حیدر کامیاب روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به کشت مکانیزه بیش از ۶۰ درصد زمین های شالیزاری استان طی سال زراعی جاری، استفاده از کمباین های مخصوص برنج را در کاهش هزینه، سختی کار و ضایعات موثر عنوان کرد و افزود: با رعایت نکات و دستور العمل ها شاهد کنترل، کاهش ریزش دانه و شکستگی و همچنین پوست کندن دانه در هنگام برداشت شالی خواهیم بود.

وی ادامه داد: بهترین ساعت درو برنج صبح ها حتی الامکان پس از خشک شدن شبنم حدود ساعت ۹ است.

رئیس اداره فناوری مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان یکی از عوامل موثر و تعیین کننده بر مقدار ضایعات را زمان برداشت عنوان کرد و افزود: برداشت زودتر از موعد باعث افزایش دانه های نارس و کاهش درصد برنج سالم در مرحله تبدیل شلتوک می شود و تاخیر نیز باعث افزایش ریزش دانه و خوشه و در نتیجه افزایش درصد شکستگی می شود .

به گفته کامیاب، زمانی که ۹۰ تا ۹۵ درصد خوشه ها به رنگ زرد روشن درآمده و فقط بخش کوچکی در پایین خوشه به رنگ سبز تیره باشد، زمان خوبی برای برداشت است.

با توجه به برنامه ریزی های بعمل آمده پیش بینی می شود در فصل برداشت پیش رو بیش از ۱۶۱ هزار هکتار از مزارع برنجکاری استان با استفاده از کمباین های مخصوص برنج برداشت شود.

سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک از اراضی شالیزاری گیلان برداشت می شود؛ این استان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است و با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.
ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می شود. بیشترین رقم های کشت شده برنج در این استان، رقم های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می شود. بیشترین سطح زیرکشت برنج در استان در شهرستان‌های رشت و صومعه سراست.

۷۲۹۶/۲۰۰۷/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.