به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، حمید یزدانی عصر یکشنبه در گفت‌وگویی اظهار داشت: طی همکاری اطلاعاتی با مراجع انتظامی راهجرد قم وقوع یک فقره حفاری غیرمجاز  به‌قصد کشف اموال تاریخی و فرهنگی نزدیک روستای دیزیجان بخش سلفچگان به‌صورت ویژه در دستور کار یگان حفاظت میراث فرهنگی استان قم قرار گرفت.

وی افزود: طی عملیات صورت گرفته در این منطقه یک مورد حفاری به عمق حدود پنج‌متر صورت گرفته بود که ۶ نفر دستگیر و به همراه ضبط آلات و ادوات حفاری شامل یک دستگاه فلزیاب، بیل و کلنگ و طناب، جهت سیر مراحل قانونی تحویل پاسگاه راهجرد شدند.

سلفچگان یکی از شهرهای قم می‌باشد که بیش از ١٠ هزار نفر جمعیت و تا مرکز شهرستان ٤٠ کیلومتر فاصله دارد. این بخش دارای دو دهستان راهجرد و نیزار می‌باشد. بخش سلفچگان با داشتن منطقه ویژه اقتصادی و شهرک صنعتی از اهمیت خاصی برخوردار است. در این منطقه که حدود ٢ هزار هکتار وسعت دارد، بیش از ٦٠ کارخانه و بخشهای اقتصادی فعالیت می‌کند. 

مدیرکل میراث فرهنگی قم تصریح کرد: هرگونه کاوش و حفاری غیرمجاز برای دستیابی به اشیاء تاریخی برابر ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی ممنوع بوده و مرتکب به حبس و ضبط اشیاء مکشوفه محکوم می‌شود.

یزدانی در پایان از مردم قم خواست تا برای حفظ میراث فرهنگی استان، گزارش اقدام‌های مشکوک در اطراف محوطه‌های تاریخی و تپه‌های باستانی را به فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی قم به شماره‌های ۳۷۷۴۰۴۹۲ و ۳۷۷۳۸۱۹۹ اعلام کنند یا از طریق سامانه جامع ارتباط تلفنی ۰۹۶۶۲ یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی اطلاع دهند تا نیروهای یگان در اسرع وقت حضور پیدا کنند و مانع حفاری‌های غیرمجاز شوند.

استان قم دارای حدود ۳۶۵ اثر تاریخی به ثبت رسیده می‌باشد. 

موزه‌های قم در روزهای تاسوعا و عاشورا تعطیل است

مدیرکل میراث فرهنگی استان قم همچنین گفت: موزه‌های تحت نظارت این اداره کل روزهای ۱۸ و ۱۹ شهریورماه هم‌زمان با تاسوعا و عاشورای حسینی تعطیل است.

یزدانی با اعلام این خبر افزود: شهر قم ازنظر فرهنگی کانون جهان تشیع است و مراسم سوگواری‌ اهل‌بیت (ع) در این شهر باشکوه فراوانی برگزار می‌شود که آن را از سایر شهرها متمایز می‌کند.

موزه‌های حرم حضرت معصومه(س)، گنجینه آثار مراجع عظام تقلید در خیابان معلم، مردم‌شناسی در خانه تاریخی زند، باغ گنبد سبز در خیابان شهید روحانی و خانه تاریخی ملاصدرا در بخش کهک ازجمله موزه‌های استان قم است. 

۱۱۷۵/ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.