کرم علی قندالی سه شنبه شب در جلسه شورای عشایر استان در رشت با اشاره به نقش مهم عشایر در اقتصاد کشور بیان کرد:با وجود  دشواری های زندگی عشایری تلاش آنها برای پایداری تولید مثال زدنی است و پایداری عشایر موجب بی اثر شدن تحریم ها می شود.

وی با اشاره به این که  عشایر در آخرین نوار مرزی حضور دارند خاطرنشان کرد: برای کمک آنها به تامین امنیت کشور فقط بایستی آموزش ببینند و توانمند شوند.

وی یاداور شد: تسهیلات پیش بینی شده برای بخش عشایری کشور حدود ۵۰۰ میلیارد تومان است که سود این تسهیلات امسال ۱۰ درصدشده ، در حالی که قبلا ۱۴ درصد بوده است.

قندالی با بیان اینکه خدمات به جامعه عشایری، خدمات‌دهی به اقتصاد، فرهنگ و اصالت خودمان است ، افزود: به همین منظور،باید برای جبران نابرابری کمبودهای عشایر اهتمام داشته باشیم .
وی با بیان اینکه شاخص توسعه انسانی نسبت به روستاها و شهرها پایین است، تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید تلاش شد تا عشایر در قانون دیده شوند از این رو، در برنامه توسعه ششم طرح هایی به صورت پر رنگ برای این قشر دیده شده است .
وی با اشاره به تصویب چندین طرح گفت : اگر به این مصوبات توجه شود بسیاری از نگرانی ها را در زمینه مشکلات عشایر برطرف می‌کند .
قندالی،  طرح های ارتقای سطح سواد و دانش و مهارت و طرح ویژه فرهنگی و مذهبی را از مصوبات دولت و طرح های ویژه عشایر عنوان و تصریح کرد: شاخص قانونی و ساختارمند و مشخص است.
وی تصریح کرد: شاخص‌های برخورداری عشایر برای هر دستگاه به تفکیک مشخص شده است.
وی یکی از طرح های مهم در حوزه خدمت اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی را نیز آموزش خواند و گفت: آموزش موضوع بسیار مهمیست که باید دستگاههای مربوطه برای آن برنامه ریزی داشته باشند.
قندالی با اشاره به سرشماری که در سال ۹۷ برای جمعیت عشایری کشور انجام شده است، اظهار کرد: باوجود تمامی دشواری ها سامانه بسیار قوی طراحی شد که هر استانی اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کرده است.
وی سکونتگاه ها را از موضوعات مهم برای عشایر خواند و گفت: عشایر شرایط بسیار دشواری را می‌گذرانند و ما باید به دنبال راهکار جدیدی برای برطرف کردن مشکلات آنها باشیم.
وی خاطرنشان کرد : حاشیه نشینی کشور را فلج کرده است و برای ساماندهی سکونتگاه ها بخشنامه ای صادر شده که باید از این ظرفیت قانون بهره گرفت.
قندالی با اشاره به تسهیلات پیش بینی شده دولت از دستگاه های اجرایی استان خواست تا از ظرفیت منابع مالی برای خدمت به عشایر استفاده شود ؛ چرا که این اعتبارات برای سال آینده دو برابر خواهد شد.

وی بر بیمه اجتماعی، احداث راه دسترسی برای عشایر نیز تاکید و تصریح کرد: در بسیاری از مناطق عشایرنشین راه دسترسی وجود ندارد و دستگاه‌ها باید کمک کنند بتوانند آنها از این حق قانونی خود بهره مند شوند.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.