محال است طی روز از محور قزوین - رشت وارد گیلان شوی و سد منجیل و توربین های بسیاری که بیشتر مواقع  در حال چرخش هستند، توجهت را جلب نکند؛  بسیاری از رهگذران و مسافران ناخودآگاه  در کنار جاده می ایستند تا عکس های یادگاری از سد منجیل و توربین ها ثبت کنند ؛ جایی که پتانسیل بزرگی از تبدیل انرژی جنبشی به  انرژی الکتریسیته نهفته است .

توربین های بادی که برای دانش  آموزان ابتدایی در تصویرهای کتاب درسی  مفهوم  پیدا می کند ، در پیچ و خم های مسیر رودبار به رشت در منجیل عینی و ملموس می شود.

در واقع این توربین ها مدل تکامل یافته آسیاب های بادی قدیمی که از دو هزار سال پیش مورد استفاده بشر قرار گرفته ، می باشند و شامل سه پره که حول یک محور بصورت افقی به چرخش درآمده به نیروی الکتریکی که در موتورخانه برج فولادی قرار دارد، متصل می گردد

این توربین ها از نظر اندازه متفاوت بوده و دارای اندازه های مختلف و با ظرفیت های متفاوت مورد بهره برداری قرار می گیرند و در محل هایی که سرعت متوسط باد حداقل چهار تا هشت متر بر ثانیه است، نصب می شوند

به دعوت شرکت برق منطقه ای گیلان گروهی از خبرنگاران از رشت عازم منجیل می شوند،  در طول مسیر  هوا نیمه ابری و بیشتر ساعت صاف و آفتابیست  اما نسیم خنکی از پنجره های باز به درون خودرو می وزد  که گرمی هوای  ظهر  داخل  مینی بوس را بی رمق تر می کند.

وارد نیروگاه منجیل می شویم ، جایی که مهندس فنی  این نیروگاه در کنار یکی از توربین ها قرار گرفته  و برعکس تصور،  خبری از  سرکشی به تاسیسات خاصی نیست و یا حداقل بازدیدی از آن نقاط برای خبرنگاران پیش بینی  نشده است اما تا چشم کار می کند توربین های بادیست ؛ انتظار باد شدیدی را در لحظه پیاده شدن داریم اما از وزش باد خبری نیست و توربین ها نیز هیچ چرخشی ندارند  ولی چشم انداز سد منجیل و سر سبزی  جنگل های اطراف و نسیم مطبوع حس خوبی را در انسان بر می انگیزد..

 حبیب الله غلامی مدیر فنی  شرکت تولید نیروی برق منجیل با استقبال گرمی  از خبرنگاران با ارائه توضیحاتی در باره این نیروگاه گفت: فعالیت نیروگاه بادی منجیل به عنوان نیروگاه بادی ایران و خاورمیانه از سال ۱۳۷۳ و با نصب یک توربین بادی با توان ۵۰۰ کیلو وات آغاز شد .

وی افزود: در سال ۹۶ و در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و از طریق مزایده برگزار شده توسط سازمان خصوصی سازی ، شرکت مدیریت انرژی امید تابان اقدام به خرید شرکت تولید نیروی برق سبز منجیل از وزارت نیرو به عنوان مالک نیروگاه کرد .

 وی تصریح کرد: زمین نیروگاه منجیل نزدیک به  ۷۳۰ هکتار است و  در مجموع ۱۵۷ توربین در این نیروگاه بادی با ظرفیت تولید برق  ۹۲.۲ مگاوات  نصب شده است.

 به گفته غلامی ،  بزرگترین نیروگاه بادی کشور در شهر منجیل از چهار سایت مجزای :  سایت منجیل،  سایت هرزویل ، سایت رودبار و سایت سیاهپوش تشکیل شده است که سایت اصلی نیروگاه بادی منجیل در مجاورت شهر منجیل و ضلع شرقی دریاچه سپید رود قرار دارد و متشکل  از دو قسمت پسکولان و منجیل و ارتفاع متوسط آن از سطح دریا ۳۵۰ متر است و ظرفیت آن ۲۷.۱۷ مگاوات می باشد.

وی اضافه کرد: سایت هرزویل نیز در ارتفاعات شمال شرقی مشرف بر شهر منجیل و با ارتفاع متوسط ۹۰۰ متر از سطح دریا با ظرفیت ۱۳ و نیم مگاوات احداث شده است. ضمن اینکه  سایت رودبار نیز  در ارتفاعات شرقی این شهرستان و در ارتفاع متوسط ۸۰ متر از سطح دریا   با ظرفیت نامی ۲.۱۵ مگاوات قرار گرفته است که این سایت از نظر سرعت متوسط وزش باد جزو ۱۰ سایت برتر دنیا می باشد اما به علت مشکل تملک زمین و نبود جاده دسترسی مناسب ادامه توسعه این سایت میسر نیست.

غلامی تصریح کرد: سایت سیاهپوش نیز در ضلع غربی دریاچه واقع شده  و ارتفاع متوسط آن از سطح دریا ۳۴۰ متر می باشد که در مجموع  با ظرفیت ۴۸.۱۸ مگا وات بزرگترین سایت نیروگاه بادی منجیل می باشد.

به گفته غلامی؛ این نیروگاه توان تولید بیش از ۲۸۰ میلیون کیلو وات ساعت انرژی الکتریکی را داراست که با توجه به رژیم منطقه بیشترین سرعت وزش باد در ماه های خرداد تا مهرماه رخ می دهد که اوج مصرف برق در کشور ما نیز در همین ماه هاست.

