شهرهای "نیشابور، قوچان، ششتمد، گلبهار، شاندیز و رضویه" از مجموع ۷۵ شهر زیر پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در پی نزدیک به دو دهه تداوم پدیده خشکسالی و افت شدید سطح آبهای زیرزمینی در این استان ظرف سالهای اخیر بطور مداوم با تنش آب مواجه بوده‌اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی عصر سه‌شنبه در مراسم بهره‌برداری طرح آبرسانی به یکی از نقاط شهری در شهرستان سبزوار با حضور وزیر نیرو گفت: طرح آبرسانی به "ششتمد" با ۱۳۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری مشکلات ناشی از تنش آبی را در این شهر بطور کامل برطرف کرد. 
سید ابراهیم علوی افزود: به این ترتیب "ششتمد" از فهرست شهرهای درگیر با تنش آبی در خراسان رضوی خارج شده است.

وی در ادامه همچنین گفت: هم‌اینک ۳۱ شهر در استان خراسان رضوی در خصوص تامین آب "شرایط خاص" دارند. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی افزود: همچنین ۲۶ شهر در سطح این استان از نظر تامین آب مور نیاز شهروندان در "شرایط سر به سر" قرار داشته لذا نیازمند منابع جدید آب هستند.
وی به طرحهای فاضلاب در خراسان رضوی هم اشاره و بیان کرد: ۳۰ درصد از مجموع جمعیتی که در سطح استان زیر پوشش خدمات آب و فاضلاب قرار دارند هم‌اینک از مزایای شبکه  فاضلاب بهره‌مند هستند. 

علوی همچنین گفت: شاخص برخورداری شهروندان از خدمات شبکه فاضلاب در شهر سبزوار ۹۰ درصد است بدین معنا که هم‌اینک ۹ دهم از جمعیت ۲۴۷ هزار نفری این شهر در حال استفاده از مزایای شبکه فاضلاب شهری هستند.

وی افزود: به این ترتیب میزان برخورداری شهروندان سبزواری از شبکه فاضلاب سه برابر بیشتر از میانگین همین شاخص در سطح استان است. 
یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در ۷۳ شهر خراسان رضوی (به جز کلانشهر ۳.۵ میلیون نفری مشهد) زیر پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب هستند. ۳۰ درصد جمعیت زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی هم در هفت شهر از مزایای شبکه جمع‌آوری فاضلاب برخوردارند.

مرکز شهرستان ۳۰۶ هزار نفری سبزوار در فاصله ۲۳۷ کیلومتری غرب مشهد واقع است. ۷۸ هزار نفر از جمعیت سبزوار در ۲۲۲ روستای این شهرستان سکونت دارند. شهرستان سبزوار مرکب از سه بخش مرکزی، ششتمد و روداب است. 

۲۴۷ هزار نفر در شهر سه هزار و ۷۵۴ هکتاری سبزوار سکونت دارند. ۸۰۰ هکتار از این وسعت سکونتگاه غیررسمی یا حاشیه شهر محسوب می شود که ۲۰ درصد جمعیت شهر سبزوار را در خود جای داده است. به این ترتیب سبزوار پس از مشهد رتبه دوم حاشیه‌نشینی در  استان خراسان رضوی دارد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.