امید یوسفی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این سرشماری با حضور روزانه ۴۵ نفر محیط‌بان، کارشناس و علاقه‌مندان به حیات وحش و محیط زیست به مدت یک هفته انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه پستانداران شاخص این منطقه شامل «قوچ» و «میش ارمنی» و «کل و بز» هستند، گفت: این اقدام در راستای بررسی وضعیت گونه‌های تحت حفاظت، اطلاع از زاد و ولد گونه‌های شاخص و مقایسه آمار جمعیتی آنها نسبت به سال‌های قبل انجام می‌شود.

وی وجود دام‌های اهلی در منطقه و افزایش جوامع انسانی موجود را از مهمترین علل تعارض‌ها و علت تخریب زیستگاه‌های منطقه مراکان عنوان کرد و  افزود: وجود آتش‌سوزی‌های متعدد که در سال‌های اخیر در این منطقه رخ داده و به روز نبودن برخی تجهیزات از سایر مشکلات این منطقه است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون حدود هفت پاسگاه با حدود ۲۰ محیط‌بان در این منطقه وجود دارد، گفت: منطقه مراکان با کمبود شدید محیط‌بان نیز رو بروست که نیازمند افزایش این تعداد است.

رییس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست آذربایجان‌غربی بیان کرد: این منطقه دارای نقاط سخت‌گذر بوده و با توجه به غنای حیات وحش در منطقه، جهت حفاظت از آن نیازمند نیروی بیشتری برای حفاظت است.

«یوسفی»، با اشاره به ابزارهای نوین برای پایش منطقه گفت: پایش با دوربین‌های مدار بسته به وسیله نصب دکل‌ها، مسلح کردن محیط‌بانان و استفاده از پهباد و پیشرفته‌ترین تجهیزات جزو برنامه‌های این اداره برای ارتقای سطح امنیت آن ست.

وی با اشاره به سرشماری پرندگان نیز افزود: از دهم دیماه جاری به مدت ۲۵ روز و با ۲۵ نفر از کارشناسان و متخصصان محیط زیست سرشماری پرندگان در زیستگاه‌های آبی حایز اهمیت استان، آغاز می‌شود.

سرشماری حیات وحش شاخص در منطقه حفاظت شده مراکان به مدت یک هفته انجام می‌شود؛ منطقه حفاظت شده مراکان اولین منطقه حفاظت شده کشور به مساحت ۱۰۳ هزار و ۹۸۳ هکتار است که در شهرستان خوی واقع شده‌است.

وجود گونه‌های نادر گیاهی از جمله درختان جنگلی گلابی و رز وحشی منطقه را به یک منطقه غنی زیستی و حوضچه ژنتیکی کم نظیر در جهان تبدیل کرده‌است.

منطقه مراکان در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی خوی قرار دارد و جزو ۹۳ زیستگاه حیات وحش کشورمان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.