مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان از انتخاب روستای مهرگرد از توابع شهرستان سمیرم در جنوب استان اصفهان به عنوان روستای ملی صنایع دستی در رشته "بافته‌های داری" خبر داد.

به گزارش ایلنا از اصفهان؛ فریدون الله یاری افزود: با باتوجه به اینکه روستای "مهرگرد" در جنوب استان اصفهان و در مسیر ییلاق و قشلاق ایل قشقائی واقع شده، این روستای زیبا (که در دامنه های سلسله جبال سترگ زاگرس قرار دارد) از سده های گذشته کانونی مهم در راستای توسعه و ترویج صنایع دستی روستائی و عشایری به ویژه بافته های داری از جمله: (قالی بافی، گلیم بافی و گبه بافی) در محور جنوب استان اصفهان بوده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر از مجموع 285 خانوار ساکن در روستای مهرگرد بیش از 200 نفر در کارگاه های بافته های داری در این روستا مشغول به فعالیت هستند به گونه‌ای  که هم اکنون 160 نفر در کارگاه های خانگی و 40 نفر در کارگاه های تولیدی این روستا به تولید صنایع دستی اشتغال دارند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان تصریح کرد: با عنایت به اینکه بخشی از اقتصاد مردم روستا به کشاورزی اختصاص داشته، تلاش کرده‌ایم تا در سالهای اخیر بسیاری از مردم به ویژه جوانان روستا و عشایر منطقه به سمت گردشگری و صنایع دستی نیز سوق داده شوند، به همین خاطر پرونده ثبت ملی این روستا با مشارکت معاونت صنایع دستی اداره کل و اداره میراث فرهنگی شهرستان سمیرم و با مساعدت‌های مردم و مسئولان شهرستان تدوین و این روستا در سومین نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی به عنوان روستای ملی صنایع دستی در حوزه بافته‌های داری انتخاب شد.

با توجه به انتخاب اصفهان به عنوان دومین شهر جامع صنایع دستی جهان در سال 1394، طی دو سال گذشته به ترتیب شهرستان شهرضا به عنوان شهر ملی سفال و شهرستان کاشان به عنوان شهر ملی نساجی سنتی انتخاب شد.

هم اکنون فعالان صنایع دستی روستای ملی "مهرگرد" دارای 4 نشان بین‌المللی و 28 نشان ملی صنایع دستی هستند  و برخی فعالان صنایع دستی این روستا از سابقه فعالیت 40 ساله در حوزه صنایع دستی روستائی و عشایری برخوردارند.

از نکات جالب توجه در تولیدات صنایع دستی مردم و عشایر این روستا، تهیه رنگ نخ‌های بافته‌های خود به صورت طبیعی بوده و  اینکه طرح های بافته‌های داری مردم این روستا به صورت ذهنی و عمدتا بر گرفته شده از طبیعت زیبا و فرهنگ غنی فولکلوریک مردم است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.