرید وسایل پیشگیری و ضدعفونی مانند ماسک، ژل شستشوی دست، الکل سفید وقرص های ویتامین سی در شهرستان لاهیجان نایاب شده است، مسئولان داروخانه ها روزانه با حجم وسیعی از مراجعات مردمی مواجه هستند اما برایشان پاسخی ندارند.

 پخش کلیپ هایی از طریق فضاهای مجازی مبنی بر فوت یک پزشک بنام کوچکی نیا اهل لاهیجان و بیمارشدن همسر یک پزشک در رودسر و شایعه بستری شدن بیماران مبتلا به این ویروس در بیمارستان پیروز لاهیجان به دامنه ترس، اضطراب و نگرانی های مردم این منطقه افزوده است.

یکی از مهمترین عواملی که به این شایعات و نگرانی ها دامن می زند عدم شفافیت خبری در زمینه ویروس کرونا برای افکار عمومی از طریق منابع رسمی و ممنوع کردن مسئولان شهرستانی از انتشار هر گونه خبر و اطلاعات درباره این ویروس از سوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بوده است.

کارشناسان علوم بهداشتی معتقدند که باید برای از بین بردن ترس از این ویروس اطلاع رسانی و شفافیت سازی از سوی مقامات کشوری و بهداشتی صورت گیرد.

مسئول یک داروخانه در شهرستان لاهیجان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خواستار شفاف سازی و بیان واقعیت ها و آمار مبتلایان در کنار آموزش در خصوص راههای پیشگیری از انتقال ویروس شدند تا مردم تکلیف خود را نسبت به آن بدانند.

یک پزشک داروساز و صاحب داروخانه در لاهیجان گفت: چهارشنبه هفته گذشته تنها یک روز پنج بسته گالن الکل سفید  به تعداد بیش از ۶۰بطری در داروخانه او در یک روز تمام شد و از آن تاریخ دیگر هیچ الکلی پیدا نمی شود و شرکت های تولید کنند نیز نسبت به توزیع آن اقدام نمی کنند و ما پاسخی برای مراجعه کنندگان کثیر در روز نداریم.

شاپور نصرالهی پور افزود: یک گالن الکل سفید سه و نیم لیتری تا هفته قبل ۴۵۰هزار ریال بود که هم اکنون یک لیتر آن ۶۸۰هزار ریال دربازار سیاه هم پیدا نمی شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ماسک ان ۹۵(N۹۵) از نیازهای ضروری مردم است خاطرنشان کرد:این کالا در داخل کشور تولید می شود اما توزیع آن صورت نمی گیرد که لازم است وزارت بهداشت به اندازه کافی این ماسک ها و دیگر نیازمندی های مقابله با ویروس کرونا را در بین بیمارستان ها، ادارات و داروخانه ها توزیع کند تا مردم به آن دسترسی داشته باشند.

وی یکی از راه های مبارزه با این ویروس را تقویت سیستم ایمنی بدن ذکر کرد و یادآورشد: مردم نیز باید در یک بسیج عمومی موارد ایمنی را رعایت کنند و خود را با مصرف ویتامین ها و  تغذیه مناسب تقویت نمایند و کسانی که سرما می خورند به اندازه کافی استراحت کنند، تغذیه مناسب داشته باشند و از میوه جاتی مانند مرکبات از جمله پرتقال که دارای ویتامین سی هستند زیاد استفاده نمایند.

یک داروفروش دیگر نیز گفت: ماسک ۲۵۰هزار ریالی در هفته گذشته هم اکنون در بازار سیاه به یک میلیون ریال خرید و فروش می شود و اقلام بهداشتی در بازار کمیاب شده و حتی دارو فروش ها برای استفاده خودشان که در  مواجهه با ارباب  رجوع هستند هم نمی توانند ماسک فراهم کنند.

در شهرستان لاهیجان تاکنون هیچ مسئولی حاضر به پاسخگویی به شایعات و ترس و اضطرابی که ایجاد شده نبوده و مسئولان بهداشتی شهرستان نیز از طریق دانشگاه علوم پزشکی ممنوع المصاحبه شده و به خبرنگاران پاسخگو نیستند.

برخی از مسئولان بهداشتی شهرستان لاهیجان فقط به بیان اینکه این موارد بیشتر شایعه است و واقعیت به این اندازه  نیست، بسنده می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.