خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- مریم اصغری: تبلیغات یکی از ارکان مهم و اساسی هر کاری است به ویژه اگر این کار رسیدن به کرسی مجلس شورای اسلامی باشد در گذشته و دوره‌های قبل از ظهور و بروز روش‌ها و تکنولوژی‌های جدید برای تبلیغات بیشتر کاندیدا از پوستر و عکس بر روی در و دیوار خود را معرفی می‌کردند اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و استفاده فراوان از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نوع تبلیغات نیز در انتخابات تغییر کرده و هر کدام از داوطلبان برای جلب نظر و آرای بیشتر مردم اقدام به نوآوری و بهره گیری از روش‌های خلاقانه و گاه غیر قانونی و عجیب و غریب می‌کنند.

شرکت در مراسم عزا و عروسی حتی بدون دعوت

با بررسی انتخابات‌ اخیر می‌توان دریافت که گاهی این تبلیغات به قدری عجیب و دور از انتظار است که خود مردم نیز  می‌مانند درباره آن چه بگویند. از زمان شروع تبلیغات رسمی داوطلبان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در کشور هر روز اخبار جدیدی در این باره به گوش می‌رسد از کباب خوران، توزیع مواد دخانی گرفته تا برپایی جشن‌های مختلط.

استان گیلان با جمعیت دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفری، دارای ۱۳ کرسی نمایندگی در بهارستان است که در یازدهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، ۱۹۷ کاندیدا برای کسب این تعداد کرسی به رقابت می‌پردازند.

در استان گیلان که همیشه نشان داده شهروندانش مشارکت بالایی در انتخابات‌ دارند و همواره در زمان برگزاری انتخابات شور و نشاط در سراسر شهرها و روستاهای آن حتی در دورترین نقطه نیز وجود دارد وضعیت تبلیغات کاندیدا و رو کردن روش‌های عجیب و غریب دست کمی از سایر نقاط کشور ندارد تبلیغاتی که حتی در برخی مواقع صدای شهروندان را نیز در می‌آورد.

شاید ماه‌های قبل از شروع رسمی تبلیغات به دلیل غیرقانونی بودن، کاندیداها تنها به حضور در مراسم عروسی و عزا و یا نشست‌ها و جمع‌های خصوصی اکتفا می‌کردند اما هر چه به زمان ثبت نام داوطلبان و حتی بعد از آن تأیید یا رد و اعلام لیست نهایی و آغاز رسمی تبلیغات نزدیک می‌شدیم شاهد انواع تبلیغات جدید از سوی کاندیداهای مجلس شورای اسلامی در ۱۱ حوزه انتخابیه استان گیلان بودیم.

حضور چهره‌های ورزشی و هنری در ستادهای انتخاباتی

یکی از مرسوم ترین تبلیغات انتخاباتی در استان گیلان به راه انداختن کارناوالی از ماشین‌ها در سطح خیابان‌ها است یکی از مهم‌ترین اهداف این نوع از تبلیغات به گفته رئیس ستاد یکی از کاندیداها در یکی از شهرستان‌های غربی استان گیلان نمایش قدرت و مثلاً تعداد طرفداران و ایجاد ترس در خیمه رقیب است. چیزی که با کمی بررسی می‌توان دریافت نه تنها اثری در جلب نظر و آرای مردم و حتی ترساندن رقیب ندارد بلکه سبب بروز مشکلات فراوان از ترافیک گرفته تا حتی برخی اوقات وقوع تصادف و سانحه رانندگی برای شهروندان می‌شود. البته نباید از عوامل ترغیب و تشویق حضور افراد به ویژه جوانان در این کارناوال‌ها همانند دادن سهمیه بنزین و پول برای چند ساعت حضور چشم پوشی کرد.

