مهدی صفایی که مستند زندگی اش به سینما حقیقت راه یافته، روز پنجشنبه در حاشیه بر پایی اجلاس در گفت و گو اختصاصی با ایرنا توضیح می دهد: خوش پوشی با گران پوشی متفاوت است در حالیکه امروز چنین جا افتاده که برند پوشی معیار خوش پوشی است و این در حالیست که هر فردی می تواند با آشنایی به فرهنگ رنگ و پوشش نمادی از زیبایی و جذابیت باشد .
وی که از استادان دانشگاه در حوزه استراتژی کسب و کار در دانشگاه خیابانی هست ادامه می دهد: جایگاه مد و لباس در کشور برخلاف اینکه بسیار می تواند جذاب و قابل تامل باشد خیلی مورد توجه نیست.
وی اضافه می کند: هنوز ما زمانی که در ارتباط با مد لباس زنان و مردان جامعه حرف می زنیم نگاهمان به سه رنگ خنثی مشکی ،طوسی و سفید منعطف می شود و خیلی وقت ها خودمان در این حوزه دچار خودسانسوری می شویم و احساس می کنیم جامعه رنگ های جذاب را نمی پذیرد.
صفایی با بیان اینکه هشتمین باراست که در ارتباط با مد و لباس در حوزه آموزش شرکت می کنم توضیح می دهد: احساس می کنم جایگاه مد و لباس در کشور کمرنگ است و حسم اینست که یک بازار بسیار بکر و در عین حال بسیار پر تجارت و پر پول به نام مد و لباس در کشور وجود دارد که هم سبک جذابیست و هم متاسفانه می تواند مورد سوء استفاده واقع شود.
وی ادامه می دهد: فکر می کنم اگر چارچوبی در این حوزه ایجاد شود زمینه برای موفقیت افراد مورد تایید و صاحب نظر باز می شود.
وی تصریح کرد: نگاه من اینست که مردم تشنه اتفاقاتی در حوزه مد و لباس هستند و آن قدر در این حوزه نگاه اندک است که هنوز سایت یا ماخذ درستی نداریم که رنگ را آموزش دهد.
صفایی با بیان اینکه نمی توان از تاثیر رنگ بر روی تفکر و احساس  آدمیان گذشت،ادامه می دهد : نحوه لباس پوشیدن شخصی است اما می توان با آموزش در این حوزه بر کیفیت زندگی افزود و حتی طراحی یک برنامه جذاب مانند یک نمایش مداوم می تواند ذهن طراحان و مردم را باز کند. 
وی با بیان اینکه برخی شهرها و استان های کشور مانند کردستان و ترکمن صحرا شهر رنگ هاست می گوید: شاید این موضوع که رنگ روی تفکر و روی ارتباطات اجتماعی ما تاثیر گذار است و می تواند چهره بهتری به  محل سکونت ما ببخشد ، توجه نشده است.
صفایی می گوید :متاسفانه احساس می کنم چشمان ما به رنگ های خنثی عادت کرده و افرادی که غیر این می پوشند برای ما زیادی جلب توجه می کنند ؛اما نمی دانیم انرژی که از رنگ ها می گیریم چقدر می توانند در زندگی ما تاثیر بگذارد ؛برای نمونه وقتی به یک مراسم ختم دعوت می شویم بدلیل استفاده یکدست از رنگ مشکی ناخودآگاه حسی از غم بر ما مستولی می شود .
وی ادامه می دهد : موضوعات زیادی هست که در حوزه مد و لباس بر آن تمرکز نکردیم و من چون تخصصم تجارت است به دانشجویان می گویم آن قدر فضای بکر در حوزه مد و لباس زیاد است که وقتی نوآوری در این حوزه صورت می گیرد همه می گویند این که کاری نداشت!ولی تفاوت در نگاه است.
وی تاکید می کند: اتفاقی که درحوزه مد و لباس می تواند بیفتد اتفاقی شاهکار است اما با تکیه بر این موضوع که فضا را برای هم باز کنیم و احساس نکنیم کسی که در حوزه ای وارد می شود جای ما را می گیرد .
این کارآفرین برتر کشور می گوید: متاسفانه آنانی که در حوزه مد وارد می شوند اغلب هم را نفی می کنند و رو به روی هم قرار می گیرند در حالی که می توانند کنار هم باشند ؛ حال آنکه این عرصه ،بازار بی نظیری است و همه می توانند در کنار هم باشند و در همه جهان می بینید که برندهای مختلف در کنار هم هستند .
وی تصریح  کرد: بازار رقابت موجب شکوفایی و بزرگی می شود تا زمانی که احساس کنیم خودمان تنهاییم اتفاق بزرگی رخ نخواهد داد.
وی می گوید: هر اتفاقی در حوزه مد و لباس قابل تقدیر است؛ اجلاس مد رشت اتفاق خوبی است و بهتراست روند اجرای این برنامه ها تسهیل شود تا جایگاه برای تجارت و مردم راحت تر می شود چون الان وقتی یک نفر در کشور می خواهد وارد عرصه تجارت شود بقدری سنگ اندازی بسیار است که ۸۰ درصد سرمایه گذاران بین کار متوقف می شوند در حالی که می توان خیلی کسب و کارها بهتر و راحت ترانجام شود.