وی  در ادامه با اشاره  به مزایای انرژی  های تجدید پذیر  تصریح کرد: صیانت  از مصرف سوخت به علت اینکه بیشتر  انرژی های تجدید پذیر  از سوخت های فسیلی استفاده نمی کنند، و  جلوگیری از آلودگی محیط زیست  بدلیل استفاده از وزش باد  و تابش خورشید برای تولید انرژی از مزایای  استفاده از این انرژی برای تولید برق می باشد.

وی با بیان اینکه مهمترین مزیت آن امنیت انرژی است ، در صورتی که در این نیروگاه هر توربینی که از مدار خارج شود ، توربین های دیگر می توانند  تولید برق را داشته باشند.

غلامی  یکی دیگر از مزیت های نیروگاه بادی را توسعه تدریجی آن عنوان و تصریح کرد: نیروگاهی همچون نیروگاه منجیل ۱۰ سال طول می کشد که وارد مدار تولید شود و از  اولین توربینی که نصب شده وارد مدار شده و برق تولید کرده است تا آخرین توربین اما نیروگاه فسیلی باید همه تجهیزات آماده و نصب  شود تا وارد مدار بهره برداری قرار بگیرد.

وی با اشاره به عملکرد این نیروگاه  گفت: از سال ۸۴  تا کنون  که  این نیروگاه تحویل وزارت نیرو شده نزدیک به  یک میلیارد و ۹۲۷ کیلو وات ساعت  برق تولید کرده که ۴۶۸ میلیون مترمکعب  انواع سوخت اعم از سوخت گازوئیل ، گاز و مازوت صرفه جویی و از انتشار آلاینده هایی همچون  ذرات معلق گردو غبار ۲۰۰ تن جلوگیری شده است.

وی بیان کرد:  از انتشار دو هزار و ۹۲۵ تن  so۲، چهارهزار و  ۲۰۰ تن nox ، یک  هزار و ۱۰۰ تن  co  و یک میلیون و ۱۶۵ هزار تن co۲  آلاینده جلوگیری شده که هزینه ای معادل با ۲۷ میلیون دلار  برکشور تحمیل  می کرده است.

وی با اشاره به اینکه برق تولید شده توسط این توربین ها به شبکه سراسری تزریق می شود ، خاطر نشان کرد:  این نیروگاه در توان مصرفی منطقه بسیار تاثیر گذار بوده چرا که بیشترین تولید  برق در زمان اوج مصرف بوده است.

وی با بیان اینکه  نیروگاه های بادی را  با ضریب ظرفیت می سنجند ، خاطر نشان کرد:   ضریب ظرفیت  این نیروگاه ۴۰ درصد است و  منجیل جزو یکی از بهترین  نیروگاه های بادیست که این میزان  برق تولید می کند زیرا نیروگاه های بادی به طور معمول با ظرفیت  افزون بر ۲۵ درصد سنجیده می شوند.

ایران اگرچه بزرگ‌ترین کشور دارای ذخایر نفت و گاز و  مجموع سوخت‌های فسیلی جهان است اما رشد  فزاینده مصرف انرژی های فسیلی در کشورمان از یک سو و کم شدن تدریجی منابع این نوع انرژی  ما را به چالش خواهد کشید  و پتانسیل فوق‌العاده  در زمینه انرژی های  پاک می تواند جایگزین خوبی برای  سوخت های فسیلی باشد

آمارهای منتشر شده در نشریه های معتبر جهانی بیانگر آن است که رشد تقاضای انرژی حاصل از سوختهای فسیلی به خصوص در کشورهای صنعتی و در حال توسعه سبب افزایش انتشار گازهای گلخانه ای و در پی آن گرمایش جهانی و تغییر اقلیم شده است و پیامدهای ناشی از مصرف سوخت های فسیلی، دولتها را برآن داشته که توجه ویژه تری به منابع انرژی تجدیدپذیر داشته باشند
براساس این آمارها اکنون بیش از ۵۰ درصد از ظرفیت نیروگاه‌های نصب شده برق در آلمان تجدیدپذیر است و با وجود پیشرفتی که آلمان تاکنون در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر داشته اما این کشور در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ یعنی تا ۱۲ سال آینده ظرفیت نصب نیروگاه‌های تجدیدپذیر را به بیش از ۶۵ درصد برساند
طبق آمارمنتشر شده از سوی پژوهشگاه نیرو، حدود ۴۰ درصد ظرفیت نیروگاه‌های نصب شده برق انگلستان نیز تجدیدپذیر است و این کشور در نظر دارد تا ۲ سال دیگر یعنی حدود سال ۲۰۲۰ میلادی، ۳۰ درصد کل انرژی (برق و حرارت) خود را از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر تولید کند
آمارها نشان می دهد ۱۷ درصد ظرفیت نیروگاه‌های نصب شده برق در فرانسه تجدیدپذیر است؛ همچنین این کشور تلاش دارد تا سال ۲۰۲۰ این ظرفیت را به ۲۳ درصد برساند
همچنین کشور دانمارک درباره استفاده از انرژی بادی بسیار پیشرو است و ۵۵ درصد  ظرفیت نیروگاه‌های نصب شده در این کشور تجدیدپذیر است و مقرر است تا سال ۲۰۵۰ این ظرفیت به صد درصد برسد

7296 / 6030

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.