در روزگاری که همه چیز رنگ و بوی سیاسی می گیرد نگاه ویژه فرماندار شهرستان لاهیجان به کتاب و کتابخوانی و تبدیل اصلی ترین کانون سیاسی شهرستان به مرکزی برای کتاب و کتابخوانی و فعالیت های فرهنگی ،نویسندگان ، شاعران و علاقه مندان به فرهنگ کتابخوانی را در سالن اجتماعی شهید کریمی فرمانداری لاهیجان گردهم آورد تا در معرفی بهترین کتاب ها با فرماندار این شهرستان هم آوا شوند.

در این گردهمایی  تحت عنوان نشست کتابخوان با همت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان  با حضور مردم ، مسئولان و چهره های فرهنگی این  شهرستان  ، شش کتاب ارزشمند در حوزه های مختلف معرفی و خوانش شد.

در صف کتابخوان ها و معرفی کنندگان کتاب این گردهمایی سمانه حسینی بخشدار مرکزی و فرماندار شهرستان لاهیجان قرار داشتند که هر دو به زیبایی توانستند دو کتاب  را  معرفی کنند که این موضوع بیش از همه مورد توجه حاضران قرار گرفت.

بخشدار مرکزی لاهیجان کتاب تراژدی تنهایی که توسط یک نویسنده خارجی  درباره زندگی ،سابقه خانوادگی و شخصیتی دکتر محمد مصدق  و علت موفقیت و شکست های  این سیاستمدار نامدار دوره پهلوی  نوشته شده است را معرفی و  خواندن آن را برای شناخت تاریخ سیاسی معاصر کشور توصیه  کرد.

احمد پرمهر یکی از نویسندگان لاهیجانی و رییس انجمن گیلکی شعرگیلان در این نشست از ادبیات و زبان گیلکی به عنوان یک هویت سخن به میان آورد و از شعر نیمایی تا هساشعر در ادبیات گیلکی و توانایی ادبیات گیلکی در شرق گیلان حرف زد.

آرمان کوچکی یکی دیگر از فعالان عرصه هنری به معرفی کتاب  پژوهشی در اساطیر ایران اثر زنده یاد مهرداد بهار پرداخت و آن را یک اثر با ارزش از بین ده ها اثرمحققان و پژوهشگران غربی و داخلی ذکر کرد که در باره پیشینه تاریخی و فرهنگی ایران زمین نوشته شده است و با خواندن این کتاب می توان از زندگی نامه زرتشت ،تاریخ پهلوانان اساطیری و فرهنگ گذشته ایران بیشتر شناخت پیدا کرد.

مسعود تاکی، مسئول انجمن ادبی و شاهنامه خوانی کتابخانه های عمومی شهرستان لاهیجان با معرفی کتاب گردونه روزگار(گفت و شنود با خانم دکتر شیرین بیانی و همسر دکتر اسلامی ندوشن ) نوشته کریم فیضی و خواندن بخشی هایی از آن همگان را به خواندن آن تشویق کرد.

نگار نادری رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان نیز با معرفی کتاب آدم آدم است اثری از نویسنده معروف آلمانی برتولت برشت به تشریح دیدگاه جهانی نویسنده پرداخت، وی تاکید کرد نویسنده در  این کتاب  به ذات و هویت انسانی می پردازد و این فکر آن را به یک اثرماندگار در جهان تبدیل کرده است.

فرماندار لاهیجان از مهمترین کارکردهای برگزاری محافل کتابخوانی را افزایش سطح آگاهی های اجتماعی و دایره واژگان حاضرین  عنوان کرد. سیداسماعیل میرغضنفری گفت: فرهنگ و توانایی های علمی و اندیشه لاهیجان در زیر نام چای پنهان است و این شهر دارای سابقه طولانی در کتاب و کتابخوانی است که باید بیشتر شناخته شود.

وی اظهار داشت: لاهیجان فقط کاشف السلطنه ندارد لاهیجان حزین لاهیجی هم دارد و شاید خیلی از لاهیجانی ها بزرگان خود را نمی شناسند.