نوع دیگر تبلیغات که این روزها از سوی هواداران برخی کاندیدا در استان گیلان شاهد هستیم دادن بلیت کنسرت و سینما و یا دعوت به مجالس شام و نهار به بهانه‌ها و مناسبت‌های مختلف است که گاهای در این میان هزینه‌های میلیونی نیز می‌شود. بهره گیری از چهره‌های تلویزیونی استانی و حتی ملی از دیگر حربه‌ها و تبلیغات کاندیداها برای جلب نظر و آرای مردم در برخی شهرهای استان گیلان است. در این میان گوی سبقت را هنرمندان تلویزیون و ورزشکاران باسابقه از دیگر رقبا ربوده‌اند که می‌توان از «علی مشهدی» استند آپ کمدین، «حمید ابراهیمی» بازیگر تلویزیون و «فردین معصومی» کشتی گیر بازنشسته گیلانی نام برد که طی شب‌های گذشته و روزهای آینده در ستادهای انتخاباتی برخی از کاندیدا به ویژه در یکی از شهرستان‌های غربی استان گیلان حاضر شده و یا خواهند شد.

نزدیک بودن سال نو و خرید شب عید با توجه به شرایط اقتصادی امروز کشور و وضعیت معیشت مردم نیز یکی دیگر از موضوعاتی است به دست مایه برخی از کاندیدا برای جلب آرای مردم به ویژه در سطح روستاها تبدیل شده است. خبر دادن بن خرید از فروشگاه‌های بزرگ شهر با مبلغ چند صد هزار تومنی به بهانه کمک به مردم این روزها در فضای مجازی استان گیلان دست به دست می‌شود که گلایه مردم را در پی داشته و برخی معتقدند کاندیدای که از نیاز هم شهری خود برای جلب آرا استفاده می‌کند شایسته حضور در مجلس و پیگیری مشکلات و معضلات استان نیست و مردم نباید اجازه دهند این افراد از این موضوع برای رسیدن به منافع شخصی خود استفاده کنند.

وعده دهیار و یا بخشدار شدن به شرط جمع کردن رأی برای کاندیدای مورد نظر

یا حتی بر اساس شنیده‌ها یکی از کاندیداهای شهر رشت که پیش تر نیز در این شهر سمتی داشته و در آن زمان نیز مردم از عملکرد وی راضی نبودند کار را به جایی کشانده که با حضور در برخی از روستاها به عده‌ای از بزرگان با وعده دهیار یا بخشدار کردن مبالغ میلیونی پیشنهاد می‌دهد تا از وی در این انتخابات حمایت کنند که بسیاری از آنها این پیشنهاد را نپذیرفته‌اند و تیر این کاندیدا به سنگ خورده است.

در این روزها چیزی که زیاد در میان تبلیغات کاندیداها و هواداران آنها به چشم می‌خورد بی اخلاقی، عدم رعایت قوانین تبلیغات انتخاباتی، توهین، تهمت و افترا است. از پاره کردن و آتش زدن عکس و بنرهای رقیب گرفته تا زیر سوال بردن عملکرد وی در پست‌ها و سمت‌های گذشته، حتی از برخی حوزه‌های انتخابیه به گوش می‌رسد که هواداران برخی کاندیداها با بمب‌های دستی و لوازم آتش بازی مانع سخنرانی رقبا در میتینگ‌های انتخاباتی می‌شوند البته باید گفت آنچه از شواهد امر پیداست این دوره مردم آگاهی و بصیرت بیشتری یافته و در گفتگوها اعلام می‌کنند ملاک انتخاب آنها عملکرد کاندیداست نه هوچی‌گری‌هایی که در زمان تبلیغات انجام می‌دهند.

در حوزه تبلیغات سنتی یعنی همان نصب بنر، پوستر و عکس و توزیع بروشور نیز باید گفت در استان گیلان همانند انتخابات گذشته هیچ در و دیوار و علائم راهنمایی و رانندگی و حتی پست‌های برق جان سالم به در نبرده است. به رغم اینکه شهرداری‌ها مکان‌هایی در سطح شهر تعبیه کرده و به صورت مساوی در اختیار همه کاندیدا گذاشته‌اند اما باز هم با تردد در سطح شهر شاهد هستیم که هیچ مکانی از نصب عکس‌ها و پوسترها جان سالم به در نبرده است.

در این میان دادن وعده‌های نخ نما از سوی اکثر کاندیداها در ۱۱ حوزه انتخابیه استان گیلان نیز در دستور کار قرار گرفته است. وعده‌هایی که دیگر شهروندان گیلانی را دلخوش نمی‌کند زیرا سال‌ها شاهد دادن این وعده‌ها و عمل نکردن به آنها بوده اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.