علی اوسط اکبری مقدم چهارشنبه شب در جلسه مشترک کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، ستاد اقتصاد مقاومتی و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان گیلان در رشت با اشاره به موقعیت تالاب انزلی افزود: تالاب انزلی در حوزه سه شهرستان است و حوزه آبریز تالاب با 352 هزار هکتار در شش شهرستان استان قرار دارد.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از ورود فاضلاب به تالاب، تا کنون بر اساس برنامه ریزی 21 میلیون مترمکعب فاضلابی که وارد تالاب می شود، تصفیه می شود.

وی بیان کرد: تا پایان سال 1401 با اقداماتی که انجام خواهیم داد ، این میزان حجم تصفیه فاضلاب به 35 میلیون متر مکعب خواهد رسید.

به گفته اکبری مقدم، یک تصفیه خانه فاضلاب نیز در صومعه سرا در حال احداث است که قابلیت تصفیه دو میلیون و 900 هزار متر مکعب فاضلاب را خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: برای خروج کامل فاضلاب از  تالاب انزلی نیازمند دو هزار و 200 میلیارد تومان منابع مالی هستیم.

وی همچنین با اشاره به رسوباتی که وارد تالاب انزلی می شود،گفت: در حال حاضر، 33 هزار تن از رسوبات وارد شده به تالاب انزلی مهار می شود.

وی بیان کرد : همچنین دو تله رسوب گیر، بالغ بر 250 هزار تن رسوبات تالاب را کنترل می کند.

اکبری مقدم با بیان اینکه در حال لایروبی 300  هکتار از تالاب انزلی هستیم، اظهار کرد: روزانه 500 متر مکعب شیرابه از رودخانه های زرجوب وگوهر رود وارد تالاب می شود .

وی با اشاره به وجود 25 بیمارستان دولتی و خصوصی در استان بیان کرد : پیش از این پسماند عفونی بیمارستان ها وارد تالاب می شد اما در حال حاضر این پسماندهای بیمارستان ها مدیریت می شود.

اکبری مقدم میانگین تولید روزانه پسماند را دو هزار و 200 تن عنوان و تصریح کرد: یک هزار و 400 تا یک هزار و 650 تن از این زباله ها شهری و مابقی آن روستایی است .

وی با اشاره به میزان اعتبار اختصاص داده شده پسماند برای امسال نیز بیان کرد: بر اساس طرح جامعی که برای مدیریت پسماند شکل گرفته، امسال بالغ بر 91 میلیارد تومان برای این موضوع در استان اعتبار اختصاص یافته است که اقداماتی را برای مدیریت پسماند پیش بینی کرده ایم.

گیلان دارای بیش از۳۰ هزار هکتار پهنه تالابی است که افزون بر ۲۴ هزار هکتار آن معادل۸۰ درصد در قالب سه تالاب انزلی ، امیرکلایه و بوجاق تحت عنوان کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

 این پهنه‌ها زیستگاه بیش از ۳۰۰ گونه پرنده به خصوص پرندگان مهاجرند که هر ساله به تعداد هزاران قطعه، بخشی از چرخه زندگی خود را در این استان سپری می‌کنند. 

تالاب‌های استان، زیستگاه مناسب بیش از ۶۰ گونه ماهی را فراهم ساخته‌اند، ضمناً این تالاب‌ها به عنوان بخشی از محیط زیست، قسمتی تفکیک ناپذیر در زندگی معیشتی حاشیه نشینان و مردم محلی هستند که در صورت تخریب یا زهکشی تالاب ها، با مشکلات عدیده معیشتی و اجتماعی روبرو خواهند شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.