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز بر ضرورت تطبیق طراحی مد و لباس با فرهنگ دینی و اسلامی تأکید کرد و گفت: نباید اجازه داد الگوهای بیگانه جایگزین پوشاک اسلامی شده و بر پوشش جوانان تأثیرگذار باشد.
سید امیر مصباح در یک گفت و گویی برپایی اجلاس کارآفرینی در حوزه تخصصی مد و لباس دراستان را از سوی بخش خصوصی اقدامی ارزشمند توصیف کرد و گفت: در حوزه طراحی لباس و وضعیت پوشاک اجتماعی در شرایط بحرانی قرار داریم، نمی‌توان پشت دیوار مرزها ماند، در عصر جهانی شدن اشتراکاتی در ایده‌ها و سلایق ایجاد می‌شود اما در نهایت هر کشوری بر مبنای پایه‌های فرهنگی و اجتماعی خود ایده‌ها را به‌کارگیری کرده و بومی‌سازی می‌کند.

مصباح بر ضرورت تطبیق طراحی مد و لباس با فرهنگ دینی و اسلامی تأکید کرد و گفت : نوع پوشش ظاهری، هویت فکری و عقیدتی یک ملت را نشان می‌دهد و نباید اجازه داد الگوهای بیگانه جایگزین پوشاک اسلامی شده و پوشش جوانان ما مطابق با پوشاک غربی باشد.
وی گفت: طراحی لباس باید مرتبط با فرهنگ دینی و مطابق با ذائقه جوانان باشد تا بتوان پوشاک اسلامی را در جامعه‌ای که هدف هجمه فرهنگی دشمن در راستای تضعیف آموزه‌های دینی است، بیشتر ترویج داد.
مصباح خاطرنشان کرد: طراحی‌ها علاوه بر تنوع و زیبایی باید الهام گرفته از نقش‌های بومی و فرهنگ اسلامی باشند تا بتواند مانعی برای طرح‌های وارداتی و استفاده مردم به‌ویژه جوانان از آن شود.

 سیده مرسده میرسنبل دبیر اجرایی اجلاس یادشده نیز گفت: این اجلاس باحضور۱۱ استان کشور به میزبانی استان گیلان برگزار می‌شود.

وی، ایجاد فضای مناسب برای انتقال و تبادل دانش در حوزه مد و لباس کشور، توسعه فضای تعامل و همکاری بین دست‌اندرکاران و فعالان این حوزه، ایجاد فضایی برای بهره‌مندی مخاطبان از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در صنعت پوشاک و نساجی را از مهم‌ترین اهداف برگزاری این اجلاس اعلام کرد.
وی با بیان اینکه گیلان روزی مهد نساجی کشور بوده و دارای بهترین شرایط برای استقرار واحدهای نساجی است، افزود: شبکه‌سازی بین طراح، پوشاک و صنعت نساجی از ضروریات این حوزه است که باید عملیاتی شود.
وی با بیان اینکه طراحی لباس هنر نیست بلکه صنعت است، اظهار داشت: طراحی صنعتی پویاست و برگزای این اجلاس این هنر را به سمت صنعتی بودن سوق می‌دهد.
وی از شرکت اتحادیه‌های پوشاک و انجمن‌های نساجی ۱۱ استان کشور در این اجلاس خبر داد و افزود: شناسایی، معرفی، تعامل و مشارکت مؤسسات، اصناف، سازمان‌ها، نهادها، ارگان‌ها، مراکز علمی آموزشی فعال، در زمینه مد و لباس، کمک به پیوستن حلقه‌های مرتبط حوزه مد و لباس و نساجی با همکاری طراحان، تولیدکنندگان صنوف وابسته مد، لباس و نساجی از دستاوردهای این اجلاس است.
میرسنبل با اشاره به حضور شرکت ایران جک در اجلاس، گفت: ایران جک نماینده انحصاری ماشین‌آلات دوخت و خیاطی است که از چرخ‌های جدید خود در این اجلاس رونمایی می‌کند.
وی ضمن قدردانی از همکاری بنیاد ملی مد و لباس در برگزاری اجلاس به محورهای آموزشی آن اشاره و بیان کرد: سمینار آموزشی «مدیریت مد، پوشاک و نساجی» با سخنرانی وحید محمدی رییس دانشکده نساجی قائمشهر، «بازاریابی و فروش موفق در ایجاد برند» با سخنرانی کامران صحت دکترای مدیریت بازرگانی، «رویکرد و الزامات ایزو۹۰۰۱» با سخنرانی وحید مشیرنیا مشاور ارشد توسعه کسب و کار و کارآفرینی و «استراتژی کسب و کار در دانشگاه خیابانی» مهدی صفایی کارآفرین برتر ایران در هشت دوره و طراحی با نرم‌افزار ایران جک از کارگاه‌های آموزشی این اجلاس یک روزه است.
نخستین اجلاس یک روزه کارآفرینی ملی مد، پوشاک و نساجی، امروز( پنجشنبه) در تالار مرکزی شهر رشت در حال برگزاری است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.