بیژن عباسی در رودسر طی گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود : از میراث طبیعی کشور نیز باید مانند میراث فرهنگی و آثار تاریخی حمایت کیفری صورت گیرد ، حال آنکه اگر کوه و یا تالابی که ثبت ملی دارد، مورد تعرض قرار گیرد قوانینی برای مجازات دیده نشده است تا با کسانی که مرتکب جرم علیه میراث طبیعی می شوند براساس قانون برخورد شود.

وی اظهارداشت : کنوانسیون بین المللی درباره حفاظت میراث فرهنگی و طبیعی در جهان وجود دارد که ایران ۴۵سال پیش( سال ۱۳۵۳) به آن پیوسته و در حوزه داخلی وضع قوانین ، مقررات ، مطالعه و پژوهش ، شناسایی ،مستندسازی ، ثبت، حفاظت،تعیین حدود و حریم آثار طبیعی و تعیین ضوابط حفاظتی از آنها برعهده وزارت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گذاشته شده است.

 این حقوقدان و دانشیار دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: آنچه در میراث طبیعی و آثار فرهنگی در کنار قانون ، مجازات و برخوردهای قانونی مهم است ، معرفی این آثار به عنوان هویت ، تاریخ ،گذشته و ریشه های یک قوم و ملت است که با فرهنگ سازی باید خود مردم به حفظ آنها کمک کنند که  در آن صورت از این آثار حمایت بیشتری خواهد شد.

 معاون پژوهش و ترویج قانون اساسی معاونت حقوقی رییس جمهوری تاکید کرد: توجه دادن بیشتر و حساس کردن افکار عمومی و مردم نسبت به اهمیت این میراث طبیعی در این حوزه مهم است تا در کنار دولت و دستگاه های اجرایی از این آثار حفاظت کنند و بدانند که در نهایت این منابع و آثار ارزشمند طبیعی به خود آنها تعلق  دارد و گذشته ، تاریخ و فرهنگ مردم به حساب می آیند.

وی یادآورشد : در کنار میراث فرهنگی یعنی آثار تاریخی و  معنوی،  ثبت میراث طبیعی موضوعی جدید است که از سال گذشته در کشور ما شروع شده و تاکنون در بعد جهانی دو اثر شامل کویر لوت در سال گذشته و یکی هم جنگل های هیرکانی در سال جاری در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

رییس هیات مدیره انجمن میراث فرهنگی و طبیعی گیلان با اشاره به ثبت سماموس و دیگر میراث طبیعی گیلان نیز افزود: جشن ثبت قله سماموس به عنوان یک اثر طبیعی برای اولین بار در کشور در گیلان برگزار می شود که امیدواریم درسایر مناطق و شهرستان ها که آثار طبیعی معرفی و ثبت ملی می شوند هم جشن برگزار کنند تا مردم بیشتر به اهمیت این آثار پی ببرند.

وی اظهارداشت : همه این تلاش ها در جهت حفاظت از میراث طبیعی کشور است تا همه استان ها فعال شده و با تشکیل تشکل های مردم نهاد نسبت به ثبت و حفاظت آثار طبیعی کشور تلاش کنند تا گردشگری در مناطق مختلف کشور رونق گیرد و بدنبال آن کسب و کارهای وابسته از رونق بیشتری برخوردار شود و برای مردم درآمدزایی داشته باشد.

وی ادامه داد: درباره ثبت میراث طبیعی در ششم شهریور امسال جلسه ای در شورای ثبت کشور در بندرانزلی تشکیل شد که در این  جلسه ۱۹ اثر میراث طبیعی در گیلان به ثبت رسید که انجمن حمایت  از میراث فرهنگی و طبیعی  گیلان نقش عمده ای در ثبت این آثار داشت.

وی گفت: این انجمن پرونده ثبتی خیلی از آثار طبیعی از جمله کوه سماموس را در قالب ۷۰صفحه  و پرونده رویشگاه گل گاو زبان طبیعی رودسر تهیه کرد و با ارایه آن این دو اثر در فهرست آثار ملی در شورای میراث ثبت طبیعی کشور ثبت شدند .

جشن ثبت ملی کوه سماموس بزرگترین قله استان گیلان همراه با تجلیل از تعدادی از خادمان میراث فرهنگی شهرستان رودسر با حضور مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی گیلان ، فرماندار رودسر و نماینده مردم رودسر در مجلس شورای اسلامی ، کارشناسان میراث فرهنگی ، استادان دانشگاه و جمعی از مردم رودسر روز پنجشنبه در مجتمع فرهگی و هنری شهید آوینی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزارشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.