قصه مواجهه هنرمند معاصر با زمانه دهشتناک ، صداهای آزار دهنده پیرامون، و تلاش برای ساختن جهانی نو از آواها . حکایت بر آمدن از تاریکی و نور تاباندن به دنیای تیره و تار پیرامون.

تالار شهر رشت در هوای بارانی شب سیزدهم آذر شاهد هنرنمایی فرمهر بیگلو یکی از نوازندگان بنام ویولن کشور بود.

فرمهر بیگلو نوازندگی ویل را از 9 سالگی آغاز کرد . سال 94 شروع به تحصیل رشته نوازندگی موسیقی کلاسیک در دانشگاه تهران کرد و از محضر استادانی چون طاها عابدیان، کریستین شولتز، عادل پورصمدی، پندار پارسی، ایمان فخر و گئورک هامان بهره جسته . وی در بسیاری از فستیوالها و ارکسترهای ایرانی و خارجی هنرنمایی کرده است .

فرمهر بیگلو در این برنامه قطعات آفروچ از شروین عباسی، ویلن و تیپ  از سارا نسیمی و لودوس کنسونوس از آیدین صمیمی مفخم را به چیره دستی برای حاضران نواخت.

قطعات همگی رویکردی نو به موسیقی داشتند و در زمره موسیقی معاصر می گنجیدند.

*خلق دنیای جدید اصوات

صاحب نظران موسیقی معاصر را  موسیقی‌ای می دانند که توسط موسیقی‌دانانی نوشته - خلق می‌شود که به دنبال نوآوری، کشف و خلق دنیای جدید اصوات هستند و در آخر، شنونده را به شنیدن موسیقی‌شان دعوت می‌کنند.

برنامه بخشی از جلسات اجرا و نقد موسیقی نوگرایانه برگزار شده توسط بنیاد فرهنگی الف بود.

پس از ویلن نوازی بیگلو گروهی از کارشناسان به بحث در خصوص موسیقی معاصر ، ویژگی ها ، کارکردهای آن و تحلیل قطعات نواخته شده پرداختند.

نیما عطرکار روشن گفت : یک سری از آثار موسیقی نه برای التذاد بلکه نوشته می شوند برای این که به انها گوش بسپاریم ، مثل یک مقاله علمی بخوانیمشان ، از طریق آنها بفهمیم یک آهنگساز جهان را چگونه می بیند و با جهانی که برایمان به تصویر می کشد آشنا شویم.

وی اظهار داشت: در مواجهه با این نوع موسیقی اگر مخاطب پیش زمینه هایش را کنار بگذارد می تواند با اثر ارتباط برقرار کند.

*ناآشنایی مردم با موسیقی معاصر  

ارشیا صمصامی نیا آهنگساز مطرح کشور نیز در ادامه ضمن تحلیل قطعات موسیقی اجرا شده گفت : مساله مهم این است که موسیقی معاصر اندازه ای که ما در زندگی روزمره موسیقی پاپ و حتی کلاسیک می شنویم پخش ، شنیده و تبلیغ نشده است.

وی افزود: در بعضی کشورها رویدادهای موسیقی متنوعی برگزار می شود مردم انتخاب می کنند که مثلا اپرا ببیند یا به موسیقی کلاسیک یا معاصر گوش دهند و حتی در تلویزیون در کنار موسیقی کلاسیک، پاپ، راک موسیقی معاصر را پخش می کنند  ولی در کشور ما  این اتفاق نیفتاده است.

وی با اشاره به انتزاعی بودن موسیقی خاطرنشان کرد: نشست های الف می تواند یک اتفاق در مسیر شناساندن و آشنایی مخاطبان با موسیقی معاصر باشد.

شروین عباسی از آهنگسازان حاضر در گفت و شنود اظهار داشت : حافظه شنیداری و دیداری ما با هم متفاوت است .درست است موسیقی معاصر هنر است اما گوش باید آموزش ببیند.

این هنرمند عرصه موسیقی تصریح کرد :صداهای موسیقی معاصر در حافظه شنیداری و جمعی ما موجود نیست .


 

*الف قامت فرهنگ

بهنام شهبازی از مجریان برنامه در خصوص فعالیتهای بنیاد الف گفت : نشست های الف برنامه ی دنباله داری با محوریت موسیقی نوگرای ایرانی است که در راستای گسترش موسیقی معاصر در ایران از سال 1397 آغاز به فعالیت کرد .

وی افزود: با توجه به عدم اتخاذ رویکردی در خور و موثر به مسئله ی موسیقی معاصر در فضاهای آکادمیک کشور ، الف می کوشد این کمبود را جبران کند.

بنیادالف در دومین سال فعالیت خود در تلاش است با گسترش این برنامه ها فرصت را برای شمار بیشتری از آهنگ سازان معاصر ایرانی مهیا کند. در هر یک از این نشست ها مجموعه از آثار آهنگسازان موسیقی معاصر ایرانی اجرا و توسط جمعی از متخصصان به تحلیل و بررسی گذاشته می شود.

این دومین برنامه از مجموعه برنامه های بنیاد الف در گیلان بود.

در خروج از تالار با تجربه ای جدید از موسیقی به این سخن حضرت مولانا می اندیشم که هین سخن تازه بگو تا دو جهان تازه شود. وارهد از حد جهان بی حد و اندازه شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.