فرماندار شهرستان لاهیجان در این جلسه کتاب حسین علی نوشته م موید (محمدحسین مهدوی از نویسندگان معروف و پیشکسوت لاهیجانی) را معرفی کرد و یادآورشد: این کتاب به سبکی کاملا جدید و با ادبیاتی دیگر حادثه کربلا و امام حسین (ع) را به تصویر می کشد که می تواند هم کتاب مرجع باشد و هم کتابی است که پله پله خواننده را با سیدالشهداء آشنا می کند.

وی یادآورشد: برای خواندن این کتاب باید نویسنده را شناخت،زیرا نویسنده کتاب از انسان های عاشق است بویژه به اباعبدالله عشق می ورزد و عشق در خاندان عصمت و طهارت در وجود او نهادینه شده است.

وی اظهارداشت : ایشان با علم و تحقیق به شناخت امام حسین(ع) نرسیده است بلکه با عشق و دل به این درجه رسیده  و این کتاب را به رشته تحریر در آورده است.

میرغضنفری تصریح کرد: نثر ایشان در محتوا و چه در نگارش و اندیشه با نثرهای محاوره ای متفاوت است و کتاب را به فارسی نوشته است وتلاش می کند این متن را آلوده به لغات ، الفاظ و لغات زبان های دیگر نکند.

فرماندار لاهیجان  گفت: متن های این کتاب واگویه های عشقی و کلامی عاشقانه بین خود نویسنده و معبود است و هارمونی ویژه و استادانه در مطالب وجود دارد.

وی تاکید کرد: این کتاب هم می تواند کتاب مرجع مانند مقاتل باشد و هم برای تیپ خاصی قابلیت بهره برداری داشته باشد که  نیاز است توسط خود نویسنده این کتاب   بازنگری شود.

هنرمندان و فرهیختگان لاهیجان ، فعالیت های فرهنگی و کتابخوانی در فرمانداری را  گام مهمی در جهت پیوند فعالیت های فرهنگی و سیاسی و رشد و ارتقا و آگاهی جامعه ارزیابی می کنند.

به گفته آنان زمانی این نوع فعالیت ها ارزشمند و مفید است که مشکل محدودیت کتاب در کتابخانه های عمومی برداشته شود و دامنه کتاب در این مراکز گسترش یابد وکتاب های بیشتری با موضوعات جدید به کتاب خانه ها اهدا شوند تا این کتابخانه ها بتوانند  پاسخگوی نیاز نسل امروز باشند.

آنان در این جلسه با استقبال از چنین گردهمایی هایی تاکیدکردند که فرهیختگان می توانند با اهدای کتاب های خود به غنای فرهنگی کتابخانه ها بیافزایند.

یکی از نویسندگان لاهیجان در این جلسه گفت : مدتی است که آمریکایی ها و اروپایی ها به عرفان اسلامی هجمه کرده اند و از چاه معرفت و فرهنگ ایران برداشته و به شکل سطل و بسیار اندک به ما تحویل می دهند که ما نباید از آن غافل باشیم.

وی تصریح کرد: خود باید از فرهنگ و معرفت علمی کشور خود بهره برداری کنیم و نسل جوان و تحصیلکرده را با این فرهنگ و تمدن  ایران آشناسازیم .

خانم محسنی آزاد همسر زنده یاد بیژن نجدی نیز در این گردهمایی اظهارداشت: 35سال معلم بودم  و خواندن کتاب های فلسفی را برای مطالعه توصیه می کنم.

وی گفت: کتاب اراده معطوف به قدرت نیچه لازم است که مطالعه شود همچنان که یک پزشک از اراده معطوف به قدرت خود در برابر بیمار استفاده می کند و بیمار در مقابل قدرت تخصص پزشک اراده ای نسبت به جان خود ندارد بقیه اقشار مانند معلمان که مسئولیت فراوانی نسبت به دانش آموزان و نظام آموش و پرورش دارند می توانند با خواندن این کتاب از قدرت خود در جهت رشد جامعه استفاده بهینه نمایند.

پریسا کرمی مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان نیز یکی از مهمترین کارکردهای کتابخانه های عمومی را ایجاد ارتباط دوسویه با اهالی فرهنگی و نخبگان ادبی جامعه عنوان و تصریح کرد: برای معرفی کتاب و آگاهی بخشی به مردم به کمک و تجربه همه پیشکسوتان فرهنگی جامعه نیازمندیم و حضورآنان غنیمتی گرانسنگ است .

6029 /6030

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.