به گزارش خبرنگار ایرنا، نادر جهان آرای عصر روز چهارشنبه در مراسم گرامیداشت زنده یاد پروفسور فضل الله رضا در مسجد قدس رشت افزود: پروفسور رضا دانشمندی که همواره وسعت دید و تلاش او وسیع تر از جغرافیای طبیعی، شهر، استان و کشور و در نهایت در سطح جهانی بود آنگونه که می توان گفت ، در وسعت زمان و مکان نمی گنجید.

وی اظهار داشت: نکته بسیار مهم آن است که وسعت جغرافیای فرهنگی پروفسور فضل الله رضا عین آنکه عمیق و ریشه در خانواده بزرگ نیاکان او که از بزرگان دینی رشت در گذشته داشت، همواره عطر خوش گیلانی و مهربانی های مردمان خونگرم این دیار را داشت.

وی افزود : بی شک تعداد زیادی از فرهنگیان حاضر در این جمع،در آخرین سفری که این دانشمند برجسته به گیلان داشت به یاد دارند که رفتارهای پاک و بی نظیر او تا چه حد ریشه در فرهنگ گیلان داشت.

وی بیان داشت: تلاش های بی وقفه پرفسور رضا در عرصه علمی و فرهنگی بویژه تالیفات و تاثیرگذاری محتواهای تهیه شده توسط او و خدماتی که داشته ، همیشه ماندگار است.

جهان آرای اضافه کرد: این دانشمند در زمینه خیرخواهی خوشنام بودو کارها و تلاش های خوبی در مجمع خیرین مدرسه ساز استان گیلان داشت.

مراسم گرامیداشت زنده یاد پرفسور فضل الله رضا امروز در هفتمین روز درگذشت این دانشمند از سوی آموزش و پرورش گیلان با حضور ارسلان زارع استاندار و جمعی از مسئولان استان برگزار شد.

پروفسور فضل الله رضا، دانشمند برجسته ایرانی در حوزه مهندسی برق و ریاضیات اخیرا در سن ۱۰۵ سالگی بدرود حیات گفت.

پروفسور فضل الله رضا متولد ۱۲۹۳ در شهر رشت ، تنها فارغ التحصیل دوره اول دانشکده فنی دانشگاه تهران بود که پس از گذراندن دوران کارشناسی در رشته مهندسی برق، سال ۱۳۲۴ مدرک کارشناسی ارشد را از دانشگاه کلمبیا در آمریکا و دکترای خود را در رشته مهندسی برق از دانشگاه مؤسسه تکنولوژی نیویورک (دانشگاه نیویورک فعلی) دریافت کرد.

این استاد دانشگاه و چهره ماندگار، رئیس اسبق دانشگاه تهران و دومین رییس دانشگاه صنعتی شریف و  مدتی نیز سفیر سابق ایران در یونسکو بود، این دانشمند برجسته در کانادا اقامت داشت و از سال ۱۳۵۷ استاد دانشگاه‌های کنکوردیا در مونترئال در کبک کانادا و دانشگاه مک‌گیل مونترئال بود.

پروفسور رضا از پایه‌گذاران نظریه اطلاعات و مخابرات در جهان است و تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه و ارسال حداکثر اطلاعات در کانال‌های مخابراتی نویزدار داشته و درباره اطلاعات و فرایندهای تصادفی، سیستم‌های خطی آنالیز عمومی، نظریه سیستم‌ها و مدارها، نظریه کنترل سیستم‌های پویا، فضاهای خطی، انتقال و تلفات انرژی در شبکه‌ها تحقیقات مهمی انجام داده ‌است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.