روستای مهرگرد از توابع شهرستان سمیرم به‌عنوان روستای ملی صنایع‌دستی در رشته «بافته‌های داری» انتخاب شد.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، فریدون اللهیاری گفت: روستای «مهرگرد» در جنوب استان اصفهان و در مسیر ییلاق و قشلاق ایل قشقایی واقع‌شده است. این روستای زیبا در دامنه‌های سلسله جبال سترگ زاگرس، از سده‌های گذشته کانونی مهم در راستای توسعه و ترویج صنایع‌دستی روستایی و عشایری به‌ویژه بافته‌های داری ازجمله قالی‌بافی، گلیم‌بافی و گبه‌بافی بوده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان ادامه داد: در حال حاضر از مجموع 285 خانوار ساکن در روستای مهرگرد بیش از 200 نفر در کارگاه‌های بافته‌های داری این روستا مشغول به فعالیت هستند و هم‌اکنون 160 نفر در کارگاه‌های خانگی و 40 نفر در کارگاه‌های تولیدی این روستا به تولید صنایع‌دستی اشتغال دارند.
وی افزود: نظر به اینکه بخشی از اقتصاد مردم روستا به کشاورزی اختصاص داشته، تلاش کرده‌ایم تا در سال‌های اخیر بسیاری از مردم به‌ویژه جوانان روستا و عشایر منطقه به سمت گردشگری و صنایع‌دستی نیز سوق داده شوند از این روز پرونده ثبت ملی این روستا با مشارکت معاونت صنایع‌دستی اداره کل و اداره میراث فرهنگی شهرستان سمیرم و با مساعدت‌های مردم و مسئولان شهرستان تدوین و امروز این روستا در سومین نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی به‌عنوان روستای ملی صنایع‌دستی در حوزه بافته‌های داری انتخاب شد.
 جعفر جعفرصالحی، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان نیز در رابطه با سایر پرونده‌های ثبت ملی و جهانی استان اصفهان در حوزه صنایع‌دستی اظهار کرد: اصفهان در سال 1394 با تصویب شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی کشور به‌عنوان دومین شهر جامع صنایع‌دستی جهان و طی دو سال گذشته به ترتیب شهرستان شهرضا و کاشان به‌عنوان شهر ملی سفال و شهر ملی نساجی سنتی انتخاب شدند.
جعفرصالحی با اشاره به پرونده‌های در دست تهیه جهت ثبت ملی و جهانی مناطق مختلف استان در حوزه صنایع‌دستی گفت: پرونده‌های شهرستان گلپایگان به‌عنوان شهر ملی «منبت»، شهر خورزوق از توابع شهرستان برخوار به‌عنوان شهر ملی «قلمکار» و روستای محمدآباد از توابع شهرستان آران و بیدگل به‌عنوان روستای ملی «پلاس بافی» در دست تدوین و یا آماده ارائه به معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی کشور است و پرونده شهر کاشان به‌عنوان شهر جهانی در حوزه نساجی سنتی نیز در حال تدوین است.
فعالان صنایع‌دستی روستای ملی مهرگرد دارای 4 نشان بین‌المللی و 28 نشان ملی صنایع‌دستی هستند و از نکات جالب‌توجه در تولیدات صنایع‌دستی مردم و عشایر این روستا، تهیه رنگ نخ‌ بافته‌های خود به‌صورت طبیعی است. جالب‌تر اینکه طرح‌های بافته‌های داری مردم این روستا به‌صورت ذهنی و عمدتاً برگرفته از طبیعت زیبا و فرهنگ غنی عامه مردم است.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.