دکتر سید علی صدر روز دوشنبه در جلسه کارگروه بهداشت و سلامت در فرمانداری آستارا اظهار کرد: سالانه سه هزار و ۸۰۰ ابتلا به سرطان جدید یا عود این بیماری در استان ثبت می شود و ارتقاء آگاهی عمومی در مقابله با بیماری ها تاثیرگذار است.

وی افزود: کنترل بیماری ها فقط در حیطه وظایف وزارت بهداشت و درمان نیست و اگر مردم قدری بیشتر احساس مسئولیت کنند، از هزینه های دارو و درمان خانواده ها و سیستم بهداشت و درمان کاسته خواهد شد.

وی ادامه داد: سرطان های معده در آقایان و سینه در خانم ها بیشترین نمود این بیماری در استان است و متاسفانه با توجه به روند افزایش بیماری های تناسلی،  احتمال می رود در آینده، سرطان رحم جایگزین سرطان سینه خانم ها شود.

رئیس کارگروه امنیت غذایی گیلان بیان کرد: برای شهرهای پرتردد و گردشگرپذیر نظیر آستارا باید خانه مشارکت مردم در سلامت راه اندازی و با دعوت از همه اقشار مردم، از آن فرصت برای آموزش عمومی، احصاء نیازهای بهداشتی و سلامت و توانمندی جامعه استفاده شود.

صدر گفت: بیماری ویروسی کرونا درمان ندارد و بهترین راهکار پیشگیری از آن، رعایت بهداشت فردی و اجتناب از دست دادن و روبوسی در مراودات روزمره است.

او ادامه داد: احتمال شیوع بیماری های ناشی از پشه آئدس در آستارا با توجه به گردشگرپذیر بودن و تردد مرزی در این شهرستان وجود دارد و لارو این پشه مدت ها زنده می ماند و پشه آئدس روزها نیش می زند و به زندگی و تکثیر در جاهای مرطوب و تاریک علاقه دارد.

وی افزود: لاستیک های کهنه و مستهلک برای تخم گذاری این نوع پشه مناسب است و اگر جمعیت این پشه افزایش یابد، کنترل آن سخت خواهد بود.

دکتر نظام عباسی مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا نیز در این جلسه، جولان گروهی سگ های ولگرد و ضرورت عقیم سازی آنها، اجرا و تکمیل فاضلاب شهری و آبرسانی به فلافل فروشی ها برای ارتقاء سطح بهداشت در آن واحدها را خواستار شد.

سامان ساسانیان معاون امنیتی، سیاسی و اجتماعی فرماندار آستارا نیز در این جلسه بر همراهی و دقت نظر همه دستگاه های اداری جهت پیشگیری از بیماری ها و امراض مسری تاکید کرد.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان واقع شده و با سه مرز زمینی، دریایی و ریلی با جمهوری آذربایجان در ارتباط است و سالانه حدود ۸۰۰ هزار گردشگر خارجی از مرز آن تردد می